13.1 Definisi Undang-Undang dan
Kepentingannya dalam Masyarakat
Undang-undang adalah tulang belakang yang menopang
struktur masyarakat dengan menjamin keadilan dan ketertiban. Ia merupakan satu
set peraturan yang dibentuk untuk mengatur tingkah laku individu dan institusi,
memastikan hak dan tanggungjawab dihormati, serta mengekalkan keharmonian
sosial. Di Malaysia, undang-undang ini mengambil pelbagai bentuk dan
diaplikasikan melalui sistem perundangan yang kompleks.
1. Konsep Asas Undang-Undang Undang-undang adalah sistem yang mengatur dan memastikan individu
atau komuniti mengikuti kehendak sosial yang telah ditetapkan. Ia merangkumi
segala aspek kehidupan, dari peraturan lalu lintas hingga undang-undang jenayah
dan sivil. Konsep ini juga termasuk dalam pembentukan akta dan peraturan yang
digubal oleh badan legislatif, serta adat dan syariah yang dihormati dalam
masyarakat berbilang budaya seperti Malaysia.
2. Pentingnya Undang-Undang Tanpa undang-undang, masyarakat akan berdepan dengan
ketidakpastian dan ketidakadilan. Undang-undang memastikan setiap individu tahu
apa yang diharapkan daripada mereka dan apa yang mereka harapkan daripada orang
lain. Ia juga memainkan peranan penting dalam menyelesaikan konflik, memastikan
hak asasi manusia dilindungi, dan mengekalkan ketertiban umum.
3. Contoh Praktikal Undang-Undang Sebagai contoh, undang-undang jalan raya mengatur bagaimana
pengguna jalan raya harus bertindak di jalan, yang jika tidak dipatuhi, boleh
mengakibatkan hukuman. Undang-undang jenayah pula menetapkan hukuman bagi
kesalahan seperti pencurian atau pembunuhan, sementara undang-undang sivil
menangani pertikaian seperti tuntutan hutang atau perceraian.
4. Undang-Undang dalam Konteks Malaysia Di Malaysia, undang-undang dibentuk melalui proses legislatif di
Parlimen dan Dewan Undangan Negeri. Undang-undang Inggeris juga memainkan
peranan dalam sistem perundangan Malaysia, di mana ia digunakan sebagai rujukan
dalam kes-kes tertentu yang tidak diatur oleh undang-undang tempatan.
5. Kesimpulan Definisi
undang-undang membawa kita kepada pemahaman bahawa ia adalah lebih daripada
sekadar aturan; ia adalah asas yang memastikan keadilan dan kestabilan dalam
masyarakat. Dengan memahami dan mematuhi undang-undang, kita membina masyarakat
yang lebih adil dan harmoni.
13.2 Undang-undang Bertulis dan Tidak
Bertulis di Malaysia: Sebuah Penerangan Terperinci
Di Malaysia, sistem perundangan merupakan tulang
belakang yang menjamin keadilan dan ketertiban dalam masyarakat. Sistem ini
dibahagikan kepada dua kategori utama: undang-undang bertulis dan undang-undang
tidak bertulis. Kedua-dua bentuk ini mempunyai peranan penting dalam sistem
kehakiman negara dan mempengaruhi kehidupan harian rakyat.
1. Pengenalan kepada Undang-undang Bertulis Undang-undang bertulis adalah sumber utama peraturan yang
diiktiraf secara rasmi dan terdokumentasi dalam bentuk teks. Di Malaysia, ini
termasuklah:
- Perlembagaan
Persekutuan dan Perlembagaan Negeri: Ini adalah dokumen yang
paling penting dalam sistem perundangan Malaysia, menggariskan struktur
kerajaan dan hak asasi manusia.
- Akta:
Undang-undang yang digubal oleh Parlimen Malaysia.
- Enakmen:
Undang-undang yang digubal oleh Dewan Undangan Negeri, yang mengatur aspek
tertentu dalam negeri.
- Ordinan:
Undang-undang yang digubal sebelum kemerdekaan dan masih berkuat kuasa
hingga kini.
- Perundangan
Kecil dan Undang-undang Subsidiari: Ini adalah peraturan yang
dibuat oleh badan-badan yang diberikan kuasa oleh akta-akta Parlimen.
- Enakmen
Pentadbiran: Peraturan yang dibuat oleh pihak berkuasa
tempatan untuk mengatur aspek tertentu dalam kawasan pentadbirannya.
- Undang-Undang
Bertulis Islam
2. Pengenalan kepada Undang-undang Tidak Bertulis Undang-undang tidak bertulis, sebaliknya, adalah peraturan yang
tidak terdokumentasi dalam bentuk teks tetapi diiktiraf melalui adat atau
kebiasaan. Di Malaysia, ini termasuklah:
- Adat
Resam dan Kebiasaan: Ini adalah peraturan yang diterima pakai
berdasarkan tradisi lama yang telah menjadi sebahagian daripada kehidupan
masyarakat.
- Prinsip
Keadilan Semula Jadi: Ini adalah konsep-konsep keadilan yang
dianggap universal dan tidak tertakluk kepada dokumentasi tertulis.
- Undang-undang
Inggeris (Common Law): Malaysia mengamalkan sistem perundangan yang
berakar umbi dari undang-undang Inggeris, yang banyak diambil sebagai
rujukan dalam kes-kes tertentu.
· Undang-undang Tidak Bertulis Islam: Ini adalah hukum
yang berdasarkan ajaran Islam dan diterapkan dalam konteks kekeluargaan dan
peribadi bagi umat Islam di Malaysia.
a. Definisi dan Asas Undang-undang Tidak Bertulis
Undang-undang tidak bertulis bukanlah undang-undang
yang tidak tercatat; sebaliknya, ia merujuk kepada undang-undang yang wujud
melalui tradisi, adat, atau keputusan mahkamah yang tidak diperakui melalui
proses legislatif formal. Ini termasuk prinsip-prinsip undang-undang lazim
(Common Law), keputusan mahkamah yang menjadi preseden, serta undang-undang
adat yang diakui oleh masyarakat.
b. Aplikasi Undang-undang Tidak Bertulis
Dalam praktiknya, undang-undang tidak bertulis
digunakan untuk mengisi kekosongan yang mungkin tidak ditangani oleh
undang-undang bertulis. Contohnya, dalam kes-kes yang melibatkan adat resam
tempatan atau interpretasi prinsip-prinsip Common Law, undang-undang tidak
bertulis menjadi rujukan utama.
c. Contoh Praktikal Undang-undang Tidak Bertulis
Sebagai contoh praktikal, undang-undang adat
seperti Adat Perpatih dan Adat Temenggung digunakan dalam menyelesaikan
pertikaian tanah adat atau warisan dalam komuniti masyarakat Melayu. Keputusan
mahkamah yang menjadi preseden juga sering dirujuk dalam kes-kes baru untuk
memastikan konsistensi dan keadilan dalam penghakiman.
d. Kepentingan Undang-undang Tidak Bertulis
Undang-undang tidak bertulis memainkan peranan
penting dalam memastikan bahawa sistem kehakiman dapat beroperasi dengan
fleksibiliti dan menghormati tradisi serta norma-norma sosial yang telah lama
wujud dalam masyarakat.
e. Contoh Praktikal dalam Penerapan Undang-undang
Bertulis dan Tidak Bertulis Dalam kehidupan seharian, kita
sering kali berinteraksi dengan kedua-dua bentuk undang-undang ini tanpa sedar.
Sebagai contoh:
- Pembelian
Rumah: Apabila membeli rumah, kita mengikuti prosedur yang ditetapkan dalam
Akta Jual Beli dan Perlembagaan Persekutuan yang mengatur hak milik.
- Pewarisan:
Dalam hal pewarisan, orang Melayu di Negeri Sembilan akan mengikut Adat
Perpatih, suatu sistem undang-undang tidak bertulis yang telah lama
diamalkan.
4. Kesimpulan Pemahaman yang
mendalam tentang undang-undang bertulis dan tidak bertulis adalah penting bagi
setiap warganegara untuk memastikan mereka dapat menavigasi sistem kehakiman
dengan bijak dan bertanggungjawab.
Perkara 150 (2B) dan (2C) Perlembagaan
Malaysia: Analisis Mendalam
Dalam konteks perundangan Malaysia, Perkara 150
(2B) dan (2C) dari Perlembagaan Malaysia memegang peranan penting dalam
menentukan kuasa legislatif semasa keadaan darurat. Berikut adalah penerangan
terperinci mengenai kedua-dua fasal ini:
1.
Perkara 150 (2B) Perlembagaan Malaysia
·
Fasal ini memberikan kuasa kepada Yang
di-Pertuan Agong untuk mengisytiharkan ordinan darurat jika baginda berpuas
hati bahawa terdapat keadaan yang memerlukan tindakan segera, tanpa perlu
menunggu persidangan Parlimen.
·
Contoh praktikal bagi penerapan fasal
ini adalah pengisytiharan ordinan darurat untuk menangani krisis ekonomi atau
bencana alam yang memerlukan tindakan pantas dan efektif.
2.
Perkara 150 (2C) Perlembagaan Malaysia
·
Menurut fasal ini, ordinan yang
diisytiharkan di bawah Perkara 150 (2B) akan mempunyai kuasa yang sama seperti
Akta Parlimen dan akan terus berkuat kuasa sehingga ia dimansuhkan oleh
Parlimen atau luput selepas enam bulan dari tarikh Perisytiharan Darurat.
·
Sebagai contoh, ordinan darurat yang
diisytiharkan untuk mengatasi wabak penyakit akan terus berkuat kuasa dan
mempengaruhi kehidupan masyarakat sehingga ia dimansuhkan atau luput tempohnya.
13.3 Sistem Undang-Undang Orang Asli di
Malaysia
Di Malaysia, sistem undang-undang Orang Asli
merupakan satu aspek penting yang mencerminkan penghormatan dan pengiktirafan
terhadap cara hidup serta tradisi komuniti asal negara ini. Sistem ini bukan
sahaja memainkan peranan dalam mengekalkan ketertiban sosial di kalangan Orang
Asli tetapi juga dalam memastikan keadilan dan hak-hak mereka dilindungi.
Berikut adalah penerangan terperinci mengenai sistem undang-undang ini:
1.
Asas Sistem Undang-Undang Orang Asli Sebelum penjajahan, Orang Asli telah mempunyai sistem perundangan
tersendiri yang berakar dalam adat dan tradisi. Sistem ini berfungsi untuk
mengatur hubungan sosial dan menyelesaikan konflik di dalam komuniti.
2.
Penghakiman dalam Komuniti Orang Asli Dalam sistem undang-undang Orang Asli, individu yang memegang
peranan sebagai hakim adalah tokoh-tokoh adat yang dihormati dalam komuniti,
seperti:
·
Ketua bagi kaum Negrito
·
Penghulu bagi kaum Senoi
·
Batin bagi kaum Melayu Asli
3.
Peranan dan Fungsi Tokoh adat ini bertanggungjawab untuk menafsirkan adat dan
memastikan penerapannya dalam menyelesaikan pertikaian atau kesalahan yang
dilakukan oleh anggota komuniti.
4.
Pengiktirafan dan Perlindungan Akta Orang Asli 1954 (Akta 134) merupakan satu dokumen penting
yang mengiktiraf dan melindungi sistem undang-undang Orang Asli. Akta ini
menyediakan kerangka bagi pengurusan dan perlindungan hak Orang Asli, termasuk
hak atas tanah dan sumber alam.
5.
Cabaran dan Pemodenan Walaupun sistem undang-undang ini telah lama wujud, ia masih
menghadapi cabaran dalam konteks moden, terutama berkaitan dengan isu tanah dan
pembangunan. Oleh itu, terdapat usaha untuk menyemak dan memodenkan perundangan
yang berkaitan dengan Orang Asli agar lebih selaras dengan keperluan semasa.
6.
Kesinambungan Budaya Sistem undang-undang ini juga memainkan peranan penting dalam
memelihara kesinambungan budaya Orang Asli, memastikan bahawa adat dan tradisi
mereka terus dihormati dan dipraktikkan.
7.
Pendidikan dan Kesedaran Pendidikan dan penyebaran kesedaran mengenai sistem undang-undang
Orang Asli adalah penting untuk memastikan bahawa ia terus relevan dan
dihormati, tidak hanya oleh komuniti Orang Asli tetapi juga oleh masyarakat
Malaysia secara keseluruhannya.
13.4 Adat Pepatih
Adat Perpatih
Adat Perpatih, sebuah warisan budaya yang unik dan
penuh dengan nilai-nilai matriarkal, telah menjadi asas kepada struktur sosial
dan keadilan dalam masyarakat Negeri Sembilan, Malaysia. Berasal dari
Minangkabau, Sumatera, adat ini telah diperkenalkan ke Semenanjung Malaysia
pada abad ke-16 dan terus diamalkan dengan penuh kebanggaan hingga ke hari ini.
1. Asal Usul Adat Perpatih Dibawa oleh orang Minangkabau dari Palembang, Sumatera, Adat
Perpatih telah menjadi nadi kepada masyarakat Negeri Sembilan. Ia bukan sekadar
adat, tetapi juga sebuah sistem kehidupan yang mengatur hubungan sosial dan
harta pusaka.
2. Pewarisan Adat Adat Perpatih
diwariskan dari generasi ke generasi melalui lisan, peribahasa, dan puisi
tradisional. Ini bukan hanya memastikan kelangsungan adat tetapi juga
memelihara kekayaan budaya lisan Minangkabau.
3. Prinsip Matriarkal Berbeza dengan kebanyakan adat Melayu, Adat Perpatih mengamalkan
prinsip matriarkal di mana nasab diikuti melalui garis ibu. Ini menegaskan
peranan penting wanita dalam pewarisan harta dan keputusan keluarga.
4. Pewarisan Harta Dalam Adat Perpatih, waris perempuan memegang peranan penting
dalam pewarisan harta. Namun, dalam keadaan tertentu, anak lelaki boleh menjadi
waris jika tiada anak perempuan.
5. Aspek Pemerintahan dan Hukuman Adat ini juga merangkumi aspek kuasa dan pemerintahan, serta
kaedah hukuman ganti rugi. Ini menunjukkan bahawa Adat Perpatih bukan hanya
tentang keluarga, tetapi juga tentang tata kelola masyarakat.
6. Perkahwinan dalam Adat Perpatih Adat Perpatih tidak menggalakkan perkahwinan antara sepupu,
sebaliknya mendorong perkahwinan antara suku yang berbeza, ini memperkukuhkan
hubungan sosial dan genetik dalam masyarakat.
1. Asal Usul Adat Perpatih
Adat Perpatih, yang berasal dari Minangkabau,
Sumatera, telah dibawa ke tanah Melayu pada abad ke-16. Ia merupakan sistem
sosial yang unik dan dikenali kerana strukturnya yang matriarkal, di mana nasab
dan warisan diikuti melalui garis ibu.
2. Struktur Sosial dan Pemerintahan
Hierarki dalam Adat Perpatih dibina atas beberapa
lapisan:
- Yang
di-Pertuan Besar: Pemimpin tertinggi Negeri Sembilan.
- Undang:
Ketua di setiap daerah atau luak.
- Lembaga:
Ketua suku yang menguruskan beberapa perut.
- Buapak:
Ketua perut yang menguruskan hal ehwal keluarga.
- Mamak:
Ketua keluarga yang bertanggungjawab terhadap ahli keluarganya.
3. Peranan Gender dan Kuasa
Dalam Adat Perpatih, walaupun sistemnya matriarkal,
lelaki masih memegang peranan penting dalam keluarga saudara perempuan mereka,
menunjukkan penghormatan terhadap kebolehan dan kuasa lelaki.
4. Hukuman dan Pencegahan
Adat Perpatih menekankan hukuman yang bersifat
mencegah dan pemulihan. Kesalahan pertama akan diadili oleh kaum kerabat, dan
hukuman yang seterusnya mungkin termasuk pembuangan negeri atau penjadikan
abdi.
5. Pewarisan Harta
Warisan dalam Adat Perpatih diberikan mengikut
jenis harta:
- Harta
Pusaka: Harta yang diwariskan dari ibu kepada anak
perempuan.
- Harta
Dapatan: Harta yang diperoleh oleh perempuan sebelum
berkahwin.
- Harta
Pembawa: Harta yang dibawa oleh suami ke dalam
keluarga, yang akan diwarisi oleh anak perempuan jika suami meninggal.
- Harta
Sepencarian: Harta yang diperoleh semasa berumah tangga,
dibahagikan sama rata jika berlaku perceraian.
6. Praktikal Hari Ini
Adat Perpatih masih relevan dan dihormati dalam
masyarakat kontemporari, dengan prinsip-prinsipnya yang diterapkan dalam
kehidupan seharian, terutama dalam hal pemerintahan, hukuman, dan warisan.
13.5 Adat Temenggung
Pengenalan kepada Adat Temenggung
Adat Temenggung merupakan satu sistem adat yang
berakar umbi dalam tradisi Minangkabau dan telah menjadi sebahagian daripada
warisan budaya di beberapa negeri Melayu, termasuk Perak. Ia adalah sistem yang
berlandaskan prinsip patriarkal, di mana nasab dan warisan diikuti melalui
garis keturunan bapa. Dalam artikel ini, kita akan meneroka aspek-aspek penting
Adat Temenggung, termasuk sejarahnya, prinsip-prinsip utama, dan pengaruhnya
terhadap struktur pemerintahan dan hukum.
Sejarah dan Asal Usul
Adat Temenggung berasal dari Palembang, Sumatera,
dan dibawa ke Semenanjung Malaysia oleh pedagang dan penyebar agama Islam. Ia
telah bercampur dengan adat istiadat setempat dan dipengaruhi oleh unsur-unsur
Hindu serta Islam, mencipta suatu sistem adat yang unik dan berbeza dari Adat
Perpatih yang diamalkan di Negeri Sembilan.
Struktur Pemerintahan
Dalam Adat Temenggung, struktur pemerintahan adalah
berjenjang, bermula dari Sultan yang merupakan puncak kepemimpinan, diikuti
oleh Raja Muda dan seterusnya hingga ke Raja Kecil Bongsu. Setiap lapisan
mempunyai peranan dan tanggungjawab yang jelas dalam pengurusan negeri dan
masyarakat.
Sultan > Raja Muda > Raja di Hilir > Raja
Kecil Besar > Raja Kecil Muda > Raja Kecil Tengah > Raja Kecil Bongsu
(putera sultan yang memerintah)
Hukum dan Warisan
Adat Temenggung menekankan pada hukuman bagi
kesalahan jenayah, pengurusan hamba abdi, dan pembahagian warisan tanah. Ia
juga menetapkan peraturan-peraturan tertentu berkaitan dengan hutang piutang
dan peranan raja serta pembesar dalam masyarakat.
Perkahwinan dan Hubungan Kekerabatan
Menariknya, Adat Temenggung menggalakkan
perkahwinan antara sepupu, yang berbeza dengan Adat Perpatih. Ini mencerminkan
kepercayaan dan nilai-nilai yang diamalkan dalam masyarakat yang mengamalkan
Adat Temenggung.
Kepentingan dalam Masyarakat Melayu
Adat Temenggung memainkan peranan penting dalam
membentuk identiti dan struktur sosial masyarakat Melayu. Ia tidak hanya
mengatur aspek perundangan dan pemerintahan tetapi juga mempengaruhi hubungan
sosial dan keluarga.
Sistem Penggantian Raja di Perak
Dalam lipatan sejarah Kesultanan Melayu, sistem
penggantian Raja di Perak memegang peranan penting dalam mengekalkan
ketenteraman dan kestabilan politik negeri. Sistem unik ini telah diwarisi
sejak zaman Kesultanan Melayu Melaka dan terus dipraktikkan hingga kini.
Berikut adalah penerangan terperinci mengenai sistem penggantian Raja di Perak
yang telah disusun secara bernombor dan berkategorikan untuk memudahkan
pemahaman.
1.
Konsep Penggiliran Takhta Sistem penggantian Raja di Perak berlandaskan prinsip penggiliran
takhta yang melibatkan beberapa keluarga kerajaan. Ini memastikan bahawa tiada
satu keluarga yang akan terus-menerus mendominasi takhta, sekaligus mengekalkan
keseimbangan kuasa dan menghindari kecenderungan monopoli.
2.
Kategori Keluarga Kerajaan Terdapat tiga buah keluarga yang terlibat dalam penggiliran takhta
ini, iaitu keluarga Sultan, keluarga Raja Muda, dan keluarga Raja Bendahara.
Setiap keluarga ini akan mendapat giliran untuk memegang takhta kerajaan Perak.
3.
Proses Pemilihan Pemilihan Sultan Perak dilakukan oleh Dewan Negara Perak yang
bertanggungjawab memilih dan melantik Sultan. Proses ini dilakukan dengan
teliti dan penuh dengan adat istiadat yang telah ditetapkan.
4.
Hirarki Kepemimpinan Dalam sistem pemerintahan Melaka, hirarki kepemimpinan yang
diikuti termasuk Sultan, Bendahara, Temenggung, dan Orang-orang Besar. Ini
menunjukkan struktur yang teratur dan sistematis dalam pengurusan negeri.
5.
Pentadbiran Undang-Undang Sultan, Bendahara, Temenggung, dan Laksamana merupakan pihak yang
melaksanakan pentadbiran undang-undang di negeri Melaka. Ini menunjukkan
peranan penting mereka dalam mengekalkan keadilan dan ketertiban.
6.
Hukuman Berat Adat Temenggung Berbanding dengan Adat Perpatih, hukuman di bawah Adat Temenggung
adalah lebih berat dan bersifat pembalasan. Ini mencerminkan pendekatan yang
lebih tegas dalam menangani kesalahan jenayah.
7.
Percanggahan Undang-Undang Jika terdapat percanggahan antara undang-undang Adat dengan
undang-undang Islam, Undang-undang Islam akan digunakan sebagai panduan utama.
8.
Peranan Saksi dalam Jenayah Dalam kes jenayah, saksi memainkan peranan yang amat penting untuk
membuktikan kesalahan yang dilakukan.
9.
Pembahagian Harta Pembahagian harta dalam Adat Temenggung mengikut prinsip
patriarkal, di mana harta diwariskan berdasarkan garis keturunan bapa.
10. Penghormatan Terhadap Tradisi Penghormatan terhadap tradisi dan
adat istiadat merupakan aspek penting dalam memelihara identiti dan warisan
budaya negeri Perak.
11. Sumber berkenaan adat Temenggung:
1.
Undang-Undang Melaka (Hukum Kanun
Melaka)
1.
1. Asas Kepimpinan dan Pentadbiran
2.
Dalam Adat Temenggung, struktur
kepimpinan dan pentadbiran ditentukan dengan jelas. Sultan merupakan puncak
kepimpinan, diikuti oleh pembesar-pembesar seperti Bendahara dan Temenggung
yang mempunyai peranan penting dalam pentadbiran negeri. Struktur ini mencerminkan
sistem feodal yang teratur dan berjenjang, memastikan setiap lapisan masyarakat
memahami peranannya dalam struktur sosial.
3.
4.
2. Hukuman dan Keadilan
5.
Berbeza dengan Adat Perpatih yang lebih
bersifat pencegahan, hukuman dalam Adat Temenggung cenderung lebih berat dan
bersifat pembalasan. Ini mencerminkan pendekatan yang tegas terhadap
pelanggaran undang-undang, dengan tujuan untuk memelihara ketertiban dan
keadilan dalam masyarakat.
6.
7.
3. Pengaruh Agama dan Budaya
8.
Adat Temenggung juga dipengaruhi oleh
unsur-unsur Hindu dan Islam, yang mana kedua-duanya telah menyumbang kepada
pembentukan nilai-nilai dan peraturan dalam sistem adat ini. Pengaruh ini
terlihat dalam aspek-aspek tertentu seperti peraturan perkahwinan dan
pembahagian harta.
9.
10. 4. Warisan dan Pembahagian Harta
11. Pembahagian harta dalam Adat Temenggung mengikuti prinsip patriarkal, di
mana harta diwarisi melalui garis keturunan lelaki. Ini berbeza dengan Adat
Perpatih yang memberikan keutamaan kepada waris perempuan.
12.
13. 5. Dokumentasi dan Literatur
14. Adat Temenggung didokumentasikan dalam pelbagai teks undang-undang
seperti Hukum Kanun Melaka, yang merangkumi aspek-aspek hukuman, kuasa raja dan
pembesar, serta sistem sosial. Teks-teks ini menjadi rujukan penting dalam
memahami dan mengamalkan Adat Temenggung dalam konteks sejarah dan budaya
Melayu.
15.
16. Penutup
17. Adat Temenggung adalah warisan yang kaya dengan nilai sejarah dan
budaya. Ia bukan sahaja mencerminkan kebijaksanaan dan keadilan dalam
masyarakat Melayu tradisional tetapi juga menunjukkan keunikan dalam cara
masyarakat tersebut mengatur diri dan memelihara tatanan sosial.
Undang-undang Laut Melaka
1.
Kuasa Raja dan Pembesar dalam
Undang-undang Laut Melaka
·
Raja, sebagai pemerintah tertinggi,
memiliki kuasa mutlak dalam menentukan hukuman dan peraturan.
·
Pembesar, seperti Bendahara dan
Temenggung, memainkan peranan dalam mengatur dan mengawasi pelaksanaan
undang-undang ini di pelabuhan dan atas kapal.
2.
Hukuman Terhadap Pelbagai Kesalahan
·
Hukuman yang dikenakan adalah
berdasarkan keseriusan kesalahan, dengan matlamat utama adalah untuk menjamin
keamanan dan ketertiban dalam aktiviti pelayaran.
·
Kesalahan seperti pembajakan, kecurian,
dan pemberontakan di atas kapal dikenakan hukuman yang berat untuk menunjukkan
autoriti dan keadilan.
3.
Sistem Sosial yang Dipatuhi
·
Sistem sosial yang terdapat dalam
Undang-undang Laut Melaka menggariskan tanggungjawab dan hak setiap individu,
dari nakhoda hingga kepada anak kapal.
·
Setiap individu di atas kapal mempunyai
peranan yang jelas dan dihormati, mencerminkan struktur sosial yang teratur dan
berdisiplin.
4.
Peranan Nakhoda: Raja di Laut
·
Nakhoda dianggap sebagai 'raja di
laut', memegang kuasa tertinggi di atas kapalnya.
·
Keputusan nakhoda adalah muktamad dan
harus dipatuhi oleh semua anak kapal, menegaskan pentingnya kepemimpinan yang
kuat dalam pelayaran.
5.
Perbezaan Pemerintahan di Kapal dan di
Darat
·
Walaupun nakhoda memiliki kuasa seperti
raja di atas kapal, peraturan dan hukum di darat masih tertakluk kepada Sultan
dan pembesar negeri.
·
Perbezaan ini menunjukkan pemisahan
kuasa antara pemerintahan di laut dan di darat, masing-masing dengan sistem dan
hierarki yang tersendiri.
Undang-undang Laut Melaka adalah bukti
kecemerlangan Kesultanan Melayu Melaka dalam mengurus dan mengoptimumkan urusan
maritim. Ia bukan hanya sekadar undang-undang, tetapi juga cerminan kepada
sistem pemerintahan yang adil dan berkesan.
Undang-undang Pahang
1. Kedudukan dan Kuasa Raja Dalam Undang-undang Pahang, raja diletakkan pada kedudukan
tertinggi sebagai pemimpin dan pelindung rakyat. Ia menegaskan peranan raja
bukan hanya sebagai pemerintah tetapi juga sebagai khalifah yang
bertanggungjawab melaksanakan amar makruf nahi mungkar, serta memastikan keadilan
dan kesejahteraan rakyatnya.
2. Peranan Pembesar Pembesar negeri, yang terdiri daripada Bendahara, Temenggung, dan
lain-lain, mempunyai tanggungjawab untuk membantu raja dalam pentadbiran
negeri. Mereka adalah penasihat dan pelaksana arahan raja, serta memainkan
peranan penting dalam memastikan undang-undang dan adat ditegakkan.
3. Sistem Perundangan Undang-undang Pahang merangkumi pelbagai aspek perundangan
termasuk jenayah, sivil, prosedur, agama, antarabangsa, cukai, maritim, dan
perdagangan. Ia menunjukkan kepelbagaian dan kompleksiti sistem perundangan
yang telah wujud sejak zaman kesultanan.
4. Pengaruh Islam Islam memainkan
peranan penting dalam Undang-undang Pahang, di mana banyak peruntukan
undang-undangnya bersumberkan ajaran Islam. Ini termasuklah hukum hudud, qisas,
dan ta'zir yang diterapkan dalam sistem perundangan negeri.
5. Adat dan Hukum Undang-undang
Pahang juga menekankan hubungan antara adat dan hukum, di mana keduanya tidak
boleh bercanggah. Prinsip "Adat bersendikan hukum, Hukum bersendikan
Kitabullah" menunjukkan bahawa adat haruslah selari dengan ajaran Islam
yang bersumberkan Al-Quran.
Kesimpulan Undang-undang Pahang adalah bukti
kekayaan sejarah dan kebudayaan Melayu, serta pengaruh Islam yang mendalam
dalam sistem perundangan dan pentadbiran negeri. Ia bukan sahaja dokumen
perundangan tetapi juga warisan yang mengajar kita tentang pentingnya keadilan,
kebijaksanaan, dan kepatuhan kepada prinsip-prinsip agama dalam pentadbiran
sebuah negeri.
Undang-undang Johor
Undang-undang Johor: Sejarah dan Struktur Kuasa
Pada akhir abad ke-19, Johor menyaksikan
pembentukan struktur pemerintahan yang lebih teratur dengan penggubalan
Undang-undang Johor. Sultan Abu Bakar, yang dikenali sebagai "Bapa
Pemodenan Johor", telah memainkan peranan penting dalam proses ini. Pada
November 1895, dengan bantuan ahli-ahli seperti Dato' Jaafar Muhammad, teks
undang-undang ini telah dibuat yang mengandungi fasal-fasal penting berkaitan
dengan pentadbiran negeri.
Kuasa Raja dan Pembesar
Dalam Undang-undang Johor, Sultan diakui sebagai
pemerintah tertinggi negeri. Beliau diberi kuasa mutlak dalam membuat keputusan
penting negeri, termasuk pelantikan pembesar dan penggubalan undang-undang.
Pembesar, seperti Bendahara dan Temenggung, memainkan peranan sebagai penasihat
dan pelaksana arahan Sultan. Mereka juga bertanggungjawab dalam menguruskan hal
ehwal negeri dan memastikan kepatuhan terhadap undang-undang.
Peranan Rakyat
Rakyat Johor, di bawah Undang-undang Johor,
mempunyai peranan yang jelas dalam struktur sosial dan pemerintahan. Mereka
diwajibkan untuk setia kepada Sultan dan pembesar, serta mematuhi semua
peraturan yang ditetapkan. Undang-undang ini juga menetapkan hukuman bagi
pelbagai kesalahan, menunjukkan sistem keadilan yang berusaha untuk mengekalkan
ketertiban dan keharmonian dalam masyarakat.
Pelantikan Sultan dan Pembesar
Proses pelantikan Sultan dan pembesar diatur dengan
teliti dalam Undang-undang Johor. Sultan dipilih dari kalangan keluarga diraja
dan pelantikannya melibatkan upacara adat serta pengesahan oleh pembesar
negeri. Pembesar pula dipilih berdasarkan kebijaksanaan dan pengalaman mereka
dalam pentadbiran, dan pelantikan mereka harus mendapat persetujuan Sultan.
Pengaruh dan Pembaharuan
Undang-undang Johor tidak hanya mencerminkan
tradisi dan adat istiadat tempatan tetapi juga menunjukkan pengaruh dari sistem
perundangan lain seperti Islam dan adat Melayu. Sultan Abu Bakar dan
pembesar-pembesar lain telah mengambil langkah untuk memodenkan undang-undang
ini agar sesuai dengan keperluan zaman, termasuk memasukkan elemen-elemen
pembaharuan yang berlandaskan prinsip keadilan dan pemerintahan yang baik.
Kesimpulan
Undang-undang Johor adalah dokumen yang penting
dalam sejarah perundangan Malaysia yang menunjukkan evolusi sistem pemerintahan
dan keadilan di negeri Johor. Ia bukan sahaja mengatur hubungan antara raja,
pembesar, dan rakyat tetapi juga menjadi asas kepada pembaharuan dan
pembangunan negeri.
Undang-undang 99 Perak
Pendahuluan Undang-undang 99 Perak merupakan
dokumen sejarah yang penting dalam memahami struktur sosial dan pemerintahan di
negeri Perak, Malaysia. Dokumen ini menghuraikan dengan terperinci kuasa dan
tanggungjawab raja, pembesar, dan rakyat dalam konteks masyarakat Melayu
tradisional. Artikel ini akan membincangkan konsep-konsep utama dan penerangan
mendalam mengenai Undang-undang 99 Perak, dengan memberikan contoh-contoh
praktikal yang relevan.
1. Konsep dan Kuasa Raja Dalam Undang-undang 99 Perak, raja memegang peranan utama dalam
pemerintahan. Beliau adalah simbol keadilan dan kekuasaan. Raja
bertanggungjawab untuk memastikan undang-undang dipatuhi dan keadilan
ditegakkan. Contohnya, jika terjadi kes pembunuhan, raja akan menentukan
hukuman yang sesuai berdasarkan adat dan konteks sosial masa itu.
2. Peranan Pembesar Pembesar atau bangsawan memainkan peranan penting dalam membantu
raja menjalankan tugas-tugas pemerintahan. Mereka adalah penasihat raja dan
mempunyai kuasa untuk menguruskan wilayah masing-masing. Sebagai contoh, dalam
hal pembahagian harta, pembesar akan memastikan pembahagian dilakukan secara
adil mengikut adat.
3. Hak dan Tanggungjawab Rakyat Rakyat mempunyai hak untuk dilindungi oleh undang-undang dan tanggungjawab
untuk mematuhinya. Misalnya, dalam konteks pencurian, rakyat yang menjadi
mangsa berhak mendapat ganti rugi, sementara pencuri akan dikenakan hukuman
yang setimpal.
4. Pelantikan Sultan dan Pembesar Negeri Pelantikan sultan dan pembesar negeri diatur dengan teliti dalam
Undang-undang 99 Perak. Sultan dipilih berdasarkan garis keturunan dan
kelayakan yang ditetapkan oleh adat. Pembesar negeri pula dilantik oleh sultan
dan diharapkan untuk menguruskan negeri dengan adil dan bijaksana.
Kesimpulan Undang-undang 99 Perak adalah
dokumen yang mencerminkan kebijaksanaan dan keadilan dalam pemerintahan
masyarakat Melayu tradisional. Ia menggariskan peranan dan tanggungjawab raja,
pembesar, dan rakyat dengan jelas, serta menekankan pentingnya pelantikan sultan
dan pembesar negeri yang adil dan berwibawa.
13.7 Undang-undang Pada Zaman British
Pendahuluan: Pada zaman penjajahan British,
Malaysia mengalami transformasi besar dalam sistem perundangannya. Pengenalan
undang-undang British telah membentuk kerangka keadilan yang masih terasa
pengaruhnya hingga hari ini. Artikel ini akan mengupas dengan mendalam mengenai
undang-undang pada zaman British di Malaysia, termasuk pengenalan sistem
keadilan di Negeri-negeri Selat dan penerimaan enakmen undang-undang sivil di
Negeri-negeri Melayu Bersekutu dan Tidak Bersekutu. Kita akan meneroka
bagaimana undang-undang ini mempengaruhi struktur sosial dan keadilan pada masa
itu.
1.
Undang-undang di Negeri-negeri Selat:
(a) Piagam Keadilan 1807 merupakan titik tolak penting dalam sejarah
perundangan Malaysia, membolehkan British menubuhkan Mahkamah Keadilan di Pulau
Pinang. (b) Ekspansi Mahkamah Keadilan Pulau Pinang ke Melaka dan Singapura
pada tahun 1824 menandakan penyebaran undang-undang sivil dan jenayah British
di Negeri-negeri Selat. (c) Tahun 1824 menjadi saksi sepenuhnya pengenalan
undang-undang British, namun dengan pengiktirafan terhadap undang-undang adat
penduduk tempatan oleh mahkamah.
2.
Undang-undang di Negeri-negeri Melayu
Bersekutu: Pada tahun 1937, Negeri-negeri Melayu Bersekutu menerima Enakmen
Undang-undang Sivil, menandai langkah penting dalam penyeragaman sistem
keadilan di wilayah tersebut.
3.
Undang-undang di Negeri-negeri Melayu
Tidak Bersekutu: Dengan penerimaan Enakmen Undang-undang Sivil pada tahun 1951,
Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu juga mengambil langkah serupa dalam
mengukuhkan sistem perundangan mereka.
13.8 UNDANG-UNDANG PERSEKUTUAN TANAH MELAYU
Undang-undang Persekutuan Tanah Melayu memegang
peranan penting dalam menentukan hala tuju perundangan dan pentadbiran negara.
Pada tahun 1956, Ordinan Undang-undang Sivil dan Jenayah diterima sepenuhnya di
Tanah Melayu, menandakan satu langkah besar dalam proses penyeragaman sistem
perundangan di wilayah ini. Ini merupakan langkah yang kritikal menjelang
kemerdekaan yang dicapai pada tahun 1957.
Di Sabah dan Sarawak, penerimaan Ordinan ini
bermula pada tahun 1922, menunjukkan perbezaan dalam perkembangan perundangan
di antara wilayah-wilayah di Malaysia. Walaupun terdapat penyeragaman
undang-undang, undang-undang adat kaum peribumi masih diakui dan dihormati,
dengan keberadaan Mahkamah Bumiputera yang memainkan peranan dalam menyelesaikan
isu-isu yang berkaitan dengan adat dan budaya setempat.
Pengakuan terhadap undang-undang adat ini
menunjukkan penghormatan terhadap kepelbagaian budaya dan tradisi yang menjadi
asas pembentukan Malaysia. Ia juga menegaskan bahawa walaupun terdapat usaha untuk
memodernisasi sistem perundangan, nilai-nilai tradisional dan kearifan tempatan
tetap menjadi sebahagian daripada identiti nasional.
13.9 UNDANG-UNDANG MALAYSIA KINI
1. Kedudukan Undang-undang Bertulis Undang-undang bertulis di Malaysia merupakan tulang belakang
sistem perundangan negara. Ia merangkumi Perlembagaan Malaysia, yang merupakan
undang-undang tertinggi negara, serta pelbagai akta dan enakmen yang digubal
oleh Parlimen dan Dewan Undangan Negeri. Contohnya, Akta Kesalahan Pilihan Raya
1954 yang mengatur proses pilihan raya untuk memastikan ia adil dan telus.
2. Peranan Undang-undang Adat dan Lazim Walaupun undang-undang bertulis mendominasi, undang-undang adat
dan lazim masih memainkan peranan dalam menyelesaikan isu-isu yang tidak
ditangani oleh undang-undang bertulis. Contoh praktikalnya termasuklah
penggunaan 'Adat Perpatih' dalam menyelesaikan pertikaian tanah adat di Negeri
Sembilan.
3. Penurunan Peranan Undang-undang Tidak Bertulis Seiring dengan perkembangan dan penggubalan undang-undang bertulis
yang lebih komprehensif, peranan undang-undang tidak bertulis semakin
berkurang. Ini kerana, undang-undang bertulis menyediakan panduan yang lebih
jelas dan terperinci dalam menangani isu perundangan.
4. Doktrin Duluan Kehakiman Doktrin ini membolehkan hakim membuat keputusan berdasarkan
prinsip kehakiman yang telah ditetapkan dalam kes-kes sebelumnya. Ini
memastikan konsistensi dan keadilan dalam sistem kehakiman. Sebagai contoh,
jika terdapat kesalahan yang sama dilakukan, hakim akan merujuk kepada
keputusan terdahulu untuk menentukan hukuman yang sesuai.
Ingatan Penting:
- Undang-undang
adat masih dihormati dan dipatuhi, terutamanya dalam komuniti-komuniti
tempatan.
- Keputusan
hakim yang lebih kanan tidak mengikat hakim yang lebih muda, tetapi keputusan
mahkamah yang lebih tinggi mengikat mahkamah yang lebih rendah.
Konsep Common Law di Malaysia
- Pengenalan
kepada Common Law Common Law, yang berasal dari England,
merupakan satu sistem perundangan yang dibina atas dasar keputusan
hakim-hakim terdahulu. Di Malaysia, sistem ini telah diperkenalkan semasa
penjajahan British dan masih memainkan peranan dalam sistem kehakiman
negara.
- Peranan
Hakim dalam Common Law Dalam sistem Common Law, hakim memainkan
peranan penting dalam mengisytiharkan undang-undang melalui keputusan
mahkamah. Mereka merujuk kepada 'precedents', iaitu keputusan kes-kes
terdahulu, untuk membentuk dan menginterpretasi undang-undang.
- Doktrin
Duluan Kehakiman Doktrin ini adalah teras kepada Common
Law, di mana keputusan mahkamah sebelumnya digunakan sebagai panduan dalam
menyelesaikan kes-kes yang serupa. Ini membantu dalam mencipta konsistensi
dan keadilan dalam keputusan mahkamah.
- Penggunaan
Common Law di Malaysia Walaupun Malaysia mempunyai sistem
perundangan sendiri, Common Law masih digunakan sebagai rujukan sekiranya
tiada statut atau undang-undang bertulis yang berkaitan dengan perkara
yang dipertikaikan di mahkamah.
- Contoh
Praktikal Common Law Sebagai contoh, dalam kes pertikaian
tanah, jika tiada undang-undang bertulis yang jelas, mahkamah mungkin akan
merujuk kepada Common Law untuk menentukan hak milik.
- Pemakaian
Common Law yang Bersesuaian Common Law hanya akan
digunakan jika ia bersesuaian dengan konteks dan keadaan tempatan di
Malaysia, memastikan bahawa ia relevan dan sesuai dengan nilai-nilai dan
norma masyarakat.
- Doktrin
Duluan Kehakiman:
- Hakim
membuat prinsip kehakiman berdasarkan 'common law' jika tiada peruntukan
dalam undang-undang bertulis.
- Hakim
memilih antara prinsip undang-undang yang terkandung dalam keputusan
mahkamah sebelumnya yang setaraf atau lebih tinggi.
- Peranan
Undang-Undang Adat:
- Walaupun
Common Law digunakan, undang-undang adat penduduk tempatan masih dipatuhi
dan dihormati.
Perundangan Kecil
1.
Pengenalan kepada Perundangan Kecil Perundangan kecil adalah instrumen perundangan yang digunakan
untuk mengisi kekosongan dalam undang-undang utama atau akta. Ia bersifat
spesifik dan sering kali berskala kecil, namun ia mempunyai kesan yang langsung
dan nyata terhadap kehidupan harian rakyat.
2.
Peranan dan Kepentingan Perundangan kecil memainkan peranan penting dalam mengatur hal-hal
yang lebih terperinci yang tidak dicakup oleh undang-undang utama. Contohnya,
peraturan kecil boleh menetapkan syarat-syarat kebersihan di pasar awam atau
peraturan parkir di kawasan perumahan.
3.
Proses Pembentukan Pembentukan perundangan kecil melibatkan beberapa langkah yang
teliti. Ia mesti selaras dengan akta induk dan tidak boleh melampaui kuasa yang
diberikan oleh akta tersebut. Setelah digubal, perundangan kecil perlu
diwartakan sebelum ia boleh dikuatkuasakan.
4.
Kritikan dan Cabaran Walaupun perundangan kecil mempunyai peranannya, ia tidak terlepas
dari kritikan. Salah satu kelemahan utama adalah potensi penyalahgunaan kuasa
oleh Kerajaan Tempatan dalam penggubalannya. Selain itu, terdapat juga isu
keberkesanan penguatkuasaan yang sering kali menjadi bahan perdebatan.
5.
Kesimpulan Perundangan kecil adalah komponen penting dalam sistem perundangan
Malaysia yang memastikan urusan harian masyarakat dapat diatur dengan lebih
efektif. Namun, penting untuk memastikan bahawa perundangan ini digubal dengan
teliti dan dikuatkuasakan dengan adil untuk manfaat semua pihak.
Undang-undang Subsidiari: Pemahaman dan Aplikasi
dalam Perundangan Malaysia
Dalam konteks perundangan Malaysia, Undang-undang
Subsidiari memainkan peranan penting dalam sistem perundangan negara.
Ia merupakan peraturan-peraturan yang ditetapkan oleh pihak berkuasa tertentu
di bawah kuasa yang diberikan oleh akta perundangan utama. Artikel ini akan
menghuraikan konsep undang-undang subsidiari, proses pembentukannya, dan
contoh-contoh praktikal yang relevan, dengan menggunakan bahasa Malaysia yang
tepat dan mudah difahami.
1. Definisi Undang-undang Subsidiari
Undang-undang subsidiari adalah peraturan yang
dibuat oleh menteri atau badan berkuasa yang diberi mandat oleh akta
perundangan utama. Peraturan ini hendaklah selaras dengan prinsip dan tujuan
akta induk tersebut dan tidak boleh bertentangan dengan mana-mana peruntukan
perlembagaan.
2. Proses Pembentukan
Proses pembentukan undang-undang subsidiari
melibatkan beberapa langkah penting. Pertama, akta induk akan menyatakan secara
spesifik kuasa yang diberikan kepada menteri atau badan berkuasa untuk membuat
peraturan. Setelah itu, peraturan tersebut akan dibentuk dan mesti disahkan
melalui proses yang ditetapkan sebelum ia boleh dikuatkuasakan.
3. Contoh Praktikal
Sebagai contoh, dalam konteks kesihatan awam,
Menteri Kesihatan boleh mengeluarkan peraturan berkaitan dengan pengurusan
wabak penyakit di bawah kuasa yang diberikan oleh Akta Pencegahan Penyakit
Berjangkit. Ini membolehkan pihak berkuasa bertindak dengan cepat dan efektif
dalam situasi yang memerlukan tindakan segera.
4. Perlindungan dan Safeguards
Perundangan subsidiari juga dilengkapi dengan
pelbagai perlindungan untuk memastikan ia tidak disalahgunakan. Ini termasuk
keperluan untuk perundangan tersebut dibentangkan di Parlimen dan boleh disemak
oleh mahkamah jika ia didakwa bertentangan dengan akta induk atau perlembagaan.
5. Kepentingan Undang-undang Subsidiari
Undang-undang subsidiari memainkan peranan penting
dalam memastikan undang-undang negara dapat berfungsi dengan lancar dan dapat
disesuaikan dengan keperluan yang berubah-ubah dari masa ke semasa.
No comments:
Post a Comment