Bab 5: Badan Perundangan Negeri: Dewan Undangan Negeri (DUN)
5. 1 Pengenalan kepada Badan Perundangan Negeri di
Malaysia
- Struktur
Badan Perundangan Negeri:
Di Malaysia, setiap negeri mempunyai badan perundangan sendiri yang berfungsi untuk membuat, meminda, dan membatalkan undang-undang negeri.
Terdapat sejumlah 13 badan perundangan negeri yang beroperasi di negeri-negeri yang membentuk Persekutuan Malaysia, kecuali di Wilayah-wilayah Persekutuan. - Pengecualian
Wilayah Persekutuan:
Wilayah-wilayah Persekutuan seperti Kuala Lumpur, Putrajaya, dan Labuan adalah pengecualian kerana mereka tidak memiliki badan perundangan negeri.
Ini adalah kerana wilayah-wilayah ini berada di bawah jurisdiksi langsung Kerajaan Persekutuan. - Komponen
Badan Perundangan Negeri:
Badan perundangan negeri terdiri daripada dua komponen utama yang membentuk struktur kepimpinan dan pembuat keputusan dalam hal ehwal perundangan negeri:
(a)
Kepala Negeri:
Setiap negeri di Malaysia dikepalai oleh seorang Sultan,
Raja, Yang di-Pertuan Besar, atau Yang di-Pertua Negeri.
Mereka ini memegang
peranan penting dalam sistem perundangan negeri sebagai simbol kedaulatan
negeri dan mempunyai peranan dalam proses pengesahan undang-undang negeri.
(b)
Dewan Undangan Negeri (DUN):
Dewan Undangan Negeri adalah badan
legislatif yang terdiri daripada wakil-wakil rakyat yang dipilih melalui
pilihan raya negeri.
DUN bertanggungjawab dalam pembentukan dan pindaan
undang-undang negeri, serta memainkan peranan penting dalam menentukan
dasar-dasar negeri.
Contoh
Praktikal:
- Peranan
Sultan atau Yang di-Pertua Negeri: Sebagai contoh, di negeri Selangor, Sultan sebagai
Kepala Negeri mempunyai peranan untuk membubarkan Dewan Undangan Negeri
atas nasihat Menteri Besar atau jika terdapat keperluan untuk pilihan raya
negeri yang baru.
- Fungsi
Dewan Undangan Negeri:
Misalnya, di negeri Johor, Dewan Undangan Negeri boleh menggubal
undang-undang berkaitan dengan tanah, pertanian, dan sumber asli yang
tidak bertentangan dengan undang-undang persekutuan.
5.2: Raja, Sultan, atau Yang di-Pertuan Besar
- Peranan
Konstitusional:
Walaupun Raja, Sultan, atau Yang di-Pertuan Besar merupakan elemen penting dalam badan perundangan negeri, mereka tidak terlibat secara langsung dalam perdebatan atau persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN).
Peranan mereka lebih kepada simbolik dan seremonial, namun masih memegang peranan penting dalam proses legislatif negeri. - Tugas-tugas
Utama:
Tugas-tugas yang dijalankan oleh Raja, Sultan, atau Yang di-Pertuan Besar dalam konteks badan perundangan negeri adalah seperti berikut:
(a)
Merasmikan Pembukaan Dewan Undangan Negeri: Mereka bertanggungjawab
untuk merasmikan pembukaan sesi baru Dewan Undangan Negeri dengan memberikan
titah diraja yang menggariskan agenda dan prioritas kerajaan negeri untuk
penggal tersebut.
(b)
Memanggil Persidangan Dewan Undangan Negeri: Raja atau Sultan memanggil
persidangan DUN dan mengikut perlembagaan negeri, mereka tidak boleh membiarkan
tempoh lebih dari enam bulan antara satu persidangan dengan persidangan yang
berikutnya.
(c)
Menangguhkan Persidangan Dewan Undangan Negeri: Mereka mempunyai kuasa
untuk menangguhkan persidangan DUN, biasanya atas nasihat Menteri Besar atau
Ketua Menteri negeri.
(d)
Memperkenankan Rang Undang-Undang Negeri: Sebelum menjadi undang-undang,
setiap rang undang-undang yang diluluskan oleh DUN mesti mendapat perkenan dari
Raja atau Sultan.
(e)
Membubarkan Dewan Undangan Negeri: Mereka juga mempunyai kuasa untuk
membubarkan DUN, yang biasanya berlaku apabila terdapat krisis politik atau
apabila Menteri Besar menasihatkan pembubaran untuk membolehkan pilihan raya
negeri diadakan.
Contoh
Praktikal:
- Merasmikan
Pembukaan Dewan Undangan Negeri:
Sebagai contoh, Sultan Selangor merasmikan pembukaan DUN dengan
menyampaikan titah yang menggariskan fokus kerajaan negeri pada
pembangunan infrastruktur dan pendidikan.
- Memperkenankan
Rang Undang-Undang:
Misalnya, Sultan Johor memperkenankan rang undang-undang yang berkaitan
dengan pengurusan sumber air negeri, setelah rang tersebut diluluskan oleh
DUN Johor.
5.3: Yang di-Pertua Negeri
1. Peranan
Institusi:
Yang
di-Pertua Negeri adalah ketua negeri di negeri-negeri Malaysia yang tidak
beraja, seperti Penang dan Melaka.
Mereka memegang peranan yang serupa dengan
Sultan atau Raja di negeri-negeri lain tetapi tidak terlibat secara langsung
dalam perdebatan atau persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN).
2.
Tugas-tugas
Utama Yang di-Pertua Negeri:
Tugas-tugas Yang di-Pertua Negeri dalam konteks badan perundangan negeri adalah
seperti berikut:
(a)
Merasmikan Pembukaan Dewan Undangan Negeri: Yang di-Pertua Negeri
bertanggungjawab untuk merasmikan pembukaan sesi baru DUN dengan memberikan
ucapan yang menetapkan agenda kerajaan negeri untuk penggal tersebut.
(b)
Memanggil Persidangan Dewan Undangan Negeri: Mereka harus memanggil persidangan
DUN dan memastikan bahawa tidak ada jangka waktu lebih dari enam bulan antara
persidangan yang satu dengan yang berikutnya.
(c)
Menangguhkan Persidangan Dewan Undangan Negeri: Yang di-Pertua Negeri
mempunyai kuasa untuk menangguhkan persidangan DUN, biasanya atas nasihat Ketua
Menteri negeri.
(d)
Meluluskan Rang Undang-Undang Negeri: Setiap rang undang-undang yang
diluluskan oleh DUN harus mendapat persetujuan dari Yang di-Pertua Negeri
sebelum ia sah menjadi undang-undang negeri.
(e)
Membubarkan Dewan Undangan Negeri: Mereka juga mempunyai kuasa untuk
membubarkan DUN, yang biasanya terjadi atas nasihat Ketua Menteri atau dalam
situasi tertentu yang memerlukan pilihan raya negeri baru.
Contoh Praktikal:
1. Merasmikan Pembukaan Dewan Undangan
Negeri: Sebagai
contoh, Yang di-Pertua Negeri Melaka merasmikan pembukaan DUN dengan ucapan
yang menekankan kepentingan pembangunan ekonomi negeri dan peningkatan kualiti
pendidikan.
2. Meluluskan Rang Undang-Undang: Misalnya, di Penang, Yang di-Pertua
Negeri meluluskan rang undang-undang yang berkaitan dengan pengurusan sisa
pepejal negeri, setelah rang tersebut diluluskan oleh DUN Penang.
5.4: Dewan Undangan Negeri
- Peranan
dan Fungsi Dewan Undangan Negeri:
Dewan Undangan Negeri merupakan badan legislatif yang bertanggungjawab untuk membuat dan menggubal undang-undang di peringkat negeri.
Ia adalah institusi demokratik yang mewakili suara rakyat dalam pembuatan kebijakan negeri. - Pemilihan
Ahli Dewan Undangan Negeri:
Ahli-ahli DUN dipilih melalui proses pilihan raya negeri, di mana rakyat yang berdaftar sebagai pengundi di negeri tersebut akan memilih wakil mereka berdasarkan sistem demokrasi berparlimen. - Kuasa
Perundangan:
DUN mempunyai kuasa untuk menggubal undang-undang yang berkaitan dengan perkara-perkara yang terletak di bawah bidang kuasa negeri, seperti yang dinyatakan dalam Senarai Negeri Jadual Kesembilan Perlembagaan Persekutuan. - Bidang
Kuasa Dewan Undangan Negeri:
DUN juga mempunyai kuasa terhadap perkara-perkara dalam Senarai Negeri seperti tanah, pertanian, dan kerajaan tempatan, serta perkara-perkara dalam Senarai Bersama seperti perancangan bandar dan desa, dan lain-lain. - Peranan
dalam Pengurusan Kewangan Negeri:
Selain itu, DUN juga memainkan peranan penting dalam membahaskan dan meluluskan belanjawan negeri, yang merupakan perancangan kewangan negeri untuk tempoh masa tertentu. - Tempoh
Hayat Dewan Undangan Negeri:
Tempoh hayat DUN adalah lima tahun, yang bermula dari tarikh persidangan pertama DUN setelah pilihan raya negeri.
Keistimewaan
Dewan Undangan Negeri:
- Imuniti
Parlimen:
Prosiding di DUN dilindungi oleh imuniti parlimen, yang bermakna apa yang
berlaku dalam DUN tidak boleh dipersoalkan di mahkamah.
- Perlindungan
terhadap Ahli Dewan:
Ahli DUN tidak boleh didakwa di mahkamah atas apa yang mereka katakan atau
undi yang mereka berikan dalam persidangan DUN.
- Kebebasan
Penyiaran Persidangan:
Seseorang tidak boleh didakwa kerana menyiarkan liputan persidangan DUN,
yang memastikan transparansi dan akses maklumat kepada umum.
Contoh
Praktikal:
- Pembahasan
Belanjawan Negeri:
Sebagai contoh, DUN Selangor membahaskan dan meluluskan belanjawan negeri
yang memfokuskan pada pembangunan infrastruktur dan peningkatan
perkhidmatan awam.
- Penggubalan
Undang-Undang Negeri:
Misalnya, DUN Pahang mungkin menggubal undang-undang yang berkaitan dengan
pengurusan hutan negeri untuk memastikan pemuliharaan alam sekitar.
Kelayakan Calon untuk Menjadi Ahli Dewan Undangan Negeri
Untuk
memenuhi syarat sebagai calon dalam pilihan raya Dewan Undangan Negeri,
seseorang mesti:
- Warganegara
Malaysia: Calon
mesti memiliki status warganegara Malaysia, yang menunjukkan kesetiaan
kepada negara dan memenuhi asas pertama dalam kelayakan politik.
- Bermastautin
di Negeri yang Berkenaan:
Calon harus bermastautin di negeri tempat dia ingin bertanding, yang
menunjukkan hubungan dan kepentingan langsung dengan kawasan tersebut.
- Berumur
21 Tahun atau Lebih:
Ini adalah umur minimum yang ditetapkan untuk memastikan calon memiliki
kematangan dan pengalaman hidup yang cukup untuk mewakili rakyat.
- Sempurna
Akal: Calon
harus berada dalam keadaan mental yang baik, yang menunjukkan kemampuan
untuk membuat keputusan yang rasional dan bertanggungjawab.
- Bukan
Seorang Bankrap:
Calon tidak boleh menjadi seorang yang dinyatakan muflis, memastikan
integriti kewangan dan kemampuan untuk menguruskan urusan negeri.
- Rekod
Jenayah: Calon
tidak boleh memiliki rekod jenayah tertentu, seperti dipenjarakan melebihi
satu tahun atau didenda RM2,000 atau lebih, kecuali jika telah diampuni
atau telah lepas tempoh lima tahun selepas tamat hukuman.
- Tidak
Memegang Jawatan Berpendapatan:
Calon tidak boleh memegang jawatan yang mendapat gaji dari kerajaan untuk
mengelakkan konflik kepentingan.
Hilang
Kelayakan Menjadi Ahli Dewan Undangan Negeri
Seorang
ADUN akan hilang kelayakan jika:
- Kemunduran
Mental: Jika
seorang ADUN didapati tidak sempurna akal, dia akan kehilangan kelayakan
untuk meneruskan peranannya.
- Bankrap: Jika seorang ADUN menjadi
bankrap dan belum dilepaskan, dia tidak lagi layak untuk memegang jawatan
tersebut.
- Memegang
Jawatan Berpendapatan:
Jika seorang ADUN memegang jawatan berpendapatan dalam kerajaan, dia akan
kehilangan kelayakan.
- Kegagalan
Menghantar Penyata Perbelanjaan Pilihan Raya: Jika seorang ADUN gagal
menghantar penyata perbelanjaan pilihan raya yang dikehendaki oleh
undang-undang, dia akan kehilangan kelayakan.
- Sabitan
Jenayah: Jika
seorang ADUN disabitkan dengan kesalahan jenayah yang serius dan tidak
diampuni, dia akan kehilangan kelayakan.
- Kewarganegaraan
Asing: Jika
seorang ADUN dengan sengaja memperoleh kewarganegaraan asing, dia akan
kehilangan kelayakan.
Berhenti
daripada Menjadi Ahli Dewan Undangan Negeri
Seorang
ADUN boleh berhenti dengan:
- Mengutus
Surat Pengunduran:
Mengirimkan surat pengunduran yang ditandatangani kepada Speaker Dewan
Undangan Negeri.
- Pemakluman
Kekosongan Kerusi:
Speaker DUN akan memaklumkan kekosongan kerusi kepada Suruhanjaya Pilihan
Raya untuk mengatur pilihan raya kecil.
Prosedur
untuk Memaklumkan Kekosongan Kerusi Dewan Undangan Negeri
Proses
ini melibatkan beberapa langkah:
- Ahli
Dewan Undangan Negeri:
Mengambil keputusan untuk berhenti dan mengutus surat pengunduran.
- Speaker
Dewan Undangan Negeri:
Menerima surat pengunduran dan memaklumkan kekosongan kerusi kepada pihak
yang berkenaan.
- Suruhanjaya Pilihan Raya: Menerima
makluman dari Speaker dan mengambil langkah untuk mengadakan pilihan raya
kecil.
5.5: Persidangan Dewan Undangan Negeri
- Jadual
Pilihan Raya Umum:
Setelah pembubaran DUN, pilihan raya umum perlu diadakan dalam tempoh yang
ditetapkan. Ini memastikan kelancaran dalam pemindahan atau pengesahan
kuasa legislatif negeri kepada wakil rakyat yang baru dipilih.
- Semenanjung
Malaysia:
Pilihan raya umum diadakan dalam tempoh 60 hari selepas pembubaran.
- Sabah
dan Sarawak:
Pilihan raya umum diadakan dalam tempoh 90 hari selepas pembubaran.
- Pemanggilan
Persidangan Pasca-Pilihan Raya:
Kepala Negeri, sama ada Sultan, raja, Yang di-Pertuan Besar, atau Yang
di-Pertua Negeri, bertanggungjawab memanggil persidangan DUN yang pertama
selepas pilihan raya.
- Semenanjung
Malaysia:
Persidangan dipanggil dalam tempoh 120 hari selepas pembubaran, iaitu 60
hari selepas pilihan raya.
- Sabah
dan Sarawak:
Persidangan dipanggil dalam tempoh 120 hari selepas pembubaran, iaitu 30
hari selepas pilihan raya.
- Agenda
Persidangan Pertama Pasca-Pilihan Raya: Persidangan pertama DUN selepas pilihan raya
melibatkan beberapa agenda utama:
(a)
Penyusunan Takwim Dewan Undangan Negeri: - Penggal dan Persidangan:
Penggal
Tempoh lima tahun dibahagikan kepada lima penggal, dengan setiap penggal
berlangsung selama satu tahun dan mengandungi dua atau tiga persidangan.
Persidangan
Jarak
Persidangan: Jarak antara dua persidangan tidak boleh melebihi enam bulan
atau 180 hari.
(b)
Pelantikan Speaker dan Timbalan Speaker:
Speaker dan Timbalan Speaker
dipilih untuk memimpin dan menguruskan prosedur persidangan DUN.
(c)
Pengambilan Sumpah Ahli Dewan Undangan Negeri:
Semua ahli DUN yang
baru akan mengambil sumpah jabatan, yang menandakan permulaan tugas rasmi
mereka sebagai wakil rakyat.
(d)
Pelantikan Ketua Pembangkang:
Ketua pembangkang, yang biasanya
merupakan pemimpin parti dengan jumlah kerusi terbanyak selepas parti
pemerintah, akan dilantik.
(e)
Titah Ucapan Diraja:
Ucapan oleh Kepala Negeri yang menggariskan
agenda dan prioritas kerajaan negeri.
(f)
Ucapan Terima Kasih:
Biasanya, ucapan terima kasih kepada Kepala
Negeri atas titah ucapan diraja.
(g)
Permulaan Persidangan:
Persidangan DUN bermula dengan perbahasan dan
pembahasan atas agenda yang telah ditetapkan.
5.6: Fungsi Dewan Undangan Negeri
- Forum
Perdebatan Kebijakan Negeri:
DUN berfungsi sebagai platform utama di mana isu-isu yang berkaitan dengan pentadbiran dan kebajikan rakyat negeri dibincangkan secara terperinci.
Ini termasuk pembahasan mengenai dasar-dasar kerajaan negeri, isu-isu semasa yang mempengaruhi rakyat, dan strategi pembangunan negeri. - Pembahasan
Titah Ucapan Diraja dan Belanjawan Negeri:
- Titah
Ucapan Diraja:
Setiap persidangan biasanya dimulakan dengan titah ucapan diraja yang
disampaikan oleh Kepala Negeri, yang menggariskan agenda kerajaan negeri
untuk tempoh masa akan datang.
- Belanjawan
Negeri: DUN
juga bertanggungjawab untuk membahaskan dan meluluskan belanjawan negeri,
yang merupakan pernyataan kewangan tahunan yang merangkumi pendapatan dan
perbelanjaan negeri.
- Pelulusan
dan Penolakan Rang Undang-Undang:
Ahli DUN mempunyai kuasa untuk meluluskan, menolak, atau mengemukakan pindaan terhadap rang undang-undang yang dibentangkan.
Ini memastikan bahawa setiap undang-undang yang diluluskan mencerminkan kehendak dan keperluan rakyat negeri tersebut. - Pindaan
Undang-Undang Negeri atau Perlembagaan Negeri:
DUN mempunyai kuasa untuk meminda undang-undang yang sedia ada atau Perlembagaan Negeri jika diperlukan.
Pindaan ini mesti dibuat melalui proses legislatif yang ketat dan memerlukan persetujuan majoriti ahli dewan.
Contoh
Praktikal:
- Perdebatan
Belanjawan Negeri:
Sebagai contoh, DUN Johor mungkin membahaskan belanjawan yang mengusulkan
peningkatan peruntukan untuk pembangunan infrastruktur pendidikan negeri,
yang mana perdebatan tersebut akan melibatkan pertimbangan terhadap
keperluan sekolah-sekolah dan institusi pendidikan tinggi di negeri
tersebut.
- Pelulusan
Rang Undang-Undang:
Misalnya, DUN Selangor mungkin meluluskan rang undang-undang yang
berkaitan dengan pengurusan sumber air negeri, yang bertujuan untuk memastikan
bekalan air yang berterusan dan berkualiti untuk rakyatnya.
5.7:
Speaker (Yang di-Pertua) Dewan Undangan Negeri
- Kelayakan
Speaker:
- Speaker
boleh dipilih daripada kalangan ahli DUN atau daripada individu yang
bukan ahli DUN.
- Jika
Speaker bukan ahli DUN, beliau harus kekal neutral dan tidak terlibat
dalam kegiatan perniagaan yang boleh menimbulkan konflik kepentingan.
- Tugas-tugas
Speaker:
(a) Pengerusi Persidangan: Speaker bertanggungjawab mempengerusikan persidangan DUN, memastikan perdebatan berjalan dengan teratur dan efisien.
(b) Penjaga Tatatertib: Speaker mengawal tatatertib dan memastikan semua ahli DUN mematuhi peraturan yang ditetapkan.
(c) Pengenakan Tindakan Disiplin: Speaker berhak mengenakan tindakan disiplin terhadap ahli yang melanggar peraturan, termasuk mengeluarkan ahli dari dewan jika perlu.
(d) Jurucakap DUN: Speaker bertindak sebagai jurucakap dan wakil DUN dalam urusan rasmi.
(e) Pemakluman Kekosongan Kerusi: Speaker bertanggungjawab memaklumkan kepada Suruhanjaya Pilihan Raya mengenai sebarang kekosongan kerusi dalam DUN.
Nota
Penting:
- Tempoh
Hayat DUN:
Tempoh hayat DUN adalah lima tahun, dan DUN akan terbubar secara automatik
apabila tempoh ini genap.
- Pelantikan
Ketua Pembangkang:
Pelantikan ketua pembangkang dilakukan jika terdapat lebih dari seorang
ahli dari parti pembangkang yang layak untuk jawatan ini.
- Bidang
Kuasa DUN: DUN
hanya berhak membahaskan dan menggubal undang-undang yang berkaitan dengan
perkara-perkara di bawah Senarai Negeri dan Senarai Bersama dalam
Perlembagaan Persekutuan.
- Speaker
yang Merupakan Ahli DUN:
Jika ahli DUN dilantik menjadi Speaker, beliau harus berhenti daripada
menjalankan profesion asal untuk memastikan keutamaan tugas sebagai
Speaker.
Contoh
Praktikal:
Sebagai
contoh, dalam satu persidangan DUN, Speaker mungkin perlu mengendalikan
perdebatan mengenai isu pembangunan tanah negeri yang kontroversial. Speaker
akan memastikan semua ahli DUN mendapat peluang untuk menyuarakan pendapat
mereka, mematuhi masa yang ditetapkan, dan menguruskan urutan pembicaraan agar
perdebatan berjalan lancar dan produktif.
5.7:
Prosedur Penggubalan Undang-Undang dalam Dewan Undangan Negeri
- Bidang
Kuasa DUN:
- DUN
hanya mempunyai kuasa legislatif terhadap perkara-perkara yang terdapat
dalam Senarai Negeri yang dinyatakan dalam Jadual Kesembilan Perlembagaan
Persekutuan
Nota Penting:
- DUN tidak boleh menggubal undang-undang yang melampaui bidang kuasanya.
- Undang-undang negeri tidak boleh bertentangan dengan undang-undang Persekutuan.
- DUN tidak boleh menggubal undang-undang yang melampaui bidang kuasanya.
- Proses
Penggubalan Undang-Undang:
Bacaan
Pertama:
- Ini
adalah peringkat formal di mana judul rang undang-undang diperkenalkan.
- Menteri
Besar, Ketua Menteri, atau ahli Exco yang bertanggungjawab akan
membacakan judul rang undang-undang tanpa memasuki perbahasan.
Bacaan
Kedua:
- Ini
adalah peringkat di mana rang undang-undang dibahaskan secara terperinci.
- Menteri
Besar, Ketua Menteri, atau ahli Exco akan menjawab pertanyaan dan
membahaskan isi kandungan rang undang-undang tersebut.
- Undian
diambil untuk menentukan sama ada rang undang-undang itu diterima atau
ditolak.
- Rang
undang-undang boleh dirujuk ke peringkat jawatankuasa untuk kajian lebih
lanjut jika dewan bersetuju.
Peringkat
Jawatankuasa:
- Rang
undang-undang dikaji dan dibahaskan secara lebih mendalam oleh
Jawatankuasa Khas atau Jawatankuasa Seluruh Dewan.
- Jawatankuasa
berhak untuk membuat pindaan pada rang undang-undang.
Bacaan
Ketiga:
- Rang
undang-undang dibahaskan sekali lagi dan undian diambil untuk
meluluskannya.
Perkenan
Raja/Sultan/Yang di-Pertuan Besar atau Kelulusan Yang di-Pertua Negeri:
- Rang
undang-undang yang telah diluluskan oleh DUN akan dipersembahkan kepada
Kepala Negeri untuk mendapatkan perkenan atau kelulusan.
- Rang
undang-undang harus diperkenankan atau diluluskan dalam masa 30 hari,
jika tidak, ia dianggap telah diperkenankan atau diluluskan secara
automatik.
Peringkat
Diwartakan:
- Rang
undang-undang yang telah diperkenankan atau diluluskan hanya akan berkuat
kuasa setelah diwartakan dalam Warta Kerajaan Negeri.
- Enakmen
atau Ordinan dicetak dan dimasukkan dalam Warta Kerajaan Negeri.
- Tarikh
penguatkuasaan biasanya adalah pada hari diwartakan, tetapi boleh
ditetapkan pada tarikh yang lebih awal atau kemudian.
Contoh
Praktikal:
Sebagai contoh, DUN Perak mungkin menggubal undang-undang yang berkaitan dengan pengurusan sisa pepejal. Prosesnya akan bermula dengan bacaan pertama di mana judul rang undang-undang diperkenalkan.
Kemudian, pada bacaan kedua, akan ada perbahasan mendalam mengenai cara terbaik untuk mengurus sisa pepejal dan impaknya terhadap alam sekitar dan komuniti setempat. Setelah itu, jika diperlukan, rang undang-undang akan dirujuk ke jawatankuasa untuk pemeriksaan lebih lanjut dan kemungkinan pindaan.
Setelah semua peringkat ini selesai dan
rang undang-undang mendapat perkenan Kepala Negeri, ia akan diwartakan untuk
menjadi undang-undang yang sah dan dikuatkuasakan.
5.8:
Pindaan Perlembagaan Negeri
- Prosedur
Pindaan:
- Pindaan
kepada Perlembagaan Negeri memerlukan proses yang tertib dan perlu
mendapat sokongan yang kuat dari ahli Dewan Undangan Negeri (DUN).
(a)
Sokongan Majoriti 2/3 Ahli DUN:
- Untuk
pindaan yang melibatkan hak-hak dan kedaulatan raja, keistimewaan DUN,
atau kuasa pengampunan raja, diperlukan sokongan majoriti dua pertiga
ahli DUN.
- Pindaan
tersebut juga memerlukan perkenan raja, atau Yang di-Pertuan Agong jika
raja berkenaan sedang menjalankan tugas sebagai Yang di-Pertuan Agong.
(b)
Sokongan Majoriti 2/3 Ahli DUN untuk Hal-hal Lain:
- Pindaan
yang berkaitan dengan bentuk sumpah dan ikrar, pemilihan Senator, atau
bilangan kerusi pilihan raya juga memerlukan sokongan majoriti dua
pertiga ahli DUN.
- Perkara-perkara
yang Tidak Boleh Dipinda:
- Terdapat
beberapa perkara yang tidak boleh dipinda oleh DUN, yang meliputi:
(a) Warisan takhta kerajaan.
(b) Kedudukan para pembesar istana.
(c) Para pembesar adat Melayu.
(d) Cara pelantikan dan sifat-sifat waris takhta, permaisuri, dan pemangku raja.
(e) Pemecatan, penarikan diri, dan penurunan takhta raja atau waris
.
(f) Pengurniaan atau pelucutan pangkat, gelaran kehormatan, bintang kebesaran, dan lain-lain.
Contoh
Praktikal:
Sebagai
contoh, jika DUN Johor ingin meminda Perlembagaan Negeri berkaitan dengan
bilangan kerusi pilihan raya kawasan DUN, prosesnya akan memerlukan
pembentangan pindaan di DUN dan perlu mendapat sokongan dua pertiga daripada
jumlah ahli DUN.
Pindaan ini tidak melibatkan hak-hak raja, oleh itu, tidak
memerlukan perkenan raja. Namun, jika pindaan itu berkaitan dengan hak-hak
raja, seperti kuasa pengampunan, maka perkenan raja adalah wajib.
5.9:
Hubungan Antara Dewan Undangan Negeri dengan Parlimen
- Peranan
dan Kuasa Legislatif:
- DUN
mempunyai kuasa untuk menggubal undang-undang berkaitan dengan
perkara-perkara yang terdapat dalam Senarai Negeri dan Senarai Bersama,
yang mana ini termaktub dalam Jadual Kesembilan Perlembagaan Persekutuan.
- Kerjasama
dengan Kerajaan Persekutuan:
- DUN
boleh memberikan kuasa kepada Kerajaan Persekutuan untuk melibatkan diri
dalam perkara-perkara yang terletak di bawah bidang kuasa negeri, jika
situasi memerlukan.
- Kepatuhan
kepada Undang-undang Persekutuan:
- Negeri-negeri
di Malaysia mesti mematuhi undang-undang Persekutuan yang telah
ditetapkan oleh Parlimen.
- Pindaan
Perlembagaan:
- Pindaan
kepada Perlembagaan Persekutuan dan Perlembagaan Negeri yang melibatkan
perkara-perkara seperti kuasa raja dan hak istimewa orang Melayu perlu
dilakukan oleh Parlimen serta DUN.
- Keutamaan
Undang-undang Persekutuan:
- Jika
terdapat konflik antara undang-undang negeri dengan undang-undang
Persekutuan, undang-undang Persekutuan akan mengatasi undang-undang
negeri mengikut Perkara 75 Perlembagaan Persekutuan.
- Perkara
76(1) Perlembagaan Persekutuan:
- Parlimen
boleh membuat undang-undang berkaitan dengan perkara dalam Senarai Negeri
untuk tujuan tertentu seperti pelaksanaan triti antarabangsa atau jika
diminta oleh DUN.
- Kuasa
Pemerintahan Negeri:
- Kuasa
pemerintahan negeri perlu dijalankan dengan cara yang tidak menghalang
atau menyentuh kuasa pemerintahan Kerajaan Persekutuan.
- Penglibatan
Kerajaan Persekutuan dalam Urusan Negeri:
- Kerajaan
Persekutuan boleh terlibat dalam urusan negeri seperti pengumpulan data
statistik dan penyediaan khidmat nasihat.
Contoh
Praktikal:
Sebagai
contoh praktikal, jika DUN Selangor ingin menggubal undang-undang berkaitan
dengan pengurusan sumber air yang juga merupakan kepentingan nasional, mereka
perlu memastikan bahawa undang-undang tersebut tidak bercanggah dengan
undang-undang Persekutuan yang sedia ada.
Jika terdapat keperluan untuk
standardisasi atau pelaksanaan triti antarabangsa, Parlimen boleh menggubal
undang-undang yang berkaitan dengan sumber air walaupun ia terletak di bawah
Senarai Negeri, dengan syarat DUN Selangor memberikan persetujuan.
5.10:
Hubungan Antara Dewan Undangan Negeri Sabah dan Sarawak dengan Parlimen
- Keistimewaan
dalam Perundangan:
- DUN
Sabah dan Sarawak mempunyai autonomi yang lebih luas berbanding negeri-negeri
lain di Malaysia dalam hal penggubalan undang-undang negeri. Ini adalah
sebahagian daripada hak-hak khas yang dijamin oleh Perjanjian Malaysia
1963.
- Bidang
Kuasa Eksklusif:
- Terdapat
bidang-bidang tertentu yang Parlimen Malaysia tidak boleh campur tangan
tanpa persetujuan DUN Sabah dan Sarawak. Ini termasuklah:
(a) Tanah dan Kerajaan Tempatan: Parlimen tidak boleh meluluskan undang-undang berkaitan tanah dan kerajaan tempatan untuk kedua-dua negeri ini tanpa keizinan mereka.
(b) Pengenaan Cukai: Sabah dan Sarawak mempunyai hak untuk mengenakan royalti dan cukai jualan tambahan atas sumber-sumber tertentu yang terdapat dalam negeri mereka.
(c) Rancangan Pembangunan: Kedua-dua negeri ini mempunyai kebebasan untuk mengatur rancangan pembangunan mereka sendiri yang tidak semestinya selari dengan rancangan pembangunan negara.
(d) Lisen Judi dan Imigresen: DUN Sabah dan Sarawak mempunyai kuasa eksklusif dalam pengeluaran lesen judi dan urusan imigresen, termasuk kewarganegaraan.
(e) Penggunaan Bahasa: Kedua-dua negeri ini juga mempunyai kebebasan untuk menggunakan bahasa lain selain daripada bahasa Melayu dalam urusan rasmi negeri.
Contoh
Praktikal:
Sebagai
contoh, jika terdapat cadangan untuk mengubah undang-undang berkaitan dengan
pengurusan tanah di Sarawak, Parlimen tidak boleh meluluskan pindaan tersebut
tanpa mendapatkan persetujuan daripada DUN Sarawak.
Ini menunjukkan tahap
autonomi yang tinggi yang dimiliki oleh Sabah dan Sarawak berbanding dengan
negeri-negeri lain di Malaysia.
Hubungan
Antara DUN dengan Parlimen Malaysia:
- Peranan
Parlimen dalam Undang-Undang Negeri:
- Parlimen
boleh membuat undang-undang yang berkaitan dengan hal-hal negeri di bawah
Perkara 76(1) Perlembagaan Persekutuan, tetapi undang-undang tersebut
hanya akan berkuat kuasa di negeri tertentu setelah DUN negeri tersebut
membuat undang-undang untuk menerima undang-undang Parlimen tersebut.
Contoh
Praktikal:
- Sebagai
contoh, jika Parlimen Malaysia meluluskan undang-undang yang berkaitan
dengan sumber asli yang termasuk dalam Senarai Negeri, DUN Sabah atau
Sarawak perlu membuat undang-undang sendiri untuk menerima dan
menguatkuasakan undang-undang tersebut di negeri mereka.
- Kuasa
Eksklusif Sabah dan Sarawak:
- Dalam
hal pengeluaran lesen judi, urusan imigresen, dan kewarganegaraan,
kerajaan Persekutuan tidak mempunyai kuasa di Sabah dan Sarawak,
menunjukkan tahap autonomi yang lebih tinggi yang dinikmati oleh
kedua-dua negeri ini.
- Peranan
Majlis Raja-Raja:
- Sebarang
pindaan terhadap undang-undang yang menyentuh keistimewaan raja-raja
tidak boleh diluluskan tanpa persetujuan Majlis Raja-raja, mengukuhkan
kedudukan konstitusional raja-raja dalam sistem perundangan Malaysia.
Peranan
dan Fungsi Ahli-ahli Ex-Officio dalam DUN:
- Ahli-ahli
Ex-Officio:
- Dalam
DUN, terdapat ahli-ahli ex-officio seperti Setiausaha Kerajaan Negeri,
Pegawai Kewangan Negeri, dan Penasihat Undang-undang Negeri yang
mempunyai peranan penting dalam proses pembuatan keputusan dan
pentadbiran negeri.
- Perbezaan
Berdasarkan Negeri:
- Di
negeri-negeri beraja, ahli-ahli ex-officio boleh mengambil bahagian dalam
prosiding tetapi tidak berhak mengundi. Sementara di Pulau Pinang dan
Melaka, hanya Penasihat Undang-undang Negeri yang mempunyai hak ini. Di
Sabah dan Sarawak, ahli-ahli ex-officio tidak berhak menghadiri persidangan
DUN.
Contoh
Praktikal:
- Dalam
situasi di mana DUN membahaskan bajet negeri, Pegawai Kewangan Negeri
mungkin akan memberikan penjelasan dan maklumat berkaitan dengan keadaan
kewangan negeri, tetapi tidak akan mengambil bahagian dalam pengundian
bajet tersebut.
Pengundian
dan Kelulusan Undang-Undang:
- Majoriti
Mudah:
- Undang-undang
biasa diluluskan dengan majoriti mudah, iaitu 51% atau lebih, pada
peringkat Bacaan Kedua dan Ketiga dalam DUN.
- Peranan
Yang di-Pertua Negeri:
- Yang
di-Pertua Negeri tidak mempunyai kuasa untuk menangguhkan atau menolak
rang undang-undang yang telah diluluskan oleh DUN.
Contoh
Praktikal:
- Apabila
DUN meluluskan undang-undang baru mengenai pengurusan sisa pepejal, Yang
di-Pertua Negeri dijangka akan memberikan persetujuan tanpa penangguhan
atau penolakan, membolehkan undang-undang tersebut dikuatkuasakan dengan
segera.
No comments:
Post a Comment