Friday, November 17, 2023

NOTA PENGAJIAN AM 1 (BAB 7: PENGENALAN MAHKAMAH DI MALAYSIA)

BAB 7: PENGENALAN MAHKAMAH DI MALAYSIA



A. Mahkamah Sesyen Malaysia

1. Pengenalan

  • Mahkamah Sesyen di Malaysia merupakan salah satu komponen penting dalam sistem kehakiman negara. 

  • Ia memainkan peranan yang signifikan dalam mengendalikan kes-kes jenayah dan sivil yang tidak melibatkan hukuman mati. 

  • Pelantikan hakim Mahkamah Sesyen dilakukan oleh Yang di-Pertuan Agong atas nasihat Hakim Besar, yang menekankan independensi dan integriti kehakiman.

2. Pelantikan Hakim 

  • Hakim Mahkamah Sesyen dilantik tanpa perlu melalui proses nasihat Perdana Menteri dan Majlis Raja-raja, yang menunjukkan proses pelantikan yang lebih terfokus pada keperluan kehakiman.

3. Bidang Kuasa

  • Mahkamah Sesyen mempunyai bidang kuasa yang luas, termasuk mengeluarkan saman, waran, dan perintah mahkamah.

  •  Ia juga bertanggungjawab untuk memeriksa rekod kes-kes sivil yang berlangsung di Mahkamah Majistret dan Mahkamah Penghulu serta mengendalikan semua kes jenayah kecuali yang melibatkan hukuman mati.

4. Had Kuasa 

  • Walaupun Mahkamah Sesyen mempunyai bidang kuasa yang luas, ia masih tertakluk kepada semakan dan ulang bicara oleh Mahkamah Tinggi, yang menjamin sistem peradilan yang adil dan telus.

5. Proses Rayuan 

  • Dalam kes rayuan, Mahkamah Sesyen membolehkan rayuan kes jenayah dan sivil dibuat dalam tempoh yang ditetapkan, yang menunjukkan proses kehakiman yang teratur dan sistematik.

7. Ciri-ciri Unik 

  • Setiap kes di Mahkamah Sesyen diadili oleh seorang hakim, yang menekankan pentingnya peranan individu dalam sistem kehakiman.

8. Kesimpulan 

  • Mahkamah Sesyen Malaysia memainkan peranan penting dalam sistem kehakiman negara dengan bidang kuasa yang luas dan proses yang teratur, yang menjamin keadilan dan keberkesanan sistem peradilan.

 

B. Mahkamah Majistret Malaysia

1. Pengenalan kepada Mahkamah Majistret Malaysia

  • Mahkamah Majistret di Malaysia memainkan peranan penting dalam sistem keadilan negara.

  • Ia merupakan mahkamah yang pertama dalam hierarki kehakiman dan berfungsi sebagai titik permulaan untuk kebanyakan kes jenayah dan sivil.

  • Di Wilayah Persekutuan, pelantikan majistret dilakukan oleh Yang di-Pertuan Agong atas nasihat Hakim Besar Malaya, manakala di negeri-negeri lain, pelantikan dibuat oleh Ketua Negeri.

2. Bidang Kuasa Mahkamah Majistret 

  • Mahkamah Majistret diberi kuasa untuk mengeluarkan pelbagai jenis perintah mahkamah, termasuk saman dan waran. 

  • Dalam konteks jenayah, mahkamah ini boleh menjatuhkan hukuman bagi kesalahan yang tidak melebihi hukuman penjara selama 10 tahun, denda RM10,000, sebatan rotan sehingga 12 kali, atau gabungan mana-mana hukuman tersebut.

  •  Bagi kes sivil, mahkamah ini membicarakan tuntutan wang yang tidak melebihi RM25,000.

3. Had Kuasa dan Rayuan 

  • Walaupun Mahkamah Majistret mempunyai bidang kuasa yang luas, rekod kes sivil dan jenayah masih boleh disemak oleh Mahkamah Tinggi. 

  • Ini memastikan sistem perundangan berfungsi dengan adil dan kesilapan dapat diperbetulkan. Rayuan dari keputusan Mahkamah Majistret boleh dibawa ke Mahkamah Tinggi, dengan tempoh rayuan bagi kes sivil adalah 14 hari dan bagi kes jenayah adalah 10 hari.

4. Peranan Mahkamah Majistret dalam Sistem Keadilan

  • Mahkamah Majistret bukan hanya penting dalam menyelesaikan pertikaian dan menjatuhkan hukuman, tetapi juga sebagai penjaga keadilan di peringkat awal.

  • Ia memastikan bahawa setiap individu mempunyai akses kepada sistem keadilan yang adil dan saksama.

5. Kesimpulan 

  • Mahkamah Majistret adalah nadi kepada sistem keadilan Malaysia, memastikan bahawa keadilan dapat diakses oleh semua lapisan masyarakat.

  • Dengan bidang kuasa yang luas dan proses rayuan yang teratur, mahkamah ini memainkan peranan penting dalam mengekalkan ketertiban dan keadilan dalam masyarakat.

 

 

C. Mahkamah Penghulu di Malaysia

  • Di Malaysia, Mahkamah Penghulu memainkan peranan penting dalam sistem kehakiman negara, khususnya di Semenanjung Malaysia. 

  • Institusi ini, yang berakar umbi dalam tradisi dan perundangan tempatan, mempunyai ciri-ciri unik yang membezakannya dari mahkamah lain dalam hierarki kehakiman Malaysia. 

  • Berikut adalah penerangan terperinci mengenai Mahkamah Penghulu, yang ditulis dengan mengoptimalkan SEO untuk memastikan keterlihatan maksimum dalam enjin pencarian.

1. Lantikan Penghulu

  • Penghulu, yang merupakan ketua dalam mukim atau daerah, dilantik oleh Ketua Negeri. Pelantikan ini adalah penting kerana penghulu memegang tanggungjawab untuk membicarakan kes-kes yang berada dalam bidang kuasa mereka.

2. Bidang Kuasa Mahkamah Penghulu

  • Mahkamah Penghulu mempunyai bidang kuasa yang terhad, namun penting dalam konteks perundangan Malaysia. 

  • Mereka membicarakan kes-kes sivil yang melibatkan tuntutan tidak melebihi RM50 dan kes jenayah dengan hukuman denda tidak melebihi RM25. 

  • Ini menunjukkan peranan mereka dalam menangani isu-isu kecil dan lokal.

3. Had Kuasa

  • Dalam situasi tertentu, tertuduh berhak memohon supaya kes mereka dibicarakan di Mahkamah Majistret, yang menawarkan satu lapisan lagi dalam sistem keadilan untuk memastikan keadilan.

4. Proses Rayuan

  • Jika terdapat ketidakpuasan dengan keputusan Mahkamah Penghulu, rayuan boleh dibuat di Mahkamah Majistret. 

  • Ini memberikan peluang untuk semakan keputusan, yang merupakan aspek penting dalam sistem keadilan yang adil.

5. Kehadiran Eksklusif di Semenanjung Malaysia

  • Mahkamah Penghulu adalah unik kerana kehadirannya hanya di Semenanjung Malaysia, menunjukkan bagaimana struktur kehakiman negara disesuaikan dengan keperluan geografi

 


D. Mahkamah Sesyen Malaysia

  1. Pendahuluan 

  • Mahkamah Sesyen di Malaysia memegang peranan penting dalam sistem kehakiman negara. Ia merupakan mahkamah yang memiliki bidang kuasa luas, merangkumi kes-kes jenayah dan sivil. 

  • Bahagian ini akan mengupas secara terperinci tentang pelantikan hakim, bidang kuasa, dan prosedur rayuan yang berkaitan dengan Mahkamah Sesyen, dengan memberikan penekanan kepada konsep, penerangan, dan contoh praktikal yang relevan untuk pelajar Pengajian Am STPM.


    2. Pelantikan Hakim Mahkamah Sesyen

  • Hakim Mahkamah Sesyen dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong, berdasarkan nasihat Hakim Besar Mahkamah Tinggi. Proses ini dilakukan tanpa perlu rujukan kepada Perdana Menteri atau Majlis Raja-raja, menegaskan independensi kehakiman.



    3. Bidang Kuasa Mahkamah Sesyen

  • Mahkamah Sesyen berkuasa untuk mengeluarkan saman, waran, dan perintah mahkamah, yang merupakan alat penting dalam penegakan undang-undang.

  • Mahkamah ini juga mempunyai tanggungjawab untuk memeriksa rekod kes-kes sivil yang berlangsung di Mahkamah Majistret dan Mahkamah Penghulu, memastikan kesinambungan dan keadilan proses kehakiman.

  • Dalam bidang jenayah, Mahkamah Sesyen mengendalikan semua kes kecuali yang melibatkan hukuman mati, dengan kuasa untuk menjatuhkan hukuman penjara seumur hidup.

  • Untuk kes sivil, Mahkamah Sesyen membicarakan tuntutan yang nilai monetarinya tidak melebihi RM250,000, memastikan akses kepada keadilan untuk semua lapisan masyarakat.


      4. Rayuan Kes Mahkamah Sesyen

  • Pihak yang tidak berpuas hati dengan keputusan Mahkamah Sesyen boleh mengemukakan notis rayuan kepada Mahkamah Tinggi dalam tempoh 10 hari untuk kes jenayah, dan 14 hari untuk kes sivil, memastikan proses keadilan berterusan.

  • Proses rayuan ini membolehkan semakan ke atas keputusan yang dibuat, memberi peluang kepada pihak yang berkepentingan untuk mendapatkan pembelaan yang adil.

       5. Persidangan Mahkamah Sesyen

  • Setiap persidangan di Mahkamah Sesyen diadili oleh seorang hakim, yang menjamin perhatian dan penelitian yang teliti terhadap setiap kes yang dibawa ke hadapan mahkamah.


        6. Penutup 

  • Mahkamah Sesyen Malaysia adalah tulang belakang kepada sistem kehakiman negara, dengan kuasa yang luas dan penting dalam menegakkan undang-undang dan keadilan. 

  • Ia memastikan setiap warganegara mendapat akses kepada proses kehakiman yang adil dan saksama.

 

 

 

E.  MAHKAMAH MAJISTRET

        1. Pengenalan
 

  • Dalam landskap perundangan Malaysia, Mahkamah Majistret memegang peranan penting dalam sistem keadilan jenayah dan sivil. 

  • Pelantikan majistret di Wilayah-wilayah Persekutuan seperti Kuala Lumpur, Labuan, dan Putrajaya dilakukan oleh Yang di-Pertuan Agong, manakala di negeri-negeri lain, pelantikan dibuat oleh Ketua Negeri. 

  • Ini dilakukan atas nasihat Hakim Besar Malaya atau Hakim Besar Sabah dan Sarawak, mengikut konteks geografi.


    2. Bidang Kuasa Mahkamah Majistret
     

  • Majistret mempunyai bidang kuasa yang luas, termasuklah:

    • Kes Jenayah
      •  Majistret boleh membicarakan kesalahan yang hukumannya tidak melebihi 10 tahun penjara, atau denda sahaja, termasuk kes rompakan dan pecah rumah pada waktu malam. 

      • Hukuman yang boleh dijatuhkan oleh majistret tidak melebihi lima tahun penjara, denda sehingga RM10,000, atau sebatan rotan sehingga 12 kali.

    • Kes Sivil

      • Dalam bidang sivil, majistret berkuasa membicarakan perkara yang nilai tuntutannya tidak melebihi RM25,000. 

      • Ini termasuklah pertikaian kontrak, tuntutan hutang, dan lain-lain perkara sivil yang tidak melibatkan jumlah yang besar.


  • 3. Rayuan dari Mahkamah Penghulu 

  • Majistret juga mendengar rayuan dari keputusan Mahkamah Penghulu, yang biasanya melibatkan perkara-perkara kecil dan pertikaian antara penduduk setempat.

    4. Prosedur Rayuan
     

  • Rayuan terhadap keputusan Mahkamah Majistret boleh dibawa ke Mahkamah Tinggi.
     
  • Tempoh untuk membuat rayuan adalah 14 hari bagi kes sivil dan 10 hari bagi kes jenayah, selepas keputusan dikeluarkan oleh Mahkamah Majistret.


    5. Kesimpulan
     

  • Mahkamah Majistret memainkan peranan yang tidak terpisahkan dalam menyediakan akses kepada keadilan untuk rakyat Malaysia. 

  • Dengan bidang kuasa yang jelas dan prosedur yang ditetapkan, ia memastikan bahawa keadilan dapat diberikan dengan cekap dan adil.

 

F.  Mahkamah Penghulu: Kedaulatan Kehakiman di Semenanjung Malaysia

  • Dalam landskap kehakiman Malaysia, Mahkamah Penghulu memegang peranan yang unik dan penting. 

  • Ia merupakan institusi yang berakar umbi dalam sejarah dan adat istiadat masyarakat Melayu, berfungsi sebagai pilar asas dalam sistem perundangan negara, khususnya di Semenanjung Malaysia.


    1. Pengenalan kepada Mahkamah Penghulu
     

  • Mahkamah Penghulu adalah mahkamah yang paling rendah dalam hierarki kehakiman di Malaysia. 

  • Ia ditubuhkan dengan tujuan untuk membicarakan kes-kes sivil dan jenayah yang melibatkan jumlah tuntutan atau denda yang kecil. 

  • Ini mencerminkan kepercayaan dan kefahaman masyarakat setempat terhadap konsep keadilan yang mudah dan cepat.


    2. Pelantikan Penghulu
     

  • Penghulu, yang merupakan hakim dalam Mahkamah Penghulu, dilantik oleh Ketua Negeri. 

  • Pelantikan ini adalah simbol kepercayaan dan tanggungjawab yang diberikan kepada individu yang dianggap mampu mengendalikan tugas-tugas kehakiman dengan adil dan bijaksana.


    3. Bidang Kuasa 

  • Mahkamah Penghulu Dalam aspek sivil, Mahkamah Penghulu hanya boleh membicarakan kes yang tuntutannya tidak melebihi RM50. 

  • Ini termasuklah pertikaian yang berkaitan dengan jumlah yang kecil, seperti isu-isu jual beli atau pertikaian antara jiran. 

  • Bagi kes jenayah, denda yang boleh dikenakan oleh Mahkamah Penghulu tidak boleh melebihi RM25, yang biasanya melibatkan kesalahan ringan seperti kecil-kecilan.


    4. Kepentingan Mahkamah Penghulu
     

  • Mahkamah Penghulu memainkan peranan penting dalam menyediakan akses kepada keadilan untuk semua lapisan masyarakat, terutamanya mereka yang berada di kawasan pedalaman atau kurang berkemampuan. 

  • Ia juga membantu dalam mengurangkan beban kes di mahkamah yang lebih tinggi.


    5. Proses Rayuan
     

  • Sekiranya pihak yang tidak berpuas hati dengan keputusan Mahkamah Penghulu, mereka berhak untuk membuat rayuan ke Mahkamah Majistret. 

  • Ini menunjukkan bahawa walaupun Mahkamah Penghulu adalah mahkamah yang paling rendah, sistem kehakiman Malaysia tetap menyediakan saluran untuk semakan keadilan.


    6. Kesimpulan
     

  • Mahkamah Penghulu adalah lambang keadilan yang mudah diakses dan efisien, yang mana ia memastikan bahawa setiap lapisan masyarakat dapat menuntut hak mereka tanpa perlu melalui proses yang rumit atau mahal.

 

Info Tambahan

  1. Konsep Tuntutan Sivil: 

    1.  Tuntutan sivil adalah tindakan yang difailkan oleh seorang individu, yang dikenali sebagai plaintif, terhadap pihak lain, dikenali sebagai defendan, di mana plaintif menuntut ganti rugi atau pemulihan hak atas sesuatu kerugian atau pelanggaran yang dialami.

  2. Pelantikan dan Bidang Kuasa Mahkamah: 

    1.  Di Malaysia, terdapat beberapa peringkat mahkamah yang mendengar tuntutan sivil, termasuk Mahkamah Majistret, Mahkamah Sesyen, dan Mahkamah Tinggi. Setiap mahkamah mempunyai had bidang kuasa yang berbeza berdasarkan nilai tuntutan.

  3. Prosedur Tuntutan: 

    1.  Tuntutan sivil dimulakan dengan pemfailan writ saman, diikuti dengan penyampaian dokumen-dokumen tuntutan kepada defendan. Defendan kemudian diberi peluang untuk menyampaikan pembelaan.

  4. Contoh Praktikal Tuntutan Sivil: 

    1.  Contoh tuntutan sivil termasuk tuntutan hutang, ganti rugi akibat kemalangan, pertikaian kontrak, dan tuntutan kerugian akibat kecuaian.

  5. Perbicaraan dan Keputusan: 

    1.  Selama perbicaraan, plaintif perlu membuktikan tuntutan mereka di hadapan hakim. Hakim akan membuat keputusan berdasarkan bukti dan hujah yang dikemukakan.


  6. Rayuan: 

    1. Pihak yang tidak berpuas hati dengan keputusan mahkamah boleh membuat rayuan ke mahkamah yang lebih tinggi.

  7. Peranan Peguam: 

    1. Walaupun kehadiran peguam tidak diwajibkan dalam semua kes, peguam memainkan peranan penting dalam memberi nasihat dan mewakili klien dalam proses tuntutan sivil.

  8. Mahkamah Tuntutan Kecil: 

    1.  Untuk tuntutan yang nilainya tidak melebihi RM5,000, individu boleh memfailkan tuntutan di Mahkamah Tuntutan Kecil, yang prosedurnya lebih mudah dan kosnya lebih rendah.

  9. Perubahan Terkini: 

    1.  Perkembangan terkini dalam undang-undang dan prosedur mahkamah sentiasa berlaku, dan ini mempengaruhi cara tuntutan sivil difailkan dan didengar di mahkamah.

 

G. Mahkamah Khas Raja-raja

        1. Pendahuluan
 

  • Pada tahun 1993, lanskap kehakiman Malaysia menyaksikan pembaharuan bersejarah dengan penubuhan Mahkamah Khas Raja-raja. 

  • Ini merupakan langkah monumental dalam sistem perundangan negara, memandangkan ia melibatkan pindaan Perkara 182 Perlembagaan Persekutuan yang berkaitan dengan kekebalan raja-raja. 

  • Mahkamah ini ditubuhkan dengan tujuan yang jelas: untuk membicarakan kes-kes yang melibatkan Yang di-Pertuan Agong atau raja-raja negeri dalam kapasiti peribadi mereka.


    2. Keanggotaan Mahkamah Khas Raja-raja
     

  • Keanggotaan Mahkamah Khas Raja-raja terdiri daripada individu-individu yang memiliki integriti dan pengalaman tinggi dalam bidang kehakiman:

    • Ketua Hakim Mahkamah Persekutuan yang memegang peranan sebagai pengerusi.

    • Hakim-hakim Besar Mahkamah Tinggi yang merupakan anggota tetap.

    • Dua orang yang pernah memegang jawatan sebagai hakim Mahkamah Persekutuan atau Mahkamah Tinggi, dilantik oleh Majlis Raja-raja.


        3. Bidang Kuasa Mahkamah Khas Raja-raja
 

  • Bidang kuasa Mahkamah Khas Raja-raja adalah eksklusif dan luas, meliputi:

  1. Kesalahan jenayah yang dilakukan oleh Yang di-Pertuan Agong atau raja-raja negeri.

  2. Kes sivil yang melibatkan Yang di-Pertuan Agong atau raja-raja negeri.

  3. Kuasa yang sama dengan mahkamah-mahkamah rendah, Mahkamah Tinggi, dan Mahkamah Persekutuan seperti yang diperuntukkan dalam Perlembagaan Persekutuan atau undang-undang persekutuan lain.

  • Keputusan yang dibuat oleh Mahkamah Khas Raja-raja adalah muktamad dan tidak boleh dicabar di mana-mana mahkamah lain. 

  • Ini menegaskan kedudukan mahkamah ini sebagai entiti yang berdaulat dalam sistem kehakiman Malaysia.

Kesimpulan 

  • Mahkamah Khas Raja-raja adalah institusi yang unik dalam sistem perundangan Malaysia, yang memainkan peranan penting dalam menangani isu-isu yang berkaitan dengan kekebalan dan kedudukan raja-raja. 

  • Dengan keanggotaan yang terdiri daripada tokoh-tokoh kehakiman yang berwibawa dan bidang kuasa yang jelas, mahkamah ini memastikan bahawa keadilan dapat dilaksanakan dengan adil dan tanpa prasangka, walaupun dalam kes yang melibatkan individu yang berkedudukan tinggi dalam hierarki sosial dan politik negara.

H. MAHKAMAH SYARIAH

 

1. Bidang Kuasa Sivil Mahkamah Syariah di Malaysia

  • Mahkamah Syariah di Malaysia merupakan sebuah institusi kehakiman yang memainkan peranan penting dalam sistem perundangan negara, khususnya dalam menguruskan dan memutuskan hal ehwal yang berkaitan dengan hukum syarak bagi umat Islam. 

  • Institusi ini dibentuk berlandaskan Enakmen Undang-undang Pentadbiran Islam yang berbeza-beza bagi setiap negeri, menegaskan kedaulatan undang-undang Islam dalam konteks perundangan negeri.


2. Struktur Mahkamah 

Syariah Struktur Mahkamah Syariah di Malaysia dibahagikan kepada tiga peringkat utama:

  1. Mahkamah Rayuan Syariah – Berfungsi sebagai mahkamah tertinggi dalam struktur ini, menangani rayuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi Syariah.

  2. Mahkamah Tinggi Syariah – Membicarakan kes-kes yang lebih kompleks dan serius, serta berfungsi sebagai mahkamah rayuan bagi keputusan Mahkamah Rendah Syariah.

  3. Mahkamah Rendah Syariah – Membicarakan kes-kes yang lebih ringkas dan kurang kompleks.

3. Bidang Kuasa Jenayah Mahkamah Syariah

i. Kesalahan Matrimoni

  • Kesalahan matrimoni seperti berkahwin lebih daripada empat isteri tanpa kebenaran Mahkamah Syariah adalah salah satu contoh kesalahan yang dibicarakan di bawah bidang kuasa jenayah Mahkamah Syariah. 

  • Ini bertujuan untuk memastikan bahawa prinsip-prinsip Islam dalam perkahwinan dihormati dan dipatuhi.

ii. Tidak Membayar Fitrah dan Zakat 

  • Kegagalan dalam membayar fitrah atau zakat yang merupakan rukun Islam, boleh membawa kepada tindakan jenayah di bawah Mahkamah Syariah. 

  • Ini menekankan kepentingan tanggungjawab sosial dan kewajipan keagamaan dalam Islam.

iii. Kesalahan Mengambil Anak Angkat 

  • Dalam Islam, mengambil anak angkat harus mematuhi syarat-syarat tertentu.
     
  • Kesalahan dalam hal ini boleh membawa kepada proses perbicaraan di Mahkamah Syariah.

iv. Persetubuhan Haram/Berzina 

  • Persetubuhan haram atau berzina adalah antara kesalahan serius dalam Islam dan Mahkamah Syariah mempunyai kuasa untuk membicarakan kes-kes yang berkaitan dengan kesalahan ini.

v. Tidak Berpuasa 

  • Tidak berpuasa tanpa alasan yang sah pada bulan Ramadan dianggap sebagai kesalahan di bawah Mahkamah Syariah, menegaskan pentingnya ibadah puasa dalam Islam.

vi. Berjudi dan Jualan Minuman Keras 

  • Aktiviti berjudi dan jualan minuman keras adalah dilarang dalam Islam, dan kes-kes yang berkaitan dengan kedua-dua aktiviti ini adalah di bawah bidang kuasa jenayah Mahkamah Syariah.

vii. Menyebarkan Agama Sesat dan Berkhalwat 

  • Menyebarkan ajaran yang sesat dan berkhalwat (berdua-duaan tanpa ikatan sah) juga merupakan kesalahan yang serius dan dibicarakan di Mahkamah Syariah.

viii. Kesalahan Berkaitan Pakaian 

  • Memakai pakaian yang menjolok mata atau menyertai pertandingan ratu cantik boleh dianggap sebagai kesalahan di bawah undang-undang Syariah kerana bertentangan dengan prinsip kesopanan dalam Islam.

 

4. Kakitangan Mahkamah Syariah

  • Dalam konteks perundangan Islam di Malaysia, Mahkamah Syariah memegang peranan penting dalam menegakkan keadilan mengikut syariat Islam. 

  • Kakitangan Mahkamah Syariah merupakan tulang belakang sistem kehakiman ini, memastikan proses perundangan berjalan dengan lancar dan adil. 


a. Struktur Mahkamah Syariah

Struktur Mahkamah Syariah di Malaysia terbahagi kepada tiga peringkat utama:

  • Mahkamah Rayuan Syariah
    •  Di peringkat tertinggi, Mahkamah Rayuan Syariah menangani rayuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi Syariah. 

    • Panel yang mendengar rayuan biasanya terdiri daripada hakim-hakim dari Mahkamah Tinggi Syariah negeri-negeri lain.

  • Mahkamah Tinggi Syariah
    •  Berperanan sebagai mahkamah peringkat pertama untuk kes-kes yang lebih serius atau kompleks. 

    • Hakim Mahkamah Tinggi Syariah, Pegawai Pemeriksa Hal-ehwal Agama, dan Pendakwa Agama adalah antara kakitangan utama di peringkat ini.

  • Mahkamah Rendah Syariah
    •  Menangani kes-kes yang lebih ringan dan merupakan titik pertama kontak bagi kebanyakan rakyat yang mencari keadilan syariah. 

    • Hakim Mahkamah Rendah Syariah dan Pegawai Pemeriksa Hal-ehwal Agama adalah sebahagian daripada kakitangan di peringkat ini.


b. Peranan Kakitangan Mahkamah Syariah

Setiap kakitangan memainkan peranan yang kritikal dalam sistem kehakiman Syariah:

  • Ketua Hakim Syariah
    •  Bertanggungjawab memimpin dan mengawasi proses kehakiman di mahkamah syariah, memastikan setiap kes diputuskan berdasarkan hukum syarak yang adil.

  • Pegawai Pemeriksa Hal-ehwal Agama
    •  Bertugas menyediakan laporan dan penilaian yang diperlukan dalam proses pengadilan, seperti dalam kes perceraian atau pembahagian harta.

  • Pendakwa Agama
    •  Berperanan sebagai pendakwa dalam kes-kes jenayah syariah, memastikan bahawa setiap kesalahan dibawa ke muka pengadilan dan diadili dengan saksama.

3. Reformasi dan Pembaharuan Sistem Kehakiman Syariah

  • Dalam usaha untuk meningkatkan sistem kehakiman Syariah, terdapat cadangan untuk memberikan status yang sama kepada hakim-hakim Mahkamah Syariah seperti hakim-hakim mahkamah sivil. 

  • Ini adalah langkah penting dalam memartabatkan mahkamah syariah dan memastikan keputusan yang dibuat adalah sah dan dihormati.

4. Bidang Kuasa Hukuman Mahkamah Syariah

  • Dalam konteks perundangan Islam di Malaysia, Mahkamah Syariah memegang peranan penting dalam menegakkan keadilan dan memastikan pematuhan terhadap prinsip-prinsip syariah. 

  • Bahagian ini akan membincangkan dengan terperinci tentang bidang kuasa hukuman yang boleh dikenakan oleh Mahkamah Syariah, dengan memberikan penekanan kepada aplikasi praktikal dalam kes nyata dan perbezaan antara hukuman yang boleh dikenakan oleh Mahkamah Tinggi Syariah dan Mahkamah Rendah Syariah.

a. Bidang Kuasa Hukuman Mahkamah Tinggi Syariah

Dalam menangani kes jenayah, Mahkamah Tinggi Syariah mempunyai kuasa untuk mengenakan hukuman yang berikut:

  • Penjara: Hukuman penjara yang dikenakan tidak boleh melebihi tempoh tiga tahun.

  • Denda: Denda yang dikenakan tidak boleh melebihi jumlah RM5,000.

  • Rotan: Hukuman sebatan tidak boleh melebihi enam sebatan.

  • Kombinasi Hukuman: Mahkamah boleh mengenakan kombinasi mana-mana hukuman di atas bergantung kepada kesalahan dan keadaan tertentu.

Dalam kes sivil, Mahkamah Tinggi Syariah mempunyai kuasa untuk mendengar dan memutuskan pertikaian yang nilai tuntutannya melebihi RM50,000.


b. Bidang Kuasa Hukuman Mahkamah Rendah Syariah

Mahkamah Rendah Syariah, sebaliknya, mempunyai kuasa yang lebih terhad dalam mengenakan hukuman:

  • Penjara: Hukuman penjara tidak boleh melebihi enam bulan.
  • Denda: Denda yang dikenakan tidak boleh melebihi RM1,000.

Untuk kes sivil, Mahkamah Rendah Syariah boleh mendengar kes yang nilai tuntutannya tidak melebihi RM50,000.


Contoh Praktikal

Sebagai contoh praktikal, sekiranya seorang individu didapati bersalah kerana tidak membayar zakat, Mahkamah Syariah boleh mengenakan denda mengikut kadar yang ditetapkan oleh undang-undang negeri. Dalam kes lain, seperti persetubuhan haram, hukuman boleh merangkumi penjara, denda, atau sebatan, atau gabungan mana-mana hukuman tersebut, bergantung kepada keparahan kesalahan dan budi bicara hakim.


Kesimpulan

Mahkamah Syariah memainkan peranan yang tidak terpisahkan dalam sistem kehakiman Malaysia, dengan kuasa untuk mengenakan hukuman yang sesuai dengan prinsip-prinsip syariah. Kefahaman yang mendalam tentang bidang kuasa ini penting bagi memastikan keadilan dan pematuhan terhadap undang-undang syariah.



I.  Mahkamah Kanak-kanak

Dalam konteks perundangan Malaysia, Mahkamah Kanak-kanak memainkan peranan penting dalam sistem keadilan negara, khususnya dalam membicarakan kes-kes yang melibatkan pesalah di bawah umur.

Berikut adalah huraian terperinci mengenai Mahkamah Kanak-kanak, yang merangkumi konsep, struktur, dan prosedur, serta contoh praktikal yang relevan.

1. Konsep dan Kedudukan Mahkamah Kanak-kanak

Mahkamah Kanak-kanak di Malaysia adalah sebuah entiti perundangan yang ditubuhkan khusus untuk membicarakan kes-kes yang melibatkan remaja berumur antara 10 hingga 18 tahun.

Mahkamah ini bertujuan untuk memberikan pendekatan yang lebih berbelas kasihan dan pemulihan berbanding hukuman, dengan mengambil kira kebajikan dan masa depan kanak-kanak tersebut.

2. Struktur dan Hierarki

Mahkamah Kanak-kanak biasanya beroperasi di bawah naungan Mahkamah Majistret dan dijalankan oleh seorang majistret yang dibantu oleh dua orang penasihat.

Salah seorang daripada penasihat tersebut mestilah wanita, dan kedua-duanya dilantik oleh Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga, dan Masyarakat.

3. Prosedur Perbicaraan

Perbicaraan di Mahkamah Kanak-kanak dijalankan dengan cara yang tertutup untuk melindungi identiti pesalah muda dari pendedahan kepada umum.

Ini adalah untuk menghindari stigmatizasi dan memastikan pesalah muda mempunyai peluang untuk memperbaiki diri tanpa label negatif dari masyarakat.

4. Bidang Kuasa dan Jenis Hukuman

Mengikut Akta Kanak-kanak 2001, Mahkamah Kanak-kanak mempunyai kuasa untuk membicarakan pelbagai jenis kesalahan, kecuali kesalahan yang boleh membawa hukuman mati.

Hukuman yang dikenakan cenderung ke arah pemulihan dan pendidikan, seperti penghantaran ke Pusat Pemulihan Akhlak atau penempatan di bawah jagaan saudara.

5. Contoh Praktikal

Sebagai contoh, seorang remaja yang didapati bersalah kerana mencuri mungkin akan dihantar ke sekolah pemulihan akhlak atau diberikan amaran supaya berkelakuan baik, bergantung kepada keadaan dan latar belakang kes tersebut.

6. Rayuan dan Perlindungan Hak

Pesalah kanak-kanak mempunyai hak untuk membuat rayuan terhadap keputusan Mahkamah Kanak-kanak di Mahkamah Tinggi.

Selain itu, Akta Kanak-kanak 2001 menyediakan pelbagai peruntukan untuk melindungi hak dan kebajikan pesalah kanak-kanak sepanjang proses perundangan.

2. Hukuman oleh Mahkamah Kanak-kanak

Mahkamah Kanak-kanak mempunyai pelbagai pilihan hukuman yang lebih berbentuk pembinaan:

  • Amaran: Pesalah mungkin hanya diberikan amaran dan nasihat untuk berkelakuan baik.

  • Ikat Jamin: Dibenarkan pulang dengan jaminan tertentu.

  • Penjagaan Saudara: Diletakkan di bawah jagaan saudara atau penjaga yang dipercayai.

  • Hukuman Sebat: Hukuman sebat yang ringan dan terhad.

  • Sekolah Pemulihan: Penghantaran ke institusi pemulihan untuk pendidikan dan pembinaan semula.

3. Proses Rayuan

Keputusan Mahkamah Kanak-kanak boleh dirayu di Mahkamah Tinggi.

Proses ini memastikan bahawa semua keputusan yang dibuat oleh Mahkamah Kanak-kanak dapat disemak untuk keadilan dan kesaksamaan.

INGAT

  • Kuasa Mahkamah: Mahkamah Kanak-kanak tidak mempunyai kuasa untuk membicarakan kes-kes yang membawa hukuman mati.

  • Privasi Pesalah: Identiti pesalah remaja dilindungi untuk mengelakkan stigmatizasi dan memberi peluang kedua.

Kesimpulan

Mahkamah Kanak-kanak memainkan peranan yang sangat penting dalam sistem keadilan Malaysia dengan memberikan pendekatan yang lebih manusiawi dan pembinaan terhadap pesalah remaja.

Dengan adanya proses rayuan, ia menambah satu lapisan lagi dalam memastikan keadilan dan perlindungan kepada kanak-kanak.

 

 

J. Mahkamah Tentera di Malaysia

Dalam konteks kehakiman Malaysia, Mahkamah Tentera memegang peranan penting dalam menegakkan disiplin dan undang-undang dalam kalangan anggota angkatan bersenjata.

Mahkamah ini unik kerana ia mengendalikan kes-kes yang khusus melibatkan anggota tentera, baik dari segi disiplin mahupun jenayah.

1. Mahkamah Tinggi Tentera

Mahkamah Tinggi Tentera merupakan badan kehakiman yang tertinggi dalam struktur Mahkamah Tentera. Ia membicarakan pegawai-pegawai yang memegang pangkat Staf Sarjan dan ke atas.

Hakim yang mempengerusikan Mahkamah Tinggi Tentera adalah seorang Leftenan Kolonel yang dibantu oleh dua pegawai tentera berpangkat tinggi.

Ini menunjukkan betapa seriusnya tindakan disiplin dan jenayah dalam kalangan pegawai atasan diambil kira dalam sistem kehakiman tentera.


2. Mahkamah Rendah Tentera

Di peringkat yang lebih rendah, terdapat Mahkamah Rendah Tentera yang membicarakan anggota tentera yang berpangkat di bawah Staf Sarjan.

Yang Dipertua Mahkamah Rendah Tentera biasanya memegang pangkat Mejar dan dibantu oleh dua orang lain yang berpangkat Kapten atau Hakim Peguam.

Ini menunjukkan bahawa setiap lapisan dalam angkatan tentera mempunyai akses kepada sistem keadilan yang adil dan sesuai dengan pangkat mereka.

3. Pelantikan Hakim Mahkamah Tentera

Hakim-hakim yang menganggotai Mahkamah Tentera dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong atas nasihat Menteri Pertahanan.

Ini menegaskan prinsip kedaulatan undang-undang dan penghormatan terhadap hierarki dalam struktur pemerintahan negara.

2. Bidang Kuasa Mahkamah Tentera

Mahkamah Tentera memiliki bidang kuasa yang luas, termasuklah:

  • Anggota ATM yang tertakluk kepada undang-undang perkhidmatan tentera.

  • Askar simpanan yang dipanggil untuk berkhidmat dalam latihan tentera.

  • Orang awam yang digaji oleh tentera atau sedang bekerja dengan pihak tentera.

  • Orang awam yang berada di atas kapal terbang tentera atau tentera laut.

  • Kes-kes pecah amanah dan disiplin dalam angkatan tentera.

3. Hukuman dan Rayuan Mahkamah Tentera

Hukuman yang dijatuhkan oleh Mahkamah Tentera tertakluk kepada pengesahan seorang pegawai atasan tentera.

Dalam kes hukuman mati, pengesahan Yang di-Pertuan Agong adalah mandatori.

Rayuan boleh dibawa ke Mahkamah Tinggi, dan pengampunan boleh diperoleh melalui Lembaga Pengampunan yang dipengerusikan oleh Yang di-Pertuan Agong.

 

 

K. Mahkamah Bumiputera: Penerapan Adat dan Undang-Undang di Malaysia

Dalam konteks perundangan Malaysia, Mahkamah Bumiputera memainkan peranan penting dalam mengekalkan dan menghormati adat serta undang-undang yang unik bagi masyarakat Bumiputera di Sabah dan Sarawak.

Institusi ini bukan sahaja mencerminkan kepelbagaian budaya dan perundangan di Malaysia tetapi juga menegaskan komitmen negara dalam memelihara identiti etnik dan tradisi setempat.

1. Kedudukan dan Struktur Mahkamah Bumiputera

Mahkamah Bumiputera, yang eksklusif di Sabah dan Sarawak, adalah manifestasi dari penghormatan terhadap sistem adat Bumiputera.

Strukturnya, yang terperinci dalam dokumen-dokumen perundangan negeri, mengatur cara ia beroperasi dan jenis kes yang akan didengar.

2. Bidang Kuasa dan Jenis Kes

Mahkamah ini terutama mendengar kes-kes yang berkaitan dengan adat seperti perkahwinan, pembahagian harta, dan isu-isu tanah adat.

Ini menunjukkan penghormatan terhadap hukum adat yang telah lama berakar dalam masyarakat Bumiputera.

3. Perbezaan Antara Mahkamah Tentera dan Mahkamah Bumiputera

Berbeza dengan Mahkamah Tentera yang menguruskan kes-kes disiplin dan pecah amanah dalam angkatan tentera, Mahkamah Bumiputera lebih fokus pada penyelesaian konflik yang berlandaskan adat istiadat setempat.

Kes-kes yang melibatkan anggota tentera dalam konteks awam akan dibawa ke mahkamah awam seperti Mahkamah Tinggi atau Mahkamah Sesyen.

4. Proses dan Prosiding

Proses di Mahkamah Bumiputera dijalankan dengan menghormati bahasa dan prosedur yang telah ditetapkan oleh adat setempat, memastikan bahawa keputusan yang dibuat adalah sesuai dengan nilai-nilai dan norma masyarakat Bumiputera.

5. Hukuman dan Rayuan

Hukuman yang dikenakan oleh Mahkamah Bumiputera selaras dengan prinsip adat dan boleh dirayu mengikut saluran yang ditetapkan, memberikan ruang untuk keadilan dan keseimbangan dalam sistem perundangan Malaysia.

 

L. Struktur Mahkamah Bumiputera di Sabah dan Sarawak

Di Sabah, struktur mahkamah ini bermula dari Mahkamah Anak Negeri ke Mahkamah Rayuan Bumiputera.

Manakala di Sarawak, ia merangkumi Mahkamah Ketua Kampung, Mahkamah Daerah Bumiputera, dan seterusnya hingga ke Mahkamah Rayuan Bumiputera.

1. Persamaan Mahkamah Bumiputera di Kedua-dua Negeri

Kedua-dua sistem ini mempunyai persamaan dalam hal penggunaan adat pihak perempuan dalam kes perkahwinan dan seks, serta kebolehan untuk mendengar kes-kes pelanggaran adat oleh bumiputera.

2. Contoh Kes yang Didengar di Mahkamah Bumiputera

Kes-kes yang biasanya didengar termasuklah pertikaian tanah adat, masalah pembahagian harta pusaka, dan isu-isu yang berkaitan dengan adat perkahwinan.

3. Kepentingan Mahkamah Bumiputera

Mahkamah ini penting kerana ia memastikan bahawa adat dan budaya Bumiputera dilindungi dan dipelihara, sekaligus mengekalkan identiti dan warisan budaya yang kaya.

4. Kesimpulan

Struktur Mahkamah Bumiputera adalah asas kepada sistem perundangan adat yang memastikan keadilan dan pemeliharaan budaya Bumiputera di Malaysia.

 

M. Struktur Mahkamah Bumiputera Sarawak: Sebuah Tinjauan Mendalam

Dalam konteks perundangan Malaysia, khususnya di negeri Sarawak, terdapat sebuah sistem peradilan yang unik dan berakar pada tradisi setempat, dikenali sebagai Mahkamah Bumiputera.

Struktur Mahkamah Bumiputera Sarawak merupakan suatu entiti yang memainkan peranan penting dalam menangani isu-isu yang berkaitan dengan adat dan budaya bumiputera di negeri ini.

1. Mahkamah Rayuan Bumiputera

Mahkamah Rayuan Bumiputera berada di puncak hierarki dalam struktur Mahkamah Bumiputera Sarawak. Ia terdiri daripada beberapa individu yang memiliki peranan penting dalam sistem keadilan adat:

(a) Komposisi Personel

(i) Hakim Mahkamah Tinggi yang memimpin sebagai ketua.
(ii) Setiausaha Hal-ehwal Bumiputera yang berperanan sebagai penasihat.
(iii) Dua orang pengapit yang membantu dalam proses perbicaraan.

(b) Fungsi dan Peranan

Mahkamah ini bertanggungjawab mendengar kes-kes rayuan yang datangnya dari Mahkamah Bumiputera Residen.

Dengan kepelbagaian ahli yang terdiri daripada pakar undang-undang dan adat, Mahkamah Rayuan Bumiputera memastikan bahawa setiap keputusan yang dibuat adalah selaras dengan nilai-nilai tradisional dan keadilan.

(c) Peranan dan Kepentingan

Struktur Mahkamah Bumiputera Sarawak bukan sahaja mencerminkan penghormatan terhadap adat dan budaya setempat tetapi juga menunjukkan kefahaman yang mendalam terhadap keperluan untuk menyelesaikan konflik yang mungkin timbul dalam masyarakat bumiputera.

Ini termasuklah isu-isu yang berkaitan dengan tanah adat, perkahwinan, dan pelanggaran adat.

(d). Transformasi dan Pembaharuan

Dengan perubahan zaman, terdapat usaha untuk memodernisasi dan memperluas bidang kuasa Mahkamah Bumiputera Sarawak.

Ini termasuklah cadangan untuk mengubah nama Mahkamah Bumiputera kepada Mahkamah Adat Sarawak, yang mencerminkan lebih tepat fungsi dan peranannya dalam masyarakat hari ini.

 

2. Mahkamah Bumiputera Residen

Dalam konteks perundangan Malaysia, terutamanya di Sabah dan Sarawak, Mahkamah Bumiputera Residen memegang peranan penting dalam mengekalkan keadilan dan memelihara adat resam setempat.

Struktur Mahkamah Bumiputera Residen ini unik kerana ia menggabungkan prinsip perundangan moden dengan adat istiadat bumiputera yang telah lama bertapak.

(a).  Struktur dan Personel Mahkamah Bumiputera Residen

Mahkamah Bumiputera Residen terdiri daripada individu-individu yang mempunyai pengetahuan mendalam tentang adat bumiputera serta undang-undang sivil. Personelnya termasuklah:

  • Residen: Sebagai ketua mahkamah, Residen mempunyai kuasa kehakiman untuk memutuskan kes-kes yang dibawa ke hadapan mahkamah.

  • Ketua Bumiputera: Mempunyai peranan dalam memberi nasihat dan pandangan mengenai adat dan budaya bumiputera yang relevan dengan kes.

  • Pengapit: Mereka adalah individu yang dipilih berdasarkan kebijaksanaan dan pengalaman dalam adat bumiputera, bertugas membantu Residen dan Ketua Bumiputera dalam membuat keputusan.

(b). Bidang Kuasa dan Kes-kes yang Didengar

Mahkamah Bumiputera Residen mendengar pelbagai jenis kes, terutamanya yang berkaitan dengan:

  • Perkahwinan dan Warisan: Kes-kes yang melibatkan pertikaian hak milik dan pembahagian harta pusaka mengikut adat.

  • Pertikaian Tanah: Kes yang melibatkan hak tanah adat dan penggunaan tanah mengikut tradisi setempat.

  • Pelanggaran Adat: Kes-kes yang melibatkan pelanggaran terhadap adat resam dan tradisi bumiputera.

(c). Proses Rayuan

Rayuan terhadap keputusan Mahkamah Bumiputera Residen boleh dibawa ke Mahkamah Rayuan Bumiputera.

Proses ini memastikan bahawa semua pihak mendapat peluang yang adil untuk menyuarakan bantahan atau ketidakpuasan hati terhadap keputusan yang dibuat.

(d). Peranan Dalam Masyarakat Bumiputera

Mahkamah Bumiputera Residen memainkan peranan penting dalam mengekalkan ketertiban dan keharmonian dalam masyarakat bumiputera, dengan memastikan bahawa adat dan undang-undang tempatan dihormati dan dipatuhi.

 

(e). Struktur Mahkamah Daerah Bumiputera

Mahkamah Daerah Bumiputera terdiri daripada Majistret yang bertindak sebagai hakim, Pegawai Bumiputera, dan dua orang pengapit yang membantu dalam proses perbicaraan.

Mahkamah ini mempunyai kuasa untuk menjatuhkan hukuman penjara tidak melebihi dua tahun dan denda tidak melebihi RM200.

(f). Bidang Kuasa dan Fungsi

Mahkamah ini berkuasa mendengar kes-kes yang melibatkan pelanggaran adat bumiputera. Ini termasuklah pertikaian tanah adat, perkahwinan, dan hal-hal yang berkaitan dengan hak adat bumiputera.

Sebagai contoh, jika terdapat pertikaian mengenai pembahagian tanah adat, Mahkamah Daerah Bumiputera akan mendengar kes tersebut dan membuat keputusan berdasarkan undang-undang adat yang relevan.

(g). Proses Rayuan

Keputusan yang dibuat oleh Mahkamah Daerah Bumiputera boleh dirayu ke Mahkamah Bumiputera Residen.

Ini memberikan peluang kepada pihak yang tidak berpuas hati dengan keputusan untuk mendapatkan semakan keadilan.

Proses rayuan ini memastikan bahawa setiap keputusan yang dibuat adalah adil dan dapat diterima oleh semua pihak yang terlibat.

(h). Kes-kes Praktikal

Dalam praktiknya, Mahkamah Daerah Bumiputera seringkali mendengar kes-kes seperti pertikaian batas tanah, masalah warisan, dan pertikaian keluarga yang berkaitan dengan adat.

Sebagai contoh, jika seorang warga bumiputera meninggal dunia tanpa meninggalkan wasiat, Mahkamah Daerah Bumiputera akan menentukan pembahagian harta pusaka mengikut adat setempat.

(i). Pentingnya Mahkamah Daerah Bumiputera

Mahkamah ini memainkan peranan penting dalam memelihara dan menghormati adat dan budaya bumiputera. Ia juga memastikan bahawa undang-undang adat dipatuhi dan ditegakkan, menjaga keharmonian dan keadilan dalam komuniti bumiputera.

 

 

3. Mahkamah Pegawai/Ketua Bumiputera

Dalam konteks perundangan Malaysia, Mahkamah Pegawai/Ketua Bumiputera memainkan peranan penting dalam mengekalkan keadilan dan memelihara adat serta budaya bumiputera, terutamanya di Sabah dan Sarawak.

Mahkamah ini merupakan sebahagian daripada sistem kehakiman yang unik, yang menggabungkan prinsip undang-undang moden dengan adat istiadat setempat.


(a) Struktur dan Kuasa Mahkamah Pegawai/Ketua Bumiputera

Mahkamah Pegawai/Ketua Bumiputera terdiri daripada pegawai atau ketua bumiputera yang dilantik dan dibantu oleh dua orang pengapit.

Mahkamah ini mempunyai kuasa untuk menjatuhkan hukuman penjara tidak melebihi enam bulan dan denda tidak melebihi RM100, menjadikannya entiti yang penting dalam menangani kes-kes yang lebih kecil dan peribadi di kalangan masyarakat bumiputera.


(b) Proses Perbicaraan

Perbicaraan di Mahkamah Pegawai/Ketua Bumiputera dijalankan dengan menghormati adat dan budaya setempat.

Ini termasuklah penggunaan bahasa dan prosedur yang mencerminkan nilai-nilai tradisional, sambil memastikan bahawa keadilan dapat ditegakkan mengikut standard yang ditetapkan oleh undang-undang negara.

(c) Kes-kes yang Dibicarakan

Mahkamah ini biasanya mendengar kes-kes yang berkaitan dengan pelanggaran adat, seperti pertikaian tanah adat, masalah perkahwinan, dan tuntutan harta pusaka yang tidak melibatkan jumlah yang besar.

Ini memastikan bahawa adat istiadat dan hukum tradisional bumiputera dihormati dan dipelihara.

(d) Rayuan dan Pengesahan

Keputusan yang dibuat oleh Mahkamah Pegawai/Ketua Bumiputera boleh dirayu ke Mahkamah Daerah Bumiputera.

Ini memberikan lapisan tambahan dalam sistem keadilan untuk memastikan bahawa semua pihak mendapat peluang yang adil dan keputusan yang dibuat adalah tepat dan adil.

 

4. Mahkamah Ketua Kampung:

a. Struktur dan Personel Mahkamah Ketua Kampung

  • Mahkamah ini diketuai oleh Ketua Kampung yang merupakan wakil utama dalam komuniti bumiputera.

  • Dua orang pengapit, yang biasanya merupakan individu berpengaruh dan dihormati dalam komuniti, akan membantu Ketua Kampung dalam membuat keputusan.

  • Pengapit-pengapit ini dilantik berdasarkan adat dan kebijaksanaan yang berlaku, memastikan keadilan dan kepatuhan terhadap tradisi setempat.

b. Bidang Kuasa dan Jenis Hukuman

  • Mahkamah Ketua Kampung mempunyai kuasa untuk mengadili kes-kes yang berkaitan dengan pelanggaran adat.

  • Hukuman yang boleh dijatuhkan adalah denda maksimum RM50, yang mencerminkan fokus kepada penyelesaian dan pemulihan dalam komuniti berbanding hukuman berat.

  • Kes-kes yang diadili biasanya melibatkan pertikaian kecil atau pelanggaran norma sosial yang tidak memerlukan campur tangan mahkamah yang lebih tinggi.

c. Contoh Praktikal

  • Sebagai contoh, jika seorang anggota komuniti gagal mematuhi tanggungjawab sosialnya, seperti tidak menghadiri upacara adat tanpa alasan yang sah, Mahkamah Ketua Kampung boleh mengambil tindakan.

  • Dalam kes pelanggaran ringan, seperti perselisihan antara jiran atau isu-isu kecil dalam komuniti, Mahkamah Ketua Kampung akan bertindak sebagai mediator dan hakim untuk mencari penyelesaian yang adil.

d. Keunikan Mahkamah Ketua Kampung

  • Mahkamah ini unik kerana ia menggabungkan prinsip keadilan moden dengan penghormatan terhadap adat dan budaya setempat.

  • Keputusan yang dibuat sering kali mencerminkan nilai-nilai dan norma-norma komuniti, menjadikan setiap keputusan relevan dan diterima oleh semua pihak yang terlibat.

 

L. Mahkamah Bumiputera Sabah

Struktur Mahkamah Bumiputera Sabah: Kedaulatan Adat dan Kehakiman

Dalam konteks kehakiman Malaysia, terdapat satu sistem yang unik dan bersejarah yang beroperasi di Sabah dan Sarawak, iaitu Mahkamah Bumiputera.

Struktur ini tidak hanya mencerminkan kepelbagaian budaya dan adat resam tetapi juga menegaskan kedaulatan hukum yang berakar dalam tradisi bumiputera.

Berikut adalah penerangan terperinci mengenai struktur Mahkamah Bumiputera di Sabah, yang dibina atas dasar keadilan yang berlandaskan adat.

1. Mahkamah Rayuan Bumiputera

Di puncak hierarki ialah Mahkamah Rayuan Bumiputera, yang merupakan badan peradilan tertinggi dalam struktur ini. Personelnya terdiri daripada:

  • Hakim Mahkamah Tinggi yang memegang peranan penting dalam menentukan hukuman.
  • Dua orang ketua bumiputera yang memiliki pengetahuan mendalam tentang adat bumiputera.

2. Mahkamah Pegawai Daerah

Mahkamah ini berfungsi di bawah Mahkamah Rayuan Bumiputera dengan personel yang terdiri daripada:

  • Pegawai Daerah yang bertindak sebagai hakim.
  • Dua orang pengapit yang membantu dalam proses kehakiman.

Mahkamah ini mempunyai kuasa untuk menjatuhkan hukuman penjara maksimum dua tahun dan denda tidak melebihi RM200, bergantung pada kesalahan yang dilakukan.

3. Mahkamah Bumiputera

Di peringkat yang lebih rendah, Mahkamah Bumiputera menangani kes-kes yang lebih kecil dengan personel:

  • Ketua Bumiputera yang memimpin perbicaraan.
  • Dua orang pengapit yang menyokong proses keadilan.

Mahkamah ini mempunyai kuasa untuk menjatuhkan hukuman penjara tidak melebihi satu tahun dan denda tidak melebihi RM100, menegaskan prinsip keadilan yang sederhana namun efektif.

Contoh Praktikal Dalam situasi di mana seorang bumiputera dituduh melanggar adat, seperti perkahwinan tanpa mengikut adat resmi, kes tersebut akan dibawa ke Mahkamah Bumiputera. Hakim akan mendengar kes berdasarkan bukti dan saksi, dengan mempertimbangkan adat dan tradisi setempat.

 

Bidang Kuasa Mahkamah Bumiputera: Pemahaman Mendalam untuk Pelajar STPM

Dalam konteks Malaysia, terutamanya di Sabah dan Sarawak, Mahkamah Bumiputera memainkan peranan penting dalam menegakkan undang-undang adat yang unik bagi komuniti bumiputera.

Artikel ini akan membincangkan secara terperinci tentang bidang kuasa Mahkamah Bumiputera, dengan memberikan penekanan khusus kepada kes-kes yang melibatkan adat dan tradisi bumiputera, serta perbezaan antara Mahkamah Bumiputera dan Mahkamah Syariah bagi bumiputera Islam.

Selain itu, kita juga akan menggariskan objektif dan prosedur Mahkamah Buruh dalam menyelesaikan tuntutan pekerja.

1. Bidang Kuasa Mahkamah Bumiputera

Mengikut peruntukan undang-undang, Mahkamah Bumiputera mempunyai kuasa untuk membicarakan pelbagai jenis kes yang melibatkan adat bumiputera. Ini termasuklah:

  • Kesalahan Melanggar Undang-undang Adat: Ini merangkumi isu-isu seperti perkahwinan, perkara seks, harta pusaka, dan tanah. Contohnya, jika terdapat pertikaian mengenai pembahagian tanah pusaka, Mahkamah Bumiputera akan menjadi medan penyelesaian.

  • Pelanggaran Adat: Kes-kes yang melibatkan pelanggaran adat oleh bumiputera, seperti tidak mematuhi ritual atau upacara adat, akan dibawa ke Mahkamah Bumiputera.

  • Undang-undang Adat Melayu Bukan Islam: Mahkamah Bumiputera juga berkuasa untuk membicarakan kes-kes yang melibatkan bumiputera Melayu bukan Islam yang melanggar adat mereka.

  • Kes-kes Berkuasa Khusus: Terdapat juga kes-kes tertentu yang diberikan kuasa khusus kepada Mahkamah Bumiputera melalui undang-undang bertulis.

2. Perbezaan dengan Mahkamah Syariah

Bagi bumiputera Islam, kes-kes yang berkaitan dengan hukum syarak akan dibicarakan di Mahkamah Syariah.

Namun, jika terdapat isu yang tidak diliputi oleh Undang-undang Islam, Mahkamah Bumiputera mungkin akan menjadi tempat untuk membicarakannya.

3. Objektif Mahkamah Buruh

Mengenai Mahkamah Buruh, objektif utamanya adalah untuk menyediakan satu platform yang cepat, mudah, dan murah untuk menyelesaikan tuntutan antara pekerja dan majikan.

Ini termasuklah tuntutan berkaitan dengan gaji, pampasan, dan syarat-syarat pekerjaan.

4. Prosedur Mahkamah Buruh

Mahkamah Buruh diadili oleh Pegawai Jabatan Buruh dan proses perbicaraan berlangsung di Jabatan Buruh itu sendiri. Ini memudahkan akses kepada keadilan untuk kedua-dua pekerja dan majikan dalam menyelesaikan pertikaian pekerjaan.

 

 

Bidang Kuasa Mahkamah Buruh

Dalam konteks perundangan pekerjaan di Malaysia, Mahkamah Buruh memegang peranan penting dalam menyelesaikan pertikaian antara pekerja dan majikan.

Artikel ini akan mengupas dengan terperinci mengenai bidang kuasa Mahkamah Buruh, yang merupakan aspek kritikal dalam pengurusan hubungan industri.

  1. Pengenalan kepada Mahkamah Buruh
     Mahkamah Buruh ditubuhkan di bawah Akta Kerja 1955 dengan tujuan utama untuk menyediakan mekanisme penyelesaian pertikaian yang cepat, mudah, dan murah.

    Ia berfungsi sebagai forum pertama untuk pekerja yang bergaji tidak melebihi RM2,000 sebulan atau mereka yang terlibat dalam kerja kasar tanpa had gaji untuk membuat tuntutan.


  2. Bidang Kuasa Mahkamah Buruh
    Mahkamah Buruh mempunyai kuasa untuk mendengar dan memutuskan pelbagai jenis tuntutan, termasuk tetapi tidak terhad kepada:

    • Tuntutan gaji yang belum dibayar,
    • Gaji ganti notis penamatan,
    • Bayaran kerja lebih masa,
    • Faedah penamatan kerja,
    • Tuntutan untuk meringankan hukuman tatatertib yang dikenakan oleh majikan.

  3. Prosedur di Mahkamah Buruh
    Prosedur di Mahkamah Buruh direka untuk menjadi mudah dan tidak memerlukan perwakilan guaman.

    Ini membolehkan pekerja dan majikan untuk mengemukakan kes mereka secara langsung kepada Mahkamah tanpa perlu melalui proses yang rumit.

  4. Pindaan dan Kuasa Tambahan
    Sejak pindaan pada tahun 1998, Ketua Pengarah Tenaga Kerja diberikan kuasa tambahan untuk mendengar tuntutan gaji yang melebihi RM1,500 tetapi tidak lebih daripada RM5,000.

    Ini memperluas skop akses keadilan untuk pekerja dengan pendapatan yang lebih tinggi.

  5. Rayuan Terhadap Keputusan Mahkamah Buruh 
    Keputusan yang dibuat oleh Mahkamah Buruh boleh dirayu ke Mahkamah Tinggi.

     Ini memberikan peluang kepada kedua-dua pihak untuk mendapatkan semakan keputusan jika mereka berpuas hati dengan keputusan Mahkamah Buruh.

 

Proses Rayuan Keputusan Mahkamah Buruh di Malaysia

Dalam konteks perundangan Malaysia, Mahkamah Buruh memainkan peranan penting dalam menyelesaikan pertikaian antara pekerja dan majikan.

Namun, terdapat situasi di mana salah satu pihak mungkin tidak berpuas hati dengan keputusan yang dibuat oleh Mahkamah Buruh.

Dalam hal ini, proses rayuan menjadi langkah seterusnya yang boleh diambil. Artikel ini akan menerangkan secara terperinci mengenai proses rayuan keputusan Mahkamah Buruh di Malaysia.

1. Hak untuk Membuat Rayuan

Setiap pihak yang terlibat dalam keputusan Mahkamah Buruh mempunyai hak untuk merayu keputusan tersebut. Ini adalah langkah penting dalam sistem keadilan perburuhan yang memastikan bahawa semua pihak mempunyai akses kepada proses peradilan yang adil dan saksama.

2. Tempoh Masa untuk Rayuan

Rayuan harus dibuat dalam tempoh 14 hari dari tarikh keputusan Mahkamah Buruh diterima. Ini adalah tempoh kritikal yang harus dipatuhi untuk memastikan bahawa proses rayuan dapat dijalankan dengan lancar.

3. Notis Rayuan

Notis rayuan harus dihantar ke Jabatan Buruh di mana kes asal dibicarakan. Ini adalah langkah pertama dalam proses rayuan yang berfungsi sebagai pemberitahuan rasmi tentang niat untuk merayu.

4. Mahkamah Tinggi sebagai Lembaga Rayuan

Mahkamah Tinggi berperanan sebagai lembaga rayuan dalam konteks ini. Pihak yang merayu harus mengemukakan alasan rayuan yang kukuh untuk mengetepikan keputusan Mahkamah Buruh.

5. Proses Rayuan

Proses rayuan melibatkan beberapa langkah termasuk pengemukaan dokumen rayuan, penyediaan hujahan, dan pendengaran di Mahkamah Tinggi. Setiap langkah ini memerlukan perhatian terperinci dan pematuhan kepada prosedur yang ditetapkan.

6. Keputusan Mahkamah Tinggi

Mahkamah Tinggi akan membuat keputusan berdasarkan merit rayuan. Keputusan ini boleh mengesahkan, mengubah, atau mengetepikan keputusan Mahkamah Buruh yang asal.

7. Rayuan Lanjutan

Jika perlu, rayuan boleh dilanjutkan ke Mahkamah Rayuan. Ini adalah langkah lanjutan dalam proses peradilan yang membolehkan pihak yang merayu untuk mendapatkan pertimbangan tambahan atas keputusan mereka.

8. Pentingnya Kehadiran di Pejabat Tenaga Kerja

Pihak yang ingin membuat tuntutan perlu hadir di Pejabat Tenaga Kerja untuk memulakan proses ini. Kehadiran ini penting untuk memastikan bahawa semua tuntutan direkodkan secara sah dan tepat.

9. Pertimbangan Adat dan Syariah

Dalam konteks yang lebih luas, pertikaian adat Cina dan pertikaian orang-orang Islam akan dibicarakan di Mahkamah Tinggi dan Mahkamah Syariah masing-masing, menunjukkan kepelbagaian sistem peradilan di Malaysia.



M. Lembaga Disiplin Perkhidmatan Awam

Dalam konteks perkhidmatan awam, Lembaga Disiplin Perkhidmatan Awam memegang peranan penting dalam memastikan integriti dan kepatuhan kakitangan kerajaan terhadap peraturan dan etika kerja.

Berikut adalah huraian mengenai lembaga ini dengan penekanan pada konsep, penerangan, dan contoh praktikal.

1. Pengenalan kepada Lembaga Disiplin Perkhidmatan Awam
Lembaga Disiplin Perkhidmatan Awam merupakan sebuah badan yang dilantik khusus untuk mengawasi dan mengekalkan disiplin di kalangan kakitangan kerajaan.

Lembaga ini mempunyai kuasa yang luas, termasuklah kekuasaan untuk memecat, menaikkan pangkat, memotong gaji, atau menangguhkan pertambahan gaji kakitangan yang melanggar disiplin.

2. Kuasa dan Fungsi Lembaga 

Lembaga ini beroperasi berdasarkan prinsip keadilan dan transparansi, dengan prosiding yang dijalankan secara adil dan berlandaskan bukti.

Setiap keputusan yang dibuat haruslah melalui pertimbangan yang teliti dan berdasarkan peraturan yang telah ditetapkan.

3. Prosedur Disiplin 

Prosedur disiplin yang dijalankan oleh lembaga ini melibatkan beberapa tahap, bermula dari penyiasatan awal, pendengaran kes, hingga ke peringkat rayuan jika perlu. 

Setiap tahap ini dirancang untuk memastikan bahawa semua pihak diberi peluang yang adil untuk membela diri.

4. Contoh Kes Disiplin 

Sebagai contoh, seorang kakitangan kerajaan yang didapati bersalah kerana menggunakan harta kerajaan untuk kepentingan peribadi mungkin akan dikenakan hukuman seperti penurunan pangkat atau pemotongan gaji. 

Keputusan ini akan dibuat setelah melalui proses penyiasatan dan pendengaran yang teliti.

5. Pentingnya Lembaga Disiplin

Lembaga ini memainkan peranan penting dalam memelihara integriti perkhidmatan awam dan memastikan bahawa kakitangan kerajaan menjalankan tugas mereka dengan penuh tanggungjawab dan etika kerja yang tinggi.

 

N. Tribunal Khas Malaysia - Mekanisme Keadilan dan Integriti

Di Malaysia, Tribunal Khas memainkan peranan penting dalam menjaga integriti dan keadilan dalam kalangan hakim-hakim dan pegawai tinggi negara.

Tribunal ini bertindak sebagai badan pengawasan yang mempunyai kuasa untuk memecat individu-individu ini dalam situasi tertentu.

Proses penubuhan Tribunal Khas adalah unik dan dilakukan hanya apabila terdapat keperluan yang mendesak.

1. Penubuhan Tribunal Khas

Tribunal Khas ditubuhkan melalui proses yang teliti, di mana Perdana Menteri perlu membuat presentasi kepada Yang di-Pertuan Agong. Ini adalah langkah awal dalam menentukan sama ada terdapat asas yang kukuh untuk membentuk tribunal tersebut.

2. Operasi Tribunal Khas

Setelah ditubuhkan, Tribunal Khas akan beroperasi dengan cara yang telus dan adil. Ia dianggotai oleh individu-individu yang berwibawa dan berkecuali, memastikan setiap tuntutan dan tuduhan ditangani dengan serius dan berdasarkan bukti yang sah.

3. Keputusan Tribunal Khas

Keputusan yang dibuat oleh Tribunal Khas adalah muktamad dan tidak boleh dirayu. Ini menunjukkan tahap kepercayaan yang tinggi terhadap keputusan yang dibuat oleh tribunal ini, serta menekankan pentingnya keputusan tersebut dalam menjaga integriti badan kehakiman dan pentadbiran negara.

4. Kesan kepada Individu yang Terlibat

Bagi individu yang terlibat, proses dan keputusan Tribunal Khas boleh membawa impak yang besar terhadap karier dan reputasi mereka. Ini adalah mekanisme yang penting untuk memastikan bahawa pegawai tinggi negara mematuhi standar etika dan integriti yang tertinggi.

 

O. Tribunal Timbang Tara Malaysia - Mekanisme Penyelesaian Pertikaian Sivil yang Efisien

Tribunal Timbang Tara Malaysia merupakan sebuah institusi yang memainkan peranan penting dalam sistem keadilan negara, khususnya dalam menangani tuntutan sivil yang bernilai kecil.

Dengan proses yang lebih ringkas dan kos yang lebih rendah berbanding dengan mahkamah biasa, tribunal ini menawarkan jalan penyelesaian yang cepat dan mudah untuk pertikaian yang melibatkan jumlah tuntutan yang tidak melebihi RM5,000.

1. Konsep Tribunal Timbang Tara
Tribunal Timbang Tara dibentuk dengan tujuan untuk menyediakan satu saluran yang lebih mudah dan kurang formal untuk menyelesaikan pertikaian sivil.

Ia dirancang untuk mengurangkan beban mahkamah dan memberikan akses kepada keadilan yang lebih cepat dan berkesan kepada rakyat.

2. Struktur dan Personel Tribunal 

Tribunal ini dikendalikan oleh majistret atau pegawai kerajaan yang dilantik berdasarkan pengalaman dan kepakaran mereka.

Keunikan tribunal ini adalah prosedurnya yang tidak memerlukan perkhidmatan peguam, membolehkan proses perbicaraan menjadi lebih lancar dan tidak terlalu formal.

3. Proses Perbicaraan 

Perbicaraan di Tribunal Timbang Tara dijalankan dengan cara yang lebih santai dan tidak terikat dengan prosedur mahkamah yang ketat.

Ini memudahkan para pihak yang terlibat untuk menyampaikan hujah dan bukti mereka secara langsung dan terbuka.

4. Hak Rayuan 

Walaupun keputusan yang dibuat oleh Tribunal Timbang Tara adalah muktamad, pihak yang tidak berpuas hati masih mempunyai hak untuk membawa kes mereka ke mahkamah awam.
Ini memberikan lapisan tambahan perlindungan dan keadilan kepada semua pihak.

Contoh Praktikal 

Sebagai contoh, jika seorang pekerja mendapati bahawa dia tidak dibayar gaji oleh majikannya, dia boleh membawa tuntutan ke Tribunal Timbang Tara. 

Di sini, dia akan menyampaikan bukti dan hujahnya, dan majikannya juga akan diberi peluang untuk menjawab tuntutan tersebut. Tribunal akan mendengar kedua-dua belah pihak sebelum membuat keputusan.

Kesimpulan 

Tribunal Timbang Tara Malaysia adalah contoh bagaimana sistem keadilan boleh disesuaikan untuk memenuhi keperluan dan realiti sosioekonomi rakyat. Dengan proses yang lebih mudah dan kos yang lebih rendah, tribunal ini memastikan bahawa setiap individu mempunyai akses kepada keadilan.

 

 

O.  Persatuan Perubatan Malaysia

Persatuan Perubatan Malaysia: Pengawal Disiplin Profesion Kedoktoran

Dalam dunia perubatan yang penuh dengan inovasi dan kemajuan, Persatuan Perubatan Malaysia (PPM) berdiri teguh sebagai penjaga gerbang integriti dan profesionalisme dalam bidang kedoktoran di Malaysia.

Sebagai badan yang mendaftarkan dan mengawasi doktor-doktor di Malaysia, PPM memegang peranan penting dalam memastikan bahawa setiap doktor yang mengamalkan profesion ini mematuhi piawaian yang ditetapkan.

Fungsi Utama Persatuan Perubatan Malaysia

  1. Pengawasan Disiplin Doktor: PPM memastikan bahawa doktor-doktor di Malaysia mengamalkan disiplin profesional yang tinggi. Ini termasuklah mematuhi etika perubatan dan menjaga kualiti layanan kepada pesakit.

  2. Kod Etika Kedoktoran: PPM menggubal dan mengemaskini kod etika kedoktoran yang menjadi panduan bagi doktor-doktor dalam menjalankan tugas mereka. Kod etika ini menekankan pentingnya menjaga kepentingan pesakit dan memastikan amalan yang etis.

  3. Pendengaran Rayuan: PPM juga berfungsi sebagai badan yang mendengar dan menilai rayuan atau aduan yang dibuat oleh orang ramai terhadap doktor-doktor perubatan. Ini memastikan bahawa setiap aduan ditangani dengan adil dan telus.

  4. Tindakan Disiplin: Dalam kes pelanggaran disiplin, PPM berkuasa untuk mengambil tindakan yang sesuai, termasuk melarang doktor yang bersalah daripada mengamalkan profesionnya. Selain itu, PPM juga boleh mengenakan denda sehingga RM5,000 kepada doktor yang didapati melanggar disiplin profesion kedoktoran.

Pentingnya Persatuan Perubatan Malaysia

Peranan PPM sangat penting dalam memastikan standard perubatan di Malaysia kekal pada tahap yang tinggi.

Dengan adanya PPM, masyarakat dapat berasa lebih yakin dengan kualiti dan integriti perkhidmatan perubatan yang diberikan. PPM juga memainkan peranan dalam pendidikan berterusan bagi doktor, memastikan mereka sentiasa dikemaskini dengan pengetahuan dan teknologi terkini dalam bidang perubatan.

Kesimpulan

Persatuan Perubatan Malaysia adalah tiang seri yang menopang kualiti dan integriti perubatan di Malaysia. Melalui fungsi dan kuasa yang diberikan, PPM memastikan bahawa setiap doktor di Malaysia beroperasi dalam kerangka yang etis dan profesional, demi kesejahteraan pesakit dan masyarakat umum.

 

 

 

19.5: PESURUHJAYA KHAS CUKAI PENDAPATAN

Dalam konteks perundangan Malaysia, Pesuruhjaya Khas Cukai Pendapatan (PKCP) memegang peranan penting dalam menangani isu-isu yang berkaitan dengan taksiran cukai pendapatan.

PKCP adalah sebuah entiti kehakiman yang berfungsi sebagai badan rayuan bagi pembayar cukai yang tidak berpuas hati dengan keputusan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN).

Ini merupakan mekanisme yang penting dalam sistem perundangan cukai Malaysia kerana ia memberikan saluran untuk pembayar cukai menzahirkan ketidakpuasan hati dan mencari resolusi yang adil.

Peranan dan Fungsi Pesuruhjaya Khas Cukai Pendapatan

  1. Rayuan Taksiran Cukai: PKCP mendengar rayuan daripada pembayar cukai yang tidak berpuas hati dengan taksiran yang dibuat oleh LHDN. Ini termasuklah taksiran yang dianggap terlalu tinggi atau tidak adil.

  2. Panel Bebas: Sebuah panel bebas yang terdiri daripada pakar perundangan dan cukai akan mendengar dan memutuskan rayuan yang dibawa ke hadapan PKCP. Panel ini bertindak secara objektif tanpa pengaruh dari mana-mana pihak.

  3. Proses Rayuan: Proses rayuan di PKCP dilaksanakan dengan mengikut prosedur yang ditetapkan dalam undang-undang. Pembayar cukai perlu mengemukakan alasan rayuan yang kukuh dan bukti yang relevan untuk menyokong kes mereka.

  4. Keputusan PKCP: Keputusan yang dibuat oleh PKCP adalah berdasarkan bukti dan hujah yang dikemukakan semasa prosiding. Keputusan ini boleh mempengaruhi jumlah cukai yang perlu dibayar atau dikembalikan kepada pembayar cukai.

  5. Transparansi dan Keadilan: PKCP memastikan proses rayuan dilaksanakan dengan transparan dan adil, memberikan keyakinan kepada pembayar cukai bahawa sistem cukai beroperasi dengan integriti dan keadilan.

Contoh Praktikal

Sebagai contoh, seorang pembayar cukai yang bernama Abu telah dikenakan taksiran cukai pendapatan yang tinggi oleh LHDN berdasarkan pendapatannya pada tahun semasa.

Abu percaya bahawa terdapat kesilapan dalam pengiraan dan dia mempunyai bukti yang menunjukkan beberapa perbelanjaan yang sah tidak telah dikira.

Abu boleh mengemukakan rayuan kepada PKCP dengan menyediakan semua dokumen dan bukti yang relevan.

PKCP akan meneliti bukti tersebut dan membuat keputusan sama ada untuk mengekalkan taksiran LHDN atau membuat pindaan ke atasnya.

Kesimpulan

PKCP memainkan peranan penting dalam memastikan bahawa pembayar cukai di Malaysia mempunyai akses kepada proses rayuan yang adil dan berkesan. Ia juga memperkukuhkan integriti sistem perundangan cukai dengan menyediakan mekanisme untuk menangani pertikaian taksiran cukai secara profesional dan adil.

 

 

19.6 Majlis Peguam Malaysia: Pengawal Selia Profesion Guaman

Majlis Peguam Malaysia merupakan badan yang bertanggungjawab dalam mengawal selia profesion guaman di Malaysia. Ia memainkan peranan penting dalam memastikan bahawa semua peguam yang berdaftar menjalankan tugas mereka dengan penuh integriti dan profesionalisme.

Berikut adalah penerangan terperinci mengenai fungsi dan peranan Majlis Peguam Malaysia:

  1. Pendaftaran Peguam: Majlis Peguam Malaysia memastikan semua peguam yang mengamalkan di Malaysia adalah berdaftar dan memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan. Ini termasuklah memastikan peguam tersebut mempunyai kelayakan yang sah dan telah melalui latihan yang cukup.


  2. Peraturan Disiplin: Majlis ini mempunyai kuasa untuk membuat peraturan disiplin bagi para peguam. Ini termasuklah menetapkan garis panduan etika profesional yang mesti dipatuhi oleh peguam untuk memastikan mereka menjaga standard tinggi dalam profesion guaman.


  3. Pendengaran Rayuan: Majlis Peguam juga berperanan sebagai badan yang mendengar rayuan daripada orang ramai terhadap peguam-peguam. Ini membolehkan masyarakat memberikan maklum balas dan aduan terhadap sebarang tindakan peguam yang mungkin melanggar etika atau standard profesional.


  4. Jawatankuasa Disiplin: Jawatankuasa Disiplin yang dilantik oleh Mahkamah Tinggi mempunyai kuasa untuk mengambil tindakan terhadap peguam yang melanggar disiplin. Ini boleh termasuk larangan sementara atau kekal daripada mengamalkan profesion guaman.


  5. Penguatkuasaan Hukuman: Majlis Peguam boleh mengenakan denda sehingga RM5,000 terhadap peguam yang didapati bersalah melanggar disiplin profesion guaman. Ini bertujuan untuk mengekalkan standard etika yang tinggi dalam profesion dan memastikan keadilan bagi semua pihak.


Majlis Peguam Malaysia berperanan penting dalam memastikan keadilan dan integriti dalam profesion guaman di Malaysia. Ia juga memastikan bahawa peguam di Malaysia menjalankan tugas mereka dengan etika dan integriti yang tidak tercela, demi memelihara kepercayaan masyarakat terhadap sistem keadilan negara.

 

 

Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia: Panduan Lengkap untuk Pengajian Am STPM

Dalam konteks pendidikan Pengajian Am STPM, pemahaman tentang Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM) adalah penting bagi memastikan pelajar mempunyai kefahaman yang mendalam tentang hak-hak pengguna dan saluran penyelesaian masalah yang ada di Malaysia.

1. Pengenalan kepada TTPM

TTPM adalah badan bebas yang berfungsi untuk mendengar dan mengadili tuntutan pengguna di Malaysia. Dibentuk di bawah Akta Pelindungan Pengguna 1999, tribunal ini menyediakan satu platform yang mudah dan cepat untuk pengguna menyelesaikan pertikaian dengan pembekal atau pengilang.

2. Latar Belakang Penubuhan TTPM

Sebelum wujudnya TTPM, pengguna yang ingin membuat tuntutan ganti rugi terpaksa melalui proses perundangan yang panjang dan mahal. Dengan adanya TTPM, proses ini telah dipermudah dan dijadikan lebih berkesan serta ekonomik.

3. Proses Tuntutan di TTPM

TTPM membolehkan tuntutan dibuat dengan cara yang tidak berbelit dan tidak memerlukan kos yang tinggi. Ini memastikan bahawa semua lapisan masyarakat dapat mengakses keadilan tanpa bebanan kewangan yang berat.

4. Struktur Organisasi TTPM

TTPM diketuai oleh seorang Pengerusi dan Timbalan Pengerusi yang berlatarbelakangkan undang-undang, serta anggota-anggota yang dilantik oleh Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna. Struktur ini menjamin proses keadilan yang adil dan tidak berat sebelah.

Contoh Praktikal TTPM dalam Pengajian Am

Dalam konteks pengajaran, guru boleh memberikan contoh-contoh kes yang telah diselesaikan oleh TTPM untuk memberikan gambaran praktikal kepada pelajar. Ini termasuk kes-kes seperti tuntutan terhadap kualiti barang yang tidak memuaskan, perkhidmatan yang tidak ditunaikan seperti yang dijanjikan, dan banyak lagi.

5. Skop Kuasa Tribunal Tuntutan Pengguna

Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia memegang peranan penting dalam sistem keadilan pengguna dengan kuasa yang jelas dan terhad. Berikut adalah rincian kuasa yang dipegang oleh tribunal:

(a) Kuasa Mendengar Tuntutan

Tribunal ini berhak mendengar tuntutan yang berkaitan dengan isu-isu yang diperuntukkan di bawah Akta Perlindungan Pengguna 1999. Ini termasuk pelbagai jenis aduan pengguna yang berkaitan dengan produk atau perkhidmatan.

(b) Had Tuntutan Kewangan

Tribunal berkuasa mendengar tuntutan di mana jumlahnya tidak melebihi RM25,000. Ini memberikan akses kepada pengguna untuk menyelesaikan pertikaian tanpa perlu melalui proses mahkamah yang lebih formal dan mungkin lebih mahal.

(c) Perkara Lain yang Ditentukan

Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna juga berhak menetapkan perkara lain yang boleh didengar oleh tribunal melalui perintah yang dikeluarkan dalam warta.

6. Batasan Kuasa Tribunal Tuntutan Pengguna

Walaupun Tribunal Tuntutan Pengguna mempunyai kuasa yang luas, terdapat beberapa batasan yang jelas dalam bidang kuasa mereka:

(a) Tuntutan Berkaitan Kematian atau Kecederaan Diri

Tribunal tidak mempunyai kuasa untuk mendengar tuntutan yang berkaitan dengan kematian atau kecederaan diri.

(b) Hak Milik Tanah dan Francais

Isu yang berkaitan dengan hak milik tanah dan francais tidak termasuk dalam bidang kuasa tribunal.

(c) Pertikaian Wasiat dan Rahsia Perdagangan

Tribunal juga tidak boleh mendengar pertikaian yang berkaitan dengan wasiat dan rahsia perdagangan.

(d) Nama Baik dan Harta Intelek

Isu yang berkaitan dengan nama baik dan harta intelek juga dikecualikan daripada bidang kuasa tribunal.

7. Pelaksanaan Kuasa Tribunal

Kuasa Tribunal Tuntutan Pengguna dilaksanakan oleh Pengerusi, Timbalan Pengerusi, dan anggota yang dipilih oleh Pengerusi. Mereka akan bersidang secara individu untuk mendengar dan membuat keputusan atas tuntutan yang dibawa ke hadapan mereka.

Contoh Praktikal dalam Pengajaran

Dalam konteks pengajaran, contoh-contoh praktikal yang berkaitan dengan bidang kuasa ini boleh diberikan. Misalnya, guru boleh membincangkan kes di mana tribunal telah mendengar tuntutan berkaitan dengan kegagalan produk elektronik yang tidak memenuhi spesifikasi yang dijanjikan, tetapi tidak akan mendengar kes yang melibatkan pertikaian tanah.

 

19.8 Tribunal Tuntutan Pembeli Rumah: Perlindungan Hak Pembeli Hartanah

Dalam dunia pembangunan hartanah yang serba pesat, hak pembeli sering kali terabai. Di sinilah kepentingan Tribunal Tuntutan Pembeli Rumah (TTPR) menjadi nyata. Tribunal ini merupakan sebuah entiti yang ditubuhkan khusus untuk menyelesaikan pertikaian antara pembeli dan pemaju perumahan dengan cara yang efisien, ekonomis, dan efektif.

1. Pengenalan kepada TTPR

TTPR adalah badan bebas yang diwujudkan melalui pindaan Akta Pemajuan Perumahan (Kawalan dan Pelesenan) 1966, yang mula berkuat kuasa pada 1 Disember 2002. Tribunal ini menyediakan platform bagi pembeli rumah untuk mendapatkan keadilan tanpa perlu melalui proses mahkamah yang panjang dan kos yang tinggi.

2. Fungsi dan Peranan TTPR

TTPR mempunyai fungsi utama untuk mendengar dan mengadili tuntutan pembeli rumah yang merasa dirugikan. Ini termasuklah tuntutan kelewatan penyerahan milikan kosong atau kecacatan bahan dan mutu kerja yang tidak memenuhi spesifikasi yang telah ditetapkan.

3. Kategori Tuntutan

Tuntutan yang dibawa ke TTPR umumnya terbahagi kepada dua, iaitu:

  • Tuntutan Bukan Teknikal: Seperti tuntutan ganti rugi atas kelewatan penyerahan milikan.
  • Tuntutan Teknikal: Meliputi tuntutan atas kecacatan bahan atau kerja yang tidak mengikut spesifikasi yang telah ditetapkan.

4. Syarat-syarat Tuntutan

TTPR hanya akan mendengar tuntutan yang memenuhi syarat-syarat tertentu, seperti:

  • Tuntutan mesti difailkan tidak lewat dari 12 bulan selepas tarikh pengeluaran Sijil Kelayakan Menduduki (CFO) atau tamat tempoh liabiliti kecacatan.
  • Tuntutan tidak boleh melebihi RM25,000, kecuali dengan persetujuan tertulis dari pihak pemaju.

5. Kes Layak

Perjanjian Jual Beli yang dibuat sebelum 1 Disember 2002 juga boleh dipertimbangkan, dengan syarat tuntutan tersebut memenuhi kriteria yang telah ditetapkan dan projek perumahan tersebut bukan dijalankan oleh badan koperasi atau agensi kerajaan.

Dengan adanya TTPR, pembeli rumah kini mempunyai suara dan saluran yang lebih jelas untuk menuntut hak mereka. Ini mencerminkan komitmen kerajaan dalam memastikan industri perumahan bergerak ke arah yang lebih bertanggungjawab dan beretika.


No comments: