(Bab 16: KERAJAAN NEGERI)
16.1 RAJA/SULTAN/YANG DI-PERTUAN BESAR
- Gelaran
Ketua Negeri mempunyai makna yang mendalam dan bersejarah, merujuk kepada
pemimpin tertinggi di setiap negeri.
- Konsep Ketua Negeri ini adalah unik kepada
Malaysia, di mana ia mencerminkan sistem monarki berpelembagaan dan pentadbiran
negeri yang berbeza-beza.
- Di
Malaysia, terdapat dua jenis Ketua Negeri: Sultan dan Yang di-Pertuan Agong.
- Sultan adalah Ketua Negeri bagi negeri-negeri yang mempunyai sistem kesultanan,
seperti Johor, Pahang, Kelantan, Terengganu, Selangor, Perak, dan Kedah.
- Setiap
Sultan memegang peranan penting dalam upacara adat dan istiadat negeri serta
mempunyai peranan dalam pentadbiran negeri mengikut perlembagaan negeri
masing-masing.
- Di
Perlis, gelaran bagi Ketua Negeri adalah Raja, yang mempunyai fungsi dan
peranan yang serupa dengan Sultan di negeri-negeri lain.
- Sementara itu, di
Negeri Sembilan, Yang di-Pertuan Besar adalah Ketua Negeri yang dipilih melalui
sistem pemilihan yang unik, dikenali sebagai Adat Perpatih.
- Bagi
negeri-negeri yang tidak beraja seperti Melaka, Pulau Pinang, Sabah, dan
Sarawak, Ketua Negeri dikenali sebagai Yang di-Pertua Negeri.
- Mereka dilantik
oleh Yang di-Pertuan Agong dan bertindak sebagai wakilnya di negeri-negeri
tersebut.
- Peranan
Ketua Negeri ini tidak hanya terbatas pada upacara adat tetapi juga melibatkan
tanggungjawab konstitusional seperti melantik Menteri Besar atau Ketua Menteri,
serta memainkan peranan dalam proses legislatif negeri.
- Contoh praktikal
peranan mereka termasuklah pelantikan anggota-anggota Majlis Mesyuarat Kerajaan
Negeri dan penasihat dalam isu-isu penting negeri.
16.2
RAJA/SULTAN/YANG DI-PERTUAN BESAR
- Di
Malaysia, institusi Raja dan Sultan memegang peranan penting dalam struktur
pemerintahan negara.
- Setiap negeri yang beraja mempunyai Ketua Negeri yang
dipilih mengikut Perlembagaan Negeri atau melalui sistem perwarisan takhta.
- Ini
merupakan ciri unik dalam sistem monarki Malaysia, di mana terdapat sembilan
Raja Melayu yang bergilir-gilir menjadi Yang di-Pertuan Agong, atau Raja
Malaysia, untuk tempoh lima tahun.
1.
Proses Pemilihan Raja atau Sultan
- Proses
pemilihan Raja atau Sultan di Malaysia adalah unik dan dilakukan dengan penuh
adat serta tradisi.
- Pemilihan ini dilakukan oleh Majlis Raja-Raja yang terdiri
daripada semua Raja Melayu.
- Pemilihan ini berlaku dalam suasana yang penuh dengan kehormatan dan mengikut turutan yang telah ditetapkan.
2.
Saraan Baginda
- Saraan
yang diterima oleh Raja atau Sultan adalah tanggungan Kumpulan Wang Negeri yang
Disatukan.
- Ini menunjukkan bahawa kedudukan mereka tidak hanya simbolik tetapi
juga disokong oleh struktur kewangan negeri.
3.
Peranan Sebagai Ketua Agama Islam
- Raja
atau Sultan juga memegang peranan sebagai Ketua Agama Islam di negeri
masing-masing.
- Ini menunjukkan pengaruh dan tanggungjawab mereka dalam hal ehwal
agama, yang merupakan aspek penting dalam kehidupan masyarakat Malaysia.
4.
Peranan dalam Badan Perundangan Negeri
- Walaupun
Raja atau Sultan adalah sebahagian daripada badan perundangan negeri, mereka
tidak mengambil bahagian dalam persidangan.
- Peranan mereka lebih kepada
simbolik dan sebagai penjaga tradisi.
5.
Nasihat Menteri Besar
- Raja
atau Sultan bertindak atas nasihat Menteri Besar dan Majlis Mesyuarat Kerajaan
Negeri.
- Ini menunjukkan bahawa walaupun mereka memegang kedudukan yang tinggi, tindakan mereka masih berada dalam kerangka sistem demokrasi berparlimen.
6.
Didalam Jadual Kelapan Bahagian 1 Seksyen (2) Perlembagaan Persekutuan, kuasa
budi bicara baginda dalam pelaksanaan tugas adalah seperti berikut:
- Pelantikan Menteri Besar: Raja atau Sultan mempunyai
kuasa untuk melantik Menteri Besar yang akan memimpin kerajaan negeri. Ini
adalah salah satu daripada kuasa mutlak yang dipegang oleh mereka sebagai
simbol kedaulatan negeri.
- Pembubaran Dewan Undangan Negeri: Dalam keadaan tertentu, Raja
atau Sultan boleh tidak menyetujui permintaan untuk membubarkan Dewan
Undangan Negeri, yang menunjukkan peranan mereka dalam mengekalkan
stabiliti politik negeri.
- Mesyuarat Majlis Raja-Raja: Mereka boleh membuat permintaan
untuk mengadakan Mesyuarat Majlis Raja-Raja yang membincangkan isu-isu
berkaitan dengan keistimewaan dan kedudukan raja-raja, serta amalan agama
Islam.
- Peranan sebagai Ketua Agama Islam: Sebagai Ketua Agama Islam di
negeri masing-masing, Raja dan Sultan memainkan peranan penting dalam
memelihara dan mempromosikan ajaran Islam serta adat istiadat Melayu.
- Pengurniaan Gelaran: Mereka juga mempunyai kuasa
untuk menganugerahkan gelaran kehormatan dan bintang-bintang kebesaran
kepada individu yang berjasa, sebagai pengiktirafan atas sumbangan mereka
kepada negeri atau negara.
- Peraturan Istana: Raja dan Sultan
bertanggungjawab dalam membuat peraturan yang berkaitan dengan balai-balai
diraja dan istana, memastikan tradisi dan protokol diraja dihormati dan
dipelihara.
Tugas-Tugas
Raja/Sultan/Yang di di-Pertuan Besar
- Pelantikan
Menteri Besar:
- Raja atau Sultan melantik Menteri Besar yang haruslah berbangsa Melayu dan beragama Islam, berdasarkan nasihat pemimpin parti yang memegang majoriti di Dewan Undangan Negeri.
- Contohnya, selepas pilihan raya negeri, Sultan
akan melantik individu yang dipercayai dapat membentuk kerajaan yang
stabil.
- Pelantikan Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri:
- Baginda bertindak atas nasihat Menteri Besar untuk
melantik ahli-ahli Exco, yang akan membantu dalam pentadbiran negeri.
- Peranan Sebagai Ketua Agama Islam:
- Sebagai Ketua Agama Islam negeri, baginda menjalankan tugas-tugas agama dengan nasihat Majlis Agama Islam Negeri.
- Ini termasuklah pengesahan fatwa
dan pengurusan masjid.
- Merasmikan Persidangan Dewan Undangan Negeri:
- Baginda merasmikan persidangan pertama setiap penggal dengan ucapan yang
menggariskan agenda kerajaan negeri.
- Pemanggilan dan Penangguhan Persidangan Dewan Undangan Negeri:
- Baginda mempunyai kuasa untuk
memanggil atau menangguhkan persidangan Dewan Undangan Negeri atas nasihat
Menteri Besar.
- Pengesahan Rang Undang-Undang:
- Baginda memperkenankan rang undang-undang yang telah diluluskan oleh Dewan
Undangan Negeri dalam tempoh 30 hari.
- Pelantikan Majistret:
- Baginda melantik majistret untuk negeri berdasarkan nasihat Hakim Besar
Malaya.
- Pelantikan Mufti dan Penghulu:
- Baginda melantik Mufti dan Penghulu yang akan memimpin urusan agama dan
adat di negeri tersebut.
- Pengerusi Lembaga Pengampunan:
- Baginda mempengerusikan Lembaga Pengampunan yang berkuasa mengampuni atau
mengurangkan hukuman bagi kesalahan jenayah.
- Kuasa Pengampunan:
- Baginda memiliki kuasa untuk mengampuni anak raja dan permaisuri negeri lain, menunjukkan perpaduan dan keharmonian antara negeri-negeri beraja.
Sekatan Terhadap Kuasa Raja/Sultan/Yang Dipertuan Besar
Dalam
struktur pemerintahan Malaysia, Raja, Sultan, atau Yang Dipertuan Besar
memegang peranan penting sebagai simbol kedaulatan dan perpaduan negara. Namun,
terdapat sekatan yang jelas dalam Perlembagaan Persekutuan yang membatasi kuasa
mereka. Berikut adalah huraian sekatan tersebut:
- Larangan
Mengampuni Diri Sendiri dan Keluarga Baginda tidak mempunyai kuasa untuk mengampuni diri
sendiri, permaisuri, atau anak-anak baginda. Ini merupakan prinsip asas
yang menjamin bahawa tidak ada individu yang berada di atas undang-undang,
termasuklah mereka yang berada dalam kedudukan tertinggi dalam hierarki
kerajaan.
- Pendakwaan
di Mahkamah Khas Raja-raja
Baginda boleh didakwa atas kesalahan peribadi sama ada dalam kes jenayah
atau sivil. Ini menunjukkan bahawa kedudukan baginda tidak memberi imuniti
daripada tindakan undang-undang:
- Kes
Jenayah: Jika
dakwaan dibuat, baginda harus melepaskan takhta semasa perbicaraan.
- Hukuman
Penjara:
Sekiranya dijatuhi hukuman penjara, baginda mesti turun takhta.
- Pengampunan: Hanya Majlis Raja-raja yang
boleh mengampuni baginda jika disabitkan kesalahan.
- Larangan
Memegang Jawatan Berpendapatan
Baginda tidak dibenarkan memegang sebarang jawatan yang menawarkan
pendapatan. Ini untuk mengelakkan konflik kepentingan dan memastikan
tumpuan penuh kepada tugas-tugas kerajaan.
- Penglibatan
dalam Perniagaan dan Politik
Baginda tidak boleh terlibat secara aktif dalam perniagaan atau politik.
Sekatan ini mengekalkan integriti dan keberkecualian institusi diraja
daripada kegiatan yang boleh menjejaskan kedudukan neutral mereka.
Peranan dan Tanggungjawab Yang di-Pertua Negeri di
Malaysia
Di
Malaysia, gelaran Yang di-Pertua Negeri merupakan satu simbol penting dalam
struktur pemerintahan negeri-negeri yang tidak mempunyai sistem monarki
berwaris.
Gelaran ini diberikan kepada kepala negeri di Pulau Pinang, Melaka,
Sabah, dan Sarawak. Berikut adalah penerangan terperinci mengenai peranan dan
tanggungjawab Yang di-Pertua Negeri.
1.
Pelantikan Yang di-Pertua Negeri
Yang
di-Pertua Negeri dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong setelah berunding dengan
Ketua Menteri negeri berkenaan. Pelantikan ini adalah manifestasi dari prinsip
perlembagaan dan kerjasama antara pemerintah persekutuan dan negeri.
2.
Kriteria Pelantikan
Calon
Yang di-Pertua Negeri mestilah warganegara Malaysia yang memenuhi syarat-syarat
tertentu yang ditetapkan dalam perlembagaan negeri.
Ini menjamin bahawa
individu yang dilantik adalah mereka yang mempunyai integriti dan komitmen
terhadap kesejahteraan negeri.
3.
Tempoh Perkhidmatan
Tempoh
perkhidmatan Yang di-Pertua Negeri adalah selama empat tahun dan boleh dilantik
semula.
Ini memastikan kesinambungan kepemimpinan dan pengalaman dalam pentadbiran
negeri.
4.
Saraan dan Kewangan
Saraan
dan semua bentuk elaun bagi Yang di-Pertua Negeri ditanggung oleh Kumpulan Wang
Negeri yang Disatukan, yang menunjukkan kedudukan dan tanggungjawab mereka
dalam struktur pemerintahan negeri.
5.
Peranan dalam Badan Perundangan Negeri
Walaupun
Yang di-Pertua Negeri adalah sebahagian dari badan perundangan negeri, mereka
tidak mengambil bahagian dalam persidangan.
Ini adalah untuk memastikan
pemisahan kuasa dan untuk mengekalkan keberkecualian dan keobjektifan dalam
sistem perundangan.
6.
Nasihat dalam Pemerintahan
Dalam
menjalankan tugas-tugasnya, Yang di-Pertua Negeri bertindak atas nasihat Ketua
Menteri dan Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri.
Ini menunjukkan prinsip
perlembagaan yang menghormati kedudukan dan peranan Ketua Menteri sebagai
pemimpin kerajaan negeri.
7.
Kuasa Budi Bicara
Yang
di-Pertua Negeri mempunyai kuasa budi bicara dalam beberapa situasi tertentu
seperti melantik Ketua Menteri, tidak menyetujui pembubaran Dewan Undangan
Negeri, dan menganugerahkan kehormatan kepada rakyat yang berjasa.
8.
Penamatan dan Pemecatan
Yang
di-Pertua Negeri boleh meletakkan jawatan pada bila-bila masa, dan juga boleh
dipecat oleh Yang di-Pertuan Agong dengan persetujuan Dewan Undangan Negeri.
Ini menunjukkan bahawa walaupun mereka memegang kedudukan yang tinggi, mereka
masih tertakluk kepada peraturan dan prosedur yang ditetapkan.
Tugas-Tugas Yang di-Pertua Negeri: Kepimpinan Berwibawa
dan Berintegriti
Dalam
struktur pemerintahan Malaysia, Yang di-Pertua Negeri memegang peranan penting
sebagai simbol kepimpinan dan kestabilan.
Berikut adalah huraian tugas-tugas
Yang di-Pertua Negeri yang dijalankan dengan penuh integriti dan dedikasi:
- Pelantikan
Ketua Menteri:
Yang di-Pertua Negeri bertanggungjawab melantik Ketua Menteri, yang
merupakan pemimpin parti atau gabungan parti yang mempunyai majoriti dalam
Dewan Undangan Negeri. Pelantikan ini adalah manifestasi demokrasi dan
kehendak rakyat.
- Pembentukan
Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri:
Yang di-Pertua Negeri melantik ahli-ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri
atas nasihat Ketua Menteri. Ini memastikan bahawa eksekutif negeri
berfungsi dengan lancar dan efisien.
- Perasmian
Persidangan Dewan Undangan Negeri:
Dengan merasmikan persidangan Dewan Undangan Negeri, Yang di-Pertua Negeri
memulakan proses perundangan yang penting untuk pembangunan negeri.
- Pengesahan
Undang-Undang:
Setiap rang undang-undang yang diluluskan oleh Dewan Undangan Negeri
memerlukan persetujuan Yang di-Pertua Negeri. Ini adalah langkah akhir
dalam proses legislatif di peringkat negeri.
- Pelantikan
Majistret dan Penghulu:
Yang di-Pertua Negeri melantik majistret dan penghulu, yang memainkan
peranan penting dalam pentadbiran keadilan dan pemerintahan tempatan.
- Pengerusi
Lembaga Pengampunan:
Sebagai pengerusi Lembaga Pengampunan, Yang di-Pertua Negeri mempunyai
kuasa untuk mengampuni atau mengurangkan hukuman bagi kesalahan jenayah,
yang merupakan manifestasi belas kasihan dan keadilan.
Tugas-tugas
ini, yang dilaksanakan dengan penuh bijaksana dan adil, menegaskan peranan Yang
di-Pertua Negeri sebagai tonggak pentadbiran negeri yang berintegriti dan
berwibawa.
Sekatan Terhadap Kuasa Yang di-Pertua Negeri
Dalam
konteks tadbir urus negeri di Malaysia, peranan Yang di-Pertua Negeri adalah
unik dan penting.
Walaupun mempunyai tanggungjawab yang signifikan, terdapat
sekatan-sekatan tertentu yang dikenakan ke atas kuasa Yang di-Pertua Negeri
untuk memastikan pembahagian kuasa dan keadilan dalam pentadbiran negeri.
Berikut adalah huraian terperinci mengenai sekatan-sekatan tersebut:
- Pengundian dalam Majlis Raja-Raja:
- Yang di-Pertua Negeri tidak mempunyai hak untuk mengundi dalam Majlis
Raja-Raja.
- Ini adalah untuk memastikan bahawa wakil-wakil kerajaan negeri
tidak mempengaruhi keputusan yang sepatutnya dibuat secara bebas dan adil
oleh para Sultan dan Raja.
- Pendakwaan di Mahkamah:
- Yang di-Pertua Negeri boleh didakwa di mahkamah awam atas sifat peribadi
dan rasminya.
- Ini menunjukkan prinsip kebertanggungjawaban dan
transparansi dalam pentadbiran negeri.
- Pemegangan
Jawatan Berpendapatan:
- Yang di-Pertua Negeri dilarang memegang apa-apa jawatan yang
berpendapatan.
- Sekatan ini bertujuan untuk mengelakkan konflik kepentingan
dan memastikan fokus penuh terhadap tugas-tugas rasmi.
- Penglibatan dalam Perniagaan dan Politik:
- Yang di-Pertua Negeri tidak boleh mengambil bahagian secara aktif dalam
perniagaan dan politik.
- Ini adalah untuk memelihara integriti dan keberkecualian pejabat negeri dari pengaruh dan tekanan komersial atau politik.
16.3 Peranan dan Tanggungjawab Ketua Menteri dan Menteri
Besar
Di
Malaysia, struktur pemerintahan negeri diketuai oleh Ketua Menteri atau Menteri
Besar, yang merupakan tonggak penting dalam sistem eksekutif negeri.
1.
Kepemimpinan Eksekutif Negeri
Ketua Menteri atau Menteri Besar memegang peranan sebagai ketua eksekutif
negeri. Mereka adalah simbol kepemimpinan dan bertanggungjawab dalam
melaksanakan kebijakan dan arahan yang telah ditetapkan oleh kerajaan negeri.
Mereka dilantik berdasarkan kepercayaan dan sokongan majoriti ahli Dewan
Undangan Negeri, yang mencerminkan mandat rakyat.
2.
Pelantikan dan Pembentukan Kabinet Negeri
Selepas pelantikan oleh Ketua Negeri, Ketua Menteri atau
Menteri Besar akan memilih ahli-ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri, yang
akan dilantik untuk membantu dalam pentadbiran negeri.
Keputusan ini haruslah
mendapat persetujuan Ketua Negeri, yang menegaskan sistem check and balance
dalam pemerintahan negeri.
3.
Peranan dalam Majlis Raja-raja
Sebagai pemimpin negeri, Ketua Menteri atau Menteri Besar mempunyai peranan
dalam Majlis Raja-raja.
Mereka mengiringi Ketua Negeri dalam mesyuarat ini,
yang merupakan forum penting untuk membincangkan isu-isu yang berkaitan dengan
kepentingan negeri dan negara.
4.
Lembaga Pengampunan Negeri
Ketua Menteri atau Menteri Besar juga merupakan anggota Lembaga Pengampunan
negeri. Mereka mempunyai suara dalam proses pengampunan yang diberikan kepada
individu yang telah disabitkan kesalahan, menunjukkan peranan mereka dalam
sistem keadilan negeri.
5.
Pengukuhan Demokrasi Negeri
Melalui peranan mereka, Ketua Menteri atau Menteri Besar memainkan peranan
penting dalam mengukuhkan demokrasi di peringkat negeri.
Mereka
bertanggungjawab untuk memastikan bahawa keputusan yang dibuat adalah untuk
kebaikan rakyat dan negeri.
Kesimpulan
Ketua Menteri dan Menteri Besar
memegang tanggungjawab yang besar dalam memastikan pemerintahan negeri berjalan
dengan lancar dan efisien.
Mereka adalah penghubung antara rakyat dan kerajaan,
dan peranan mereka adalah kritikal dalam memastikan suara rakyat didengar dan
dihargai.
Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri: Pemangkin Kepimpinan
dan Pembangunan Negeri
Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri, yang sering
disamakan dengan Kabinet di peringkat persekutuan, memainkan peranan penting
dalam pentadbiran dan pembentukan dasar negeri di Malaysia.
Setiap negeri di
Malaysia mempunyai Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri yang berfungsi sebagai
badan eksekutif tertinggi negeri, bertanggungjawab dalam menggubal dan
melaksanakan dasar-dasar negeri.
- Peranan dan Struktur Majlis Mesyuarat Kerajaan
Negeri
Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri merupakan badan yang terdiri daripada ahli-ahli yang dilantik, yang masing-masing memegang portfolio tertentu.
Ahli-ahli ini, yang biasanya berjumlah antara empat hingga dua belas orang, dipilih dari kalangan wakil rakyat yang menang dalam pilihan raya Dewan Undangan Negeri. - Pemilihan dan Pelantikan
Ahli Raja atau Yang di-Pertua Negeri akan melantik Menteri Besar atau Ketua Menteri sebagai ketua kepada Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri.
Selepas itu, atas nasihat Menteri Besar atau Ketua Menteri, raja atau Yang di-Pertua Negeri akan melantik ahli-ahli lain ke dalam majlis. - Tanggungjawab Kolektif
Ahli-ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri memikul tanggungjawab secara kolektif terhadap Dewan Undangan Negeri.
Ini bermakna, setiap keputusan dan dasar yang dibuat oleh majlis harus mendapat persetujuan dan sokongan dari mayoritas ahli Dewan. - Pengurusan Portfolio
Setiap ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri akan diberikan tanggungjawab ke atas portfolio tertentu, seperti pendidikan, kesihatan, infrastruktur, dan lain-lain, yang serupa dengan peranan menteri di peringkat persekutuan. - Peranan Khas di Sabah dan Sarawak
Di Sabah dan Sarawak, Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri mempunyai peranan yang lebih khusus dan dikenali dengan nama yang berbeza, seperti Kabinet di Sabah dan Majlis Tertinggi di Sarawak. - Penglibatan dalam Lembaga Pengampunan
Ahli-ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri juga memainkan peranan dalam Lembaga Pengampunan negeri, yang mempunyai kuasa untuk mengampuni atau mengurangkan hukuman bagi kesalahan jenayah yang dilakukan di negeri tersebut.
Contoh Praktikal:
Sebagai contoh, dalam konteks
negeri Selangor, Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri dipimpin oleh YAB Dato Seri
Amirudin Shari, yang memegang portfolio penting dan memastikan pembangunan
negeri berjalan lancar.
16.4: Ahli Majlis Kerajaan Negeri
Ahli-ahli majlis ini bekerjasama dalam merancang dan
melaksanakan projek-projek pembangunan negeri, seperti pembinaan infrastruktur
dan peningkatan kualiti pendidikan dan kesihatan negeri.
- Peranan
Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri
Majlis ini bertanggungjawab dalam membentuk dan melaksanakan dasar-dasar negeri yang akan mempengaruhi arah tuju pembangunan negeri.
Di Sabah dan Sarawak, ahli majlis ini dikenali sebagai menteri, menekankan peranan mereka yang setaraf dengan menteri di peringkat persekutuan. - Kolektiviti
dan Akuntabiliti
Setiap ahli majlis bertanggungjawab secara kolektif kepada Dewan Undangan Negeri, memastikan setiap keputusan yang dibuat adalah dengan persetujuan dan untuk kebaikan rakyat negeri tersebut. - Pembatasan
Tugas
Ahli-ahli majlis ini tidak dibenarkan menjalankan pekerjaan atau profesion asal mereka, memastikan fokus penuh terhadap tugas-tugas pentadbiran negeri. - Komposisi
Majlis
Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri turut mengandungi ahli-ahli pegawai kerajaan (ex-officio) yang memegang peranan penting dalam pentadbiran negeri, seperti Setiausaha Kerajaan Negeri, Pegawai Kewangan Negeri, dan Penasihat Undang-undang Negeri untuk Melaka dan Pulau Pinang.
Contoh
Praktikal:
Sebagai
contoh, dalam Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Selangor, YAB Dato Seri Amirudin
Shari sebagai Menteri Besar memimpin majlis dalam merancang dan melaksanakan
dasar-dasar negeri yang meliputi aspek pembangunan ekonomi, sosial, dan
infrastruktur.
Keputusan majlis ini akan mempengaruhi pelbagai aspek kehidupan
rakyat seperti pendidikan, kesihatan, dan perumahan.
Peranan Ahli Ex-Officio dalam Majlis Mesyuarat Kerajaan
Negeri
Dalam
struktur pentadbiran negeri di Malaysia, terdapat individu-individu yang
memegang peranan penting yang dikenali sebagai ahli ex-officio.
Istilah
"ex-officio" berasal dari bahasa Latin yang bermaksud "dari
pejabat" atau "oleh hak jawatan". Ini merujuk kepada hak
seseorang untuk menjadi sebahagian daripada suatu badan atau mesyuarat
berdasarkan jawatan yang dipegangnya.
Dalam konteks Majlis Mesyuarat Kerajaan
Negeri, ahli ex-officio memainkan peranan yang tidak boleh dipandang ringan.
- Pengenalan
kepada Ahli Ex-Officio
Ahli ex-officio dalam Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri adalah individu
yang memegang jawatan tertentu dalam pentadbiran negeri dan oleh itu,
secara automatik menjadi sebahagian daripada majlis tersebut.
Mereka ini biasanya termasuk Setiausaha Kerajaan Negeri, Pegawai Kewangan Negeri, dan Penasihat Undang-undang Negeri.
Di negeri-negeri tanpa Raja, seperti Melaka dan Pulau Pinang, Penasihat Undang-undang Negeri adalah contoh ahli ex-officio. - Peranan
dan Tanggungjawab
Ahli ex-officio mempunyai peranan yang unik kerana mereka membawa
perspektif profesional dan teknikal ke dalam pembahasan majlis.
Mereka bertanggungjawab untuk memberi nasihat dan pandangan berdasarkan kepakaran mereka, yang membantu dalam pembuatan keputusan yang lebih tepat dan bermaklumat.
Walaupun mereka boleh mengambil bahagian dalam perbincangan, ahli ex-officio di beberapa negeri tidak mempunyai hak untuk mengundi. - Sekatan
dan Batasan
Walaupun ahli ex-officio mempunyai akses kepada mesyuarat dan
perbincangan, mereka seringkali terikat dengan batasan tertentu.
Misalnya, di negeri-negeri beraja, mereka boleh mengambil bahagian dalam prosiding Dewan Undangan Negeri tetapi tidak berhak untuk mengundi.
Ini adalah untuk memastikan bahawa walaupun mereka memberi sumbangan penting, keputusan akhir dibuat oleh wakil rakyat yang dipilih. - Kesimpulan
Kehadiran ahli ex-officio dalam Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri adalah penting untuk memastikan bahawa keputusan yang dibuat adalah seimbang dan mempertimbangkan pelbagai aspek pentadbiran negeri.
Mereka ini adalah sumber maklumat dan kepakaran yang tidak ternilai, yang membantu dalam pembentukan dasar dan pengurusan negeri yang efektif.
Tugas-tugas Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri
Majlis
Mesyuarat Kerajaan Negeri merupakan institusi penting dalam pentadbiran negeri
di Malaysia, memainkan peranan yang serupa dengan Kabinet di peringkat
persekutuan.
Institusi ini bertanggungjawab dalam merangka dasar-dasar negeri
dan melaksanakan kuasa eksekutif, serta menasihati pemerintah negeri dalam
pengurusan dan pentadbiran negeri.
- Pembentukan
Dasar Negeri:
Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri memainkan peranan utama dalam pembentukan
dasar negeri. Ini termasuklah pembangunan ekonomi, pendidikan, kesihatan,
dan infrastruktur negeri.
- Pelaksanaan
Kuasa Eksekutif:
Ahli-ahli majlis ini melaksanakan kuasa eksekutif negeri, bertindak atas
nama raja atau Yang di-Pertua Negeri dalam menguruskan negeri.
- Penyampaian
Nasihat: Majlis
Mesyuarat Kerajaan Negeri bertindak sebagai penasihat kepada Raja, Sultan,
Yang di-Pertua Besar, atau Yang di-Pertua Negeri dalam pelbagai aspek
pentadbiran negeri.
- Penggubalan
Undang-undang:
Majlis ini juga bertanggungjawab dalam menggubal undang-undang negeri yang
termaktub dalam Senarai Negeri Perlembagaan Persekutuan.
- Pengurusan
Hal Ehwal Negeri:
Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri menguruskan pelbagai hal ehwal negeri
seperti tanah rizab Melayu, pemberian permit dan lesen perlombongan,
pendaftaran hak milik tanah, dan pengurusan harta karun.
- Pertanian
dan Sumber Asli:
Majlis ini juga menguruskan sektor pertanian negeri dan pemberian lesen
pembalakan serta konsesi balak.
- Perkhidmatan
Awam: Majlis
Mesyuarat Kerajaan Negeri bertanggungjawab dalam menyediakan perkhidmatan
awam seperti pasar, tempat hiburan, rumah penginapan, projek perumahan,
tanah perkuburan, perkhidmatan feri, dan kemudahan jalan.
Contoh Praktikal
Contoh
praktikal dari tugas-tugas ini dapat dilihat dalam pembangunan projek-projek
perumahan negeri, peningkatan infrastruktur jalan, dan pengurusan sumber asli
seperti hutan dan mineral.
Keberhasilan dalam pelaksanaan tugas-tugas ini
memerlukan kerjasama dan komitmen dari semua ahli majlis, yang masing-masing
memegang portfolio yang berbeza-beza, untuk memastikan pembangunan yang
seimbang dan berterusan bagi negeri.
Peranan Ahli Ex-Officio dalam Dewan Undangan Negeri
Malaysia
Dalam
struktur pemerintahan negeri di Malaysia, terdapat individu-individu yang
memegang peranan penting yang dikenali sebagai ahli ex-officio dalam Dewan
Undangan Negeri (DUN).
Mereka ini mempunyai peranan yang unik dan spesifik yang
berbeza mengikut negeri-negeri di Malaysia. Berikut adalah penerangan
terperinci mengenai peranan dan batasan mereka:
- Peranan
di Negeri-Negeri Beraja:
Di negeri-negeri yang mempunyai sistem beraja, ahli ex-officio yang
terdiri daripada Setiausaha Kerajaan Negeri, Pegawai Kewangan Negeri, dan
Penasihat Undang-undang Negeri, mempunyai hak untuk mengambil bahagian
dalam prosiding DUN.
Namun, mereka tidak mempunyai hak untuk mengundi. Ini menunjukkan bahawa walaupun mereka boleh memberi pandangan dan nasihat, keputusan akhir adalah di tangan ahli-ahli DUN yang dipilih. - Peranan
di Pulau Pinang dan Melaka:
Di dua negeri ini, hanya Penasihat Undang-undang Negeri yang dibenarkan
mengambil bahagian dalam prosiding DUN.
Ini mencerminkan peranan penasihat undang-undang sebagai pemegang amanah kepada peraturan dan undang-undang negeri, serta sebagai penasihat kepada DUN dalam hal-hal perundangan. - Peranan
di Sabah dan Sarawak:
Berbeza dengan negeri-negeri lain, di Sabah dan Sarawak, ahli ex-officio
tidak diberikan hak untuk menghadiri persidangan DUN.
Ini menunjukkan kedaulatan dan keunikan struktur pemerintahan negeri-negeri ini yang memberi penekanan kepada peranan dan keputusan ADUN.
Contoh Praktikal
Contoh
praktikal peranan ahli ex-officio dapat dilihat dalam proses pembentukan dasar
negeri.
Misalnya, dalam pembangunan projek infrastruktur, Penasihat
Undang-undang Negeri mungkin akan memberikan pandangan mengenai aspek
perundangan projek tersebut, sementara Pegawai Kewangan Negeri akan memberi
nasihat mengenai kewangan dan bajet yang diperlukan.
Tugas-tugas Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri
Majlis
Mesyuarat Kerajaan Negeri merupakan tulang belakang pentadbiran negeri di
Malaysia, memainkan peranan penting dalam pembentukan dasar dan pelaksanaan
kuasa eksekutif negeri.
Berikut adalah huraian terperinci mengenai tugas-tugas
Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri yang telah diolah secara unik untuk memastikan
kandungan ini tepat dan relevan.
- Pembentukan
Dasar: Majlis
Mesyuarat Kerajaan Negeri bertindak sebagai badan pembuat dasar utama
negeri, menetapkan hala tuju dan prioriti pembangunan negeri.
- Pelaksanaan
Kuasa Eksekutif:
Majlis ini melaksanakan keputusan dan dasar yang telah ditetapkan,
memastikan pemerintahan negeri berjalan dengan lancar dan efisien.
- Penasihat
kepada Kepala Negeri:
Majlis ini juga berperanan sebagai penasihat kepada Raja, Sultan, Yang
di-Pertuan Besar, atau Yang di-Pertua Negeri dalam aspek pemerintahan
negeri.
- Penggubalan
Undang-Undang:
Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri bertanggungjawab dalam menggubal
undang-undang negeri yang kemudiannya akan diluluskan oleh Dewan Undangan
Negeri.
- Pengurusan
Hal Ehwal Negeri:
Majlis ini menguruskan pelbagai aspek penting negeri seperti tanah,
pertanian, perumahan, dan lain-lain, memastikan kebajikan rakyat terjaga.
- Pengeluaran
Lesen dan Permit:
Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri juga bertanggungjawab dalam pengeluaran
lesen-lesen penting seperti pembalakan dan perlombongan.
- Perkhidmatan
Awam: Majlis ini
memastikan penyediaan perkhidmatan awam seperti pasar, perumahan, bekalan
air, dan lain-lain berjalan dengan baik untuk kepentingan rakyat.
Tugas-tugas Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri
Majlis
Mesyuarat Kerajaan Negeri merupakan institusi penting dalam pentadbiran negeri
di Malaysia.
Berikut adalah huraian terperinci mengenai tugas-tugas yang dijalankan
oleh Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri:
- Pembentukan
Dasar: Majlis
Mesyuarat Kerajaan Negeri memainkan peranan utama dalam pembentukan
dasar-dasar negeri.
Sebagai contoh, dalam hal pengurusan tanah rizab Melayu, Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri akan merumuskan dasar-dasar yang mengatur penggunaan dan pengurusan tanah tersebut. - Pelaksanaan
Kuasa Eksekutif:
Majlis ini bertanggungjawab dalam melaksanakan kuasa eksekutif negeri.
Ini termasuklah pengurusan dan penyeliaan projek-projek pembangunan negeri, seperti pembinaan infrastruktur dan penyediaan perkhidmatan asas kepada rakyat. - Penasihat
kepada Kepala Negeri:
Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri juga berfungsi sebagai penasihat kepada
Raja, Sultan, Yang di-Pertuan Besar, atau Yang di-Pertua Negeri dalam
pelbagai aspek pemerintahan negeri.
- Penggubalan
Undang-undang:
Majlis ini menggubal undang-undang negeri yang terletak dalam bidang kuasa
negeri seperti yang dinyatakan dalam Senarai Negeri, Perlembagaan
Persekutuan.
Contohnya, undang-undang berkaitan dengan pengeluaran lesen pembalakan dan konsesi balak. - Pengurusan
Hal Ehwal Negeri:
Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri menguruskan pelbagai hal ehwal negeri
termasuk pendaftaran dan pertukaran hak milik tanah, pengeluaran permit
dan lesen perlombongan, serta pengurusan harta karun yang ditemukan.
- Pertanian: Majlis ini juga menguruskan
hal-hal yang berkaitan dengan pertanian, termasuk pembangunan sektor
pertanian dan penyediaan bantuan kepada petani.
- Perkhidmatan
Awam: Majlis
Mesyuarat Kerajaan Negeri bertanggungjawab dalam menyediakan perkhidmatan
awam seperti pasar, perumahan, bekalan air, dan pentadbiran perbandaran.
- Pentadbiran
dan Kewangan:
Majlis ini juga menguruskan kewangan negeri dan memastikan penggunaan
sumber kewangan negeri dilakukan dengan cermat dan bertanggungjawab.
- Pendidikan
dan Kebudayaan:
Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri turut terlibat dalam pembangunan
pendidikan dan kebudayaan negeri, termasuk pengurusan institusi pendidikan
dan pemeliharaan warisan budaya.
- Kesihatan
dan Kebajikan:
Majlis ini juga memainkan peranan dalam menyediakan dan menguruskan
perkhidmatan kesihatan dan kebajikan sosial untuk rakyat negeri.
- Infrastruktur
dan Pembangunan:
Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri bertanggungjawab dalam perancangan dan
pembangunan infrastruktur negeri, termasuk jalan raya, pengangkutan, dan
kemudahan awam.
- Alam
Sekitar: Majlis
ini juga memastikan pengurusan alam sekitar negeri dilakukan dengan
berkesan dan lestari, termasuk pemeliharaan hutan dan sumber asli.
- Kerjasama
dengan Pihak Berkuasa Persekutuan:
Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri juga bekerjasama dengan pihak berkuasa
persekutuan dalam pelaksanaan projek dan dasar yang melibatkan kedua-dua
peringkat pemerintahan.
16.5 Jawatankuasa Penyelarasan Kerajaan Negeri: Pemangkin
Pembangunan dan Keselamatan
Dalam
konteks pentadbiran negeri di Malaysia, terdapat tiga jawatankuasa utama yang
memainkan peranan penting dalam penyelarasan pentadbiran Kerajaan Negeri.
Jawatankuasa-jawatankuasa ini memastikan bahawa pelbagai aspek pembangunan dan
keselamatan negeri diselaraskan dengan cekap dan berkesan.
- Majlis
Pembangunan Negeri:
Jawatankuasa ini bertanggungjawab untuk menyelaraskan dan melaksanakan
program-program pembangunan negeri.
Contohnya, jika terdapat projek infrastruktur yang besar, Majlis Pembangunan Negeri akan memastikan bahawa semua agensi terlibat bekerjasama dengan lancar dan mengikut jadual yang ditetapkan. - Majlis
Perancangan Negeri:
Tugas utama majlis ini adalah merancang pembangunan ekonomi negeri.
Ini termasuklah perancangan jangka panjang untuk pertumbuhan ekonomi negeri, seperti pembangunan zon-zon industri baru atau peningkatan sektor pelancongan negeri. - Majlis
Keselamatan Negeri:
Majlis ini memfokuskan pada penyelarasan keselamatan negeri.
Ini melibatkan perancangan dan pelaksanaan strategi keselamatan untuk menangani ancaman seperti bencana alam, keganasan, atau isu-isu keselamatan awam yang lain.
Ketiga-tiga
jawatankuasa ini dipengerusikan oleh Menteri Besar atau Ketua Menteri dan
dianggotai oleh ahli-ahli Exco.
Kepimpinan ini memastikan bahawa terdapat satu
arah tuju yang jelas dan keputusan yang dibuat adalah mewakili kepentingan
negeri secara keseluruhan.
16.6 Sumber Kewangan Kerajaan Negeri
Kerajaan
Negeri di Malaysia mempunyai pelbagai sumber kewangan yang membolehkan mereka
menjalankan operasi dan menyediakan perkhidmatan kepada rakyat.
Sumber-sumber
ini adalah penting untuk memastikan kestabilan ekonomi dan pembangunan negeri.
Berikut adalah penerangan terperinci mengenai setiap sumber kewangan tersebut:
- Cukai
Kuari dan Lombong:
Kerajaan Negeri memungut cukai dari operasi kuari dan lombong yang berada
di dalam wilayah negeri.
Ini termasuk cukai atas hasil bahan galian seperti bijih timah, emas, dan batu kapur. - Cukai
Hiburan: Cukai
ini dikenakan ke atas pelbagai bentuk hiburan seperti wayang, pertunjukan
langsung, dan taman tema.
Cukai hiburan ini merupakan sumber pendapatan yang signifikan bagi negeri-negeri yang mempunyai banyak pusat hiburan. - Cukai
Tanah: Setiap
pemilik tanah di negeri tersebut dikenakan cukai tanah yang dikira
berdasarkan nilai tanah tersebut.
Cukai ini adalah sumber pendapatan tetap bagi Kerajaan Negeri. - Kutipan
Zakat dan Fitrah:
Ini adalah sumbangan wajib yang dikumpulkan dari umat Islam di negeri
tersebut, yang digunakan untuk membantu mereka yang kurang beruntung.
- Peruntukan,
Pinjaman, dan Royalti dari Kerajaan Persekutuan: Kerajaan Negeri menerima
peruntukan dari Kerajaan Persekutuan yang digunakan untuk pembangunan
infrastruktur dan perkhidmatan negeri.
Pinjaman dan royalti, khususnya dari sumber daya alam, juga merupakan sumber penting. - Keuntungan
yang Diperoleh Badan Tidak Berkanun Negeri: Badan-badan ini menjalankan
pelbagai perniagaan dan perkhidmatan, dan keuntungan yang diperolehnya
disalurkan kembali ke kewangan negeri.
- Hasil
Kutipan dari Pengeluaran Lesen Pembalakan dan Perikanan di Sungai: Lesen pembalakan dan perikanan
adalah sumber pendapatan bagi negeri-negeri yang kaya dengan sumber semula
jadi seperti hutan dan sungai.
- Hasil
Jualan Harta Karun:
Ini merujuk kepada penjualan barang-barang berharga yang ditemukan di
dalam negeri, yang boleh termasuk penemuan arkeologi atau mineral
berharga.
16.7 Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri: Nadi
Pentadbiran Negeri
Pejabat
Setiausaha Kerajaan Negeri bukan sekadar sebuah institusi, tetapi ia merupakan
nadi utama yang memacu arah tuju pentadbiran sebuah negeri.
Di bawah kepimpinan
Setiausaha Kerajaan Negeri, pejabat ini berperanan sebagai penasihat yang tidak
ternilai kepada Menteri Besar atau Ketua Menteri serta Majlis Mesyuarat
Kerajaan Negeri dalam pelbagai aspek pentadbiran dan pembangunan negeri.
Kepentingan
Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri
- Pusat
Koordinasi Pentadbiran:
Pejabat ini bertindak sebagai pusat koordinasi bagi semua agensi kerajaan
negeri, memastikan keselarasan dan keberkesanan pelaksanaan dasar-dasar
negeri.
- Perancangan
Strategik:
Dengan visi yang jelas, pejabat ini merancang dan menyelaraskan
dasar-dasar negeri untuk memastikan pembangunan yang seimbang dan
inklusif.
- Pengurusan
Sumber Manusia:
Pejabat ini juga memainkan peranan penting dalam pengurusan sumber manusia
kerajaan negeri, memastikan penempatan yang strategik bagi mencapai
objektif negeri.
- Pemantauan
dan Penilaian:
Setiap dasar yang dilaksanakan di bawah naungan negeri dipantau dan
dinilai keberkesanannya oleh pejabat ini, memastikan setiap sumber
digunakan dengan cekap dan berkesan.
- Hubungan
dan Komunikasi:
Pejabat ini juga bertanggungjawab dalam memastikan komunikasi yang efektif
antara kerajaan negeri dengan rakyat serta pihak berkepentingan lain.
Peranan
Setiausaha Kerajaan Negeri
Setiausaha
Kerajaan Negeri adalah individu yang memegang tampuk kepimpinan dalam pejabat
ini.
Mereka adalah penasihat utama kepada Menteri Besar atau Ketua Menteri dan
memainkan peranan kritikal dalam membuat keputusan penting yang berkaitan
dengan pentadbiran negeri.
Kesimpulan
Pejabat
Setiausaha Kerajaan Negeri adalah institusi yang mempunyai peranan penting
dalam menentukan hala tuju dan keberhasilan pentadbiran sebuah negeri.
Ia
adalah simbol kepimpinan, koordinasi, dan kecemerlangan dalam pengurusan
negeri.
16.8 SETIAUSAHA KERAJAAN NEGERI
Peranan
dan Tanggungjawab Setiausaha Kerajaan Negeri
Dalam
struktur pentadbiran negeri di Malaysia, Setiausaha Kerajaan Negeri memegang
peranan penting sebagai tunjang kepada kerajaan negeri.Berikut adalah
penerangan terperinci mengenai peranan dan tanggungjawab mereka:
- Penasihat
Pentadbiran Utama:
Setiausaha Kerajaan Negeri bertindak sebagai penasihat pentadbiran utama
kepada Menteri Besar atau Ketua Menteri.
Mereka memberikan nasihat strategik dan memastikan keputusan pentadbiran selaras dengan dasar-dasar kerajaan. - Penghubung
Antara Kerajaan Persekutuan dan Negeri: Mereka memainkan peranan sebagai penghubung antara
Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri, memastikan komunikasi dan
koordinasi yang efektif antara kedua-dua entiti pentadbiran.
- Pemimpin
Perkhidmatan Awam Negeri:
Sebagai ketua Perkhidmatan Awam Negeri, Setiausaha Kerajaan Negeri
memastikan bahawa semua agensi negeri beroperasi dengan integriti dan
kecekapan.
- Pengerusi
Jawatankuasa Perancang Negeri:
Mereka mempengerusikan jawatankuasa peringkat negeri yang bertanggungjawab
merancang dan menyelaraskan pelaksanaan dasar-dasar Kerajaan Negeri.
- Pengawasan
Pelaksanaan Dasar:
Setiausaha Kerajaan Negeri memastikan agensi-agensi negeri melaksanakan
dasar-dasar Kerajaan Negeri dengan berkesan dan bertanggungjawab.
- Anggota
Jawatankuasa Perhubungan:
Mereka juga merupakan anggota Jawatankuasa Perhubungan antara Kerajaan
Persekutuan dengan Kerajaan Negeri, yang memainkan peranan penting dalam
menyelesaikan isu-isu yang melibatkan kedua-dua kerajaan.
Contoh Praktikal
Contoh
praktikal peranan ini dapat dilihat dalam pelaksanaan projek-projek pembangunan
negeri, di mana Setiausaha Kerajaan Negeri akan memastikan projek tersebut
selaras dengan dasar-dasar kerajaan dan memenuhi keperluan rakyat.
Dalam
konteks Malaysia pada tahun 2023, peranan Setiausaha Kerajaan Negeri menjadi
semakin penting dalam memastikan pembangunan negeri yang mampan dan inklusif.
Sebagai contoh, dalam usaha memajukan ekonomi negeri, Setiausaha Kerajaan
Negeri perlu memastikan bahawa pelaburan yang masuk adalah sesuai dengan
keperluan dan keutamaan negeri.
16.9 PELUASAN KUASA
KERAJAAN PERSEKUTUAN TERHADAP KUASA KERAJAAN NEGERI
- Peranan
Kerajaan Persekutuan dalam Pelantikan Ahli Ex-Officio Negeri Kerajaan Persekutuan memainkan
peranan kritikal dalam pelantikan ahli ex-officio negeri.
Ini termasuklah penyiasatan, pengumpulan data statistik, dan pemberian khidmat rundingan kepada Kerajaan Negeri.
Contoh praktikalnya, pelantikan Setiausaha Kerajaan Negeri, Penasihat Undang-undang, dan Pegawai Kewangan Negeri yang dilakukan atas persetujuan Kerajaan Persekutuan. - Penglibatan
dalam Perjanjian Antarabangsa
Kerajaan Persekutuan juga terlibat secara langsung dalam perjanjian antara
Kerajaan Negeri dengan negara asing.
Ini menunjukkan peranan strategik Kerajaan Persekutuan dalam memastikan kepentingan dan kedaulatan negara dijaga, sekaligus memperkukuhkan hubungan antarabangsa. - Persetujuan
Pelantikan Ahli Ex-Officio
Setiap pelantikan ahli ex-officio negeri memerlukan persetujuan Kerajaan
Persekutuan.
Ini menegaskan bahawa walaupun Kerajaan Negeri mempunyai autonomi dalam pentadbiran, Kerajaan Persekutuan tetap memainkan peranan dalam memastikan pelantikan ini selaras dengan dasar dan peraturan yang telah ditetapkan.
Kedudukan dan Hak Istimewa Sabah dan Sarawak dalam
Perlembagaan Malaysia
Malaysia,
sebuah negara yang unik dengan kepelbagaian budaya dan etnik, mempunyai ciri
khas dalam struktur perlembagaannya yang mengiktiraf kedudukan dan hak istimewa
bagi dua negeri di Borneo, iaitu Sabah dan Sarawak.
Sejak pembentukan Malaysia
pada tahun 1963, kedua-dua negeri ini menikmati hak istimewa yang termaktub
dalam Perlembagaan Persekutuan, yang membezakan mereka dari negeri-negeri lain
di Semenanjung Malaysia.
- Keistimewaan
Bahasa Sabah dan
Sarawak mempunyai keistimewaan dalam penggunaan bahasa. Bahasa Inggeris,
yang merupakan bahasa rasmi ketika pemerintahan British, masih dikekalkan
sebagai bahasa pengantar utama di samping Bahasa Malaysia.
Ini membolehkan kedua-dua negeri ini mempunyai fleksibiliti dalam pentadbiran, pendidikan, dan juga dalam perundangan negeri. - Kuasa
Royalti Hasil Negeri
Sabah dan Sarawak mempunyai hak untuk mengenakan dan mengutip royalti atas
hasil-hasil eksport negeri, terutamanya minyak dan gas.
Hak ini memberikan mereka sumber pendapatan yang signifikan untuk pembangunan negeri dan kesejahteraan rakyatnya. - Autonomi
Imigresen Dalam
aspek imigresen, kedua-dua negeri ini mempunyai kuasa yang lebih besar
berbanding negeri-negeri lain.
Mereka berhak untuk mengawal dan menyekat kemasukan individu dari Semenanjung Malaysia, yang memerlukan pas atau permit untuk memasuki Sabah dan Sarawak.
Ini adalah langkah untuk melindungi kepentingan dan pekerjaan bagi rakyat tempatan. - Kerajaan
Tempatan yang Bebas
Sabah dan Sarawak mempunyai kerajaan tempatan yang beroperasi dengan
autonomi yang lebih luas dari Kerajaan Persekutuan.
Ini termasuk kuasa dalam pengurusan sumber alam, pembangunan infrastruktur, dan pelbagai aspek pentadbiran negeri. - Pemberian
Kewarganegaraan
Negeri-negeri ini juga mempunyai kuasa dalam hal pemberian kewarganegaraan
kepada rakyat asing, yang membolehkan mereka mengatur aliran migrasi dan
demografi negeri dengan lebih efektif.
Kesimpulannya,
kedudukan dan hak istimewa Sabah dan Sarawak dalam Perlembagaan Malaysia adalah
manifestasi dari penghormatan terhadap sejarah, budaya, dan keunikan
negeri-negeri ini.
Keistimewaan ini bukan sahaja penting dalam konteks
perundangan dan pentadbiran tetapi juga sebagai asas bagi pembinaan identiti
dan keharmonian sosial di Malaysia.
16.10 Jabatan Negeri: Kepentingan dan Fungsi dalam
Pentadbiran Malaysia
- Pengenalan
kepada Jabatan Negeri
Jabatan Negeri merupakan entiti penting dalam pentadbiran negeri di
Malaysia.
Setiap negeri mempunyai jabatan yang menguruskan pelbagai aspek pentadbiran, ekonomi, dan sosial yang unik kepada wilayahnya.
Jabatan-jabatan ini berfungsi sebagai lengan pelaksanaan dasar-dasar negeri dan memastikan keberkesanan pengurusan sumber dan perkhidmatan negeri. - Struktur
Jabatan Negeri
Struktur Jabatan Negeri biasanya termasuk pelbagai bahagian seperti
Pejabat Kewangan Negeri, Pejabat Penasihat Undang-undang Negeri, Jabatan
Kemajuan Negeri, dan Unit Perancangan Ekonomi Negeri.
Di Sabah dan Sarawak, terdapat tambahan seperti Pejabat Perjawatan Negeri yang menguruskan pembentukan jawatan perkhidmatan negeri. - Peranan
dan Tanggungjawab
Setiap jabatan mempunyai peranan yang spesifik. Misalnya, Pejabat Kewangan
Negeri bertanggungjawab dalam menguruskan kewangan negeri dan memastikan
peruntukan dana kepada agensi-agensi negeri dilaksanakan dengan cekap.
Penasihat Undang-undang Negeri pula menyediakan nasihat undang-undang dan mendraf rang undang-undang negeri. - Kesinambungan
dan Kerjasama dengan Kerajaan Persekutuan Walaupun Jabatan Negeri
mempunyai autonomi dalam beberapa aspek, kerjasama dengan Kerajaan
Persekutuan tetap penting.
Hal ini memastikan kesinambungan dasar dan perundangan yang selaras dengan matlamat nasional. - Contoh
Praktikal
Sebagai contoh praktikal, Jabatan Negeri sering terlibat dalam projek
pembangunan negeri seperti pembinaan infrastruktur.
Mereka juga memainkan peranan dalam merancang dan menyelaraskan program pembangunan ekonomi dan sosial yang bertujuan meningkatkan kesejahteraan rakyat negeri tersebut.
Jabatan-jabatan Negeri yang Berhubung Rapat dengan Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri
Jabatan-jabatan negeri ini adalah
tulang belakang pentadbiran negeri, yang menyelaras dan melaksanakan
dasar-dasar negeri yang telah ditetapkan:
(a) Pejabat Kewangan Negeri - Diketuai
oleh Pegawai Kewangan Negeri, jabatan ini menguruskan pentadbiran kewangan
negeri dan mengalokasikan dana kepada agensi-agensi negeri.
(b) Pejabat Penasihat Undang-undang
Negeri - Diketuai oleh Penasihat Undang-undang Negeri, jabatan ini
bertanggungjawab dalam mendraf dan menasihatkan mengenai undang-undang negeri.
(c) Jabatan Kemajuan Negeri dan Unit
Perancangan Ekonomi Negeri - Fokus kepada perancangan ekonomi dan pembangunan
negeri, jabatan ini memastikan pembangunan negeri berjalan lancar dan seimbang.
(d) Pejabat Perjawatan Negeri - Khusus
di Sabah dan Sarawak, jabatan ini merancang dan menguruskan perkhidmatan awam
negeri.
2. Jabatan-jabatan Negeri yang
Memberikan Perkhidmatan dan Kemudahan kepada Orang Ramai
Jabatan-jabatan ini adalah nadi kepada
penyediaan infrastruktur dan perkhidmatan asas kepada rakyat:
(a) Pihak Berkuasa Air (PBA) -
Menguruskan sumber air dan bekalan air bersih.
(b) Jabatan Kerja Raya -
Bertanggungjawab atas pembinaan dan penyelenggaraan infrastruktur negeri.
(c) Jabatan Pertanian Negeri -
Memajukan sektor pertanian dan menyokong petani.
(d) Jabatan Hutan Negeri - Menguruskan
sumber hutan dan memastikan penggunaan sumber secara mampan.
(e) Jabatan Tanah Negeri - Menguruskan
hal-hal berkaitan tanah dan hak milik tanah.
3. Jabatan-jabatan Negeri yang
Berhubung dan Bertanggungjawab kepada Kedua-dua Kerajaan Negeri dan Kerajaan
Persekutuan
Jabatan-jabatan ini memastikan bahawa
terdapat kerjasama dan penyelarasan antara negeri dan persekutuan:
(a) Jabatan Kebajikan Masyarakat -
Menyediakan perkhidmatan sosial dan bantuan kepada masyarakat.
(b) Jabatan Pengairan dan Saliran -
Menguruskan sistem saliran dan pengairan untuk pertanian dan pencegahan banjir.
(c) Jabatan Kebudayaan dan Sukan -
Memajukan kebudayaan dan sukan di peringkat negeri.
Pengurusan dan penyelarasan antara
jabatan-jabatan negeri ini dengan Kerajaan Persekutuan adalah penting untuk
memastikan bahawa setiap aspek pentadbiran negeri berjalan dengan lancar dan
efisien, demi kesejahteraan rakyat.
16.11 PERBADANAN AWAM NEGERI
1.
Tujuan Penubuhan Perbadanan Awam Negeri
Perbadanan
awam negeri ditubuhkan dengan beberapa objektif utama:
(a)
Pembangunan Sosioekonomi: Untuk menggalakkan pembangunan sosioekonomi
dalam bidang yang kurang diceburi oleh sektor swasta.
(b)
Pelaburan Modal Tinggi: Untuk membolehkan kerajaan negeri terlibat dalam
sektor yang memerlukan pelaburan modal yang besar dan yang mungkin hanya
memberikan pulangan yang marginal.
(c)
Perkhidmatan Awam: Untuk menyediakan perkhidmatan awam yang penting bagi
kesejahteraan rakyat.
(d)
Penglibatan Bumiputera: Untuk meningkatkan penglibatan bumiputera dalam
ekonomi, sejajar dengan dasar-dasar kerajaan untuk memperkasakan komuniti
bumiputera.
(e)
Pentadbiran Bebas: Untuk mewujudkan pentadbiran yang lebih bebas dan
fleksibel daripada kawalan kerajaan negeri.
2.
Badan Berkanun
Badan
berkanun negeri ditubuhkan melalui enakmen negeri dan mempunyai peranan yang
spesifik dalam pembangunan negeri:
(a)
Perbadanan Kemajuan Ekonomi Negeri (PKEN): Wujud di setiap negeri dengan
nama yang berbeza seperti PKINK di Kelantan dan PMINT di Terengganu, bertujuan
untuk memajukan ekonomi negeri.
3.
Badan Tidak Berkanun
Badan
tidak berkanun pula adalah syarikat yang didaftarkan di bawah Akta Syarikat dan
tidak secara langsung di bawah kawalan kerajaan negeri:
(a)
Syarikat Milik Kerajaan Negeri: Syarikat-syarikat ini dimiliki oleh
kerajaan negeri dan lembaga pengurusnya dilantik oleh kerajaan negeri untuk
menguruskan operasi.
Pengurusan
dan penyelarasan antara perbadanan awam dengan kerajaan negeri adalah penting
untuk memastikan pembangunan sosioekonomi yang berkesan dan inklusif, serta
memastikan perkhidmatan awam disediakan dengan cekap dan adil.
16.13 Pejabat Setiausaha Persekutuan di Sabah dan
Sarawak: Peranan dan Fungsi
Pejabat
Setiausaha Persekutuan di Sabah dan Sarawak memainkan peranan penting dalam
pentadbiran dan perhubungan antara Kerajaan Negeri dengan Kerajaan Persekutuan.
Berikut adalah huraian mengenai tugas-tugas utama yang dijalankan oleh pejabat
ini:
- Penghubung
Utama: Pejabat
ini bertindak sebagai penghubung antara Kerajaan Negeri dan Kerajaan
Persekutuan, memastikan komunikasi yang lancar dan efektif antara
kedua-dua pihak.
- Pemudah
Cara Pembangunan:
Pejabat ini memudahkan pelaksanaan projek-projek pembangunan yang dibiayai
atau disokong oleh Kerajaan Persekutuan di negeri-negeri tersebut.
- Perhubungan
Awam: Pejabat
ini juga berperanan dalam mempererat hubungan antara Kerajaan Negeri
dengan Kerajaan Persekutuan dan memupuk perpaduan nasional.
- Penyelaras
Projek: Pejabat
ini bertanggungjawab untuk menyelaraskan program peningkatan kualiti dan
produktiviti bagi agensi-agensi Kerajaan Persekutuan di negeri-negeri ini.
- Penasihat
dan Perancang:
Pejabat ini memberikan nasihat dan perancangan strategik untuk pelaksanaan
dasar-dasar Kerajaan Persekutuan yang mempengaruhi negeri-negeri Sabah dan
Sarawak.
Contoh
Praktikal
Sebagai
contoh praktikal, Pejabat Setiausaha Persekutuan di Sabah dan Sarawak mungkin
terlibat dalam koordinasi projek infrastruktur besar yang melibatkan pelbagai
agensi Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri, seperti pembinaan jalan raya
atau fasilitas kesihatan.
Kesimpulan
Pejabat
Setiausaha Persekutuan di Sabah dan Sarawak memainkan peranan yang tidak
ternilai dalam memastikan bahawa negeri-negeri ini terus berkembang dan maju
seiring dengan inisiatif nasional.
Mereka adalah tulang belakang pentadbiran
yang memastikan pelaksanaan dasar-dasar Kerajaan Persekutuan dilakukan dengan
cekap dan efisien.
Perbendaharaan Malaysia Sabah dan Perbendaharaan Malaysia
Sarawak
- Peranan
Sebagai Agensi Pusat Perbendaharaan Malaysia:
- Kedua-dua
agensi ini bertindak sebagai pusat kawalan untuk segala urusan yang
berkaitan dengan pengurusan kewangan jabatan-jabatan Kerajaan Persekutuan
di kedua-dua negeri ini.
- Pengawalan
Tatacara dan Dasar-dasar Kewangan:
- Mereka
memastikan semua jabatan Kerajaan Persekutuan mematuhi tatacara dan
dasar-dasar kewangan yang ditetapkan oleh Kerajaan Persekutuan. Ini
termasuklah penggunaan sumber kewangan dengan cekap dan berkesan.
- Pemastian
Manfaat Maksimum kepada Rakyat:
- Tugas
mereka adalah untuk memastikan bahawa rakyat mendapat manfaat yang
maksimum melalui pelaksanaan tatacara dan dasar-dasar kewangan yang
efisien.
- Penghubung
Antara Kerajaan Negeri dan Kerajaan Persekutuan:
- Agensi-agensi
ini juga berperanan sebagai penghubung antara Kerajaan Negeri dan
Kerajaan Persekutuan, memudahkan komunikasi dan pelaksanaan projek-projek
pembangunan yang dibiayai oleh Kerajaan Persekutuan.
- Penyelarasan
Program Peningkatan Kualiti dan Produktiviti:
- Mereka
bertanggungjawab dalam penyelarasan program-program yang bertujuan untuk
meningkatkan kualiti dan produktiviti jabatan atau badan berkanun
Kerajaan Persekutuan, termasuk pelaksanaan Pekeliling Kemajuan
Pentadbiran Awam.
16.14 SURUHANJAYA PERKHIDMATAN AWAM
NEGERI
Suruhanjaya
Perkhidmatan Awam Negeri: Pilar Pentadbiran Negeri yang Berwibawa
Dalam
konteks pentadbiran negeri di Malaysia, Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Negeri
(SPAN) memegang peranan yang tidak ternilai.
Ia merupakan entiti yang berdaulat
dalam menguruskan aspek perjawatan, kenaikan pangkat, dan tindakan disiplin
bagi jawatan-jawatan dalam perkhidmatan awam negeri.
Kewujudan SPAN adalah
manifestasi dari prinsip kemerdekaan dan keadilan dalam pengurusan sumber
manusia sektor awam, memastikan proses pelantikan yang telus dan meritokrasi.
Peranan
dan Tanggungjawab SPAN
SPAN
bertanggungjawab untuk memastikan bahawa pelantikan jawatan-jawatan dalam
perkhidmatan awam negeri dilakukan berdasarkan kelayakan dan kecemerlangan.
Ini
termasuklah proses iklan kekosongan, penerimaan permohonan, dan pemilihan calon
yang sesuai.
SPAN juga memainkan peranan dalam menaikkan pangkat
pegawai-pegawai negeri yang layak serta menguruskan segala aspek tatatertib dan
disiplin.
Proses
Pelantikan Anggota
Anggota
SPAN dilantik oleh raja, sultan, Yang di-Pertuan Besar, atau Yang di-Pertua
Negeri atas nasihat Menteri Besar atau Ketua Menteri.
Ini menegaskan lagi
prinsip kemerdekaan dan integriti yang menjadi asas kepada pengurusan
perkhidmatan awam negeri.
Kecemerlangan
dalam Pengurusan Sumber Manusia
SPAN
memastikan bahawa setiap pelantikan adalah berdasarkan merit dan kelayakan,
tanpa sebarang campur tangan politik atau kepentingan peribadi.
Ini adalah
langkah penting dalam memastikan keberkesanan dan keefisienan perkhidmatan awam
negeri.
Keseragaman
dan Kebijaksanaan
Walaupun
SPAN terdapat di kebanyakan negeri, terdapat perbezaan tertentu di
negeri-negeri seperti Perlis, Pulau Pinang, Negeri Sembilan, dan Melaka.
Di
negeri-negeri ini, Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Persekutuan membantu dalam
urusan yang berkaitan dengan perkhidmatan awam, menunjukkan fleksibiliti dan
adaptasi dalam pentadbiran negeri-negeri tersebut.
Kesimpulan
SPAN
adalah nadi pentadbiran negeri yang memastikan pengurusan sumber manusia
dilakukan dengan adil dan berintegriti. Keberadaannya adalah penting untuk
memastikan bahawa perkhidmatan awam negeri beroperasi dengan lancar dan
efisien, memenuhi keperluan dan aspirasi rakyat.
16.15
Peringkat Pentadbiran Negeri di Semenanjung Malaysia
Di
Semenanjung Malaysia, struktur pentadbiran negeri dibahagikan kepada beberapa
peringkat:
- Daerah/Jajahan
di Kelantan (Pegawai Daerah):
Daerah merupakan unit pentadbiran terbesar di peringkat negeri.
Pegawai Daerah bertanggungjawab untuk menyelaras pelaksanaan projek pembangunan dan perancangan dalam kawasan mereka. Di Kelantan, daerah dikenali sebagai jajahan. - Mukim
(Penghulu/Penggawa di Kelantan):
Mukim berfungsi sebagai komponen pentadbiran di bawah peringkat daerah.
Penghulu atau Penggawa di Kelantan memainkan peranan penting dalam memantau perkembangan pembangunan dan memastikan keselamatan kawasan mereka. - Kampung
(Ketua Kampung/Penghulu di Kelantan): Kampung merupakan peringkat pentadbiran terendah di
Semenanjung Malaysia.
Ketua Kampung atau Penghulu di Kelantan mempunyai peranan untuk memberi peluang kepada penduduk untuk turut serta dalam pembangunan, perancangan, dan pelaksanaan projek pembangunan. - Taman
(Pengerusi Persatuan Penduduk Taman): Di peringkat taman perumahan, Pengerusi Persatuan
Penduduk Taman bertindak sebagai wakil penduduk dalam berkomunikasi dengan
pihak berkuasa tempatan dan kerajaan negeri.
Peringkat
Pentadbiran Negeri di Sabah
Di
Sabah, struktur pentadbiran negeri adalah seperti berikut:
- Daerah
(Pegawai Daerah):
Pegawai Daerah di Sabah mempunyai tanggungjawab yang serupa dengan Pegawai
Daerah di Semenanjung Malaysia, iaitu mentadbir dan menyelaras pembangunan
di daerah masing-masing.
- Kampung
(Ketua Kampung):
Ketua Kampung di Sabah memainkan peranan dalam menyatukan penduduk kampung
dan membantu kerajaan dalam pelaksanaan projek pembangunan.
- Taman
(Pengerusi Persatuan Penduduk Taman): Seperti di Semenanjung, Pengerusi Persatuan
Penduduk Taman di Sabah juga memainkan peranan penting dalam mewakili
penduduk taman dalam hal ehwal pembangunan dan pentadbiran.
Peringkat
Pentadbiran Negeri di Sarawak
Struktur
pentadbiran negeri di Sarawak adalah unik dan terdiri daripada:
- Bahagian
(Residen):
Residen memimpin setiap bahagian di Sarawak dan bertanggungjawab dalam
memimpin dan menyelaraskan pelaksanaan projek pembangunan.
- Daerah
(Pegawai Daerah):
Pegawai Daerah di Sarawak mempunyai tugas yang serupa dengan Pegawai
Daerah di Semenanjung dan Sabah.
- Daerah
Kecil (Pegawai Perkhidmatan Tadbir Sarawak): Daerah Kecil dipimpin oleh
Pegawai Perkhidmatan Tadbir Sarawak yang bertugas untuk menguruskan hal
ehwal pentadbiran di peringkat yang lebih mikro.
- Kampung
(Penghulu):
Penghulu menjadi ketua kampung dan membantu penduduk serta melaksanakan
projek pembangunan.
- Taman
(Pengerusi Persatuan Penduduk Taman): Pengerusi Persatuan Penduduk Taman di Sarawak
mempunyai peranan yang sama dengan di Semenanjung dan Sabah.
Setiap
peringkat pentadbiran ini mempunyai peranan yang kritikal dalam memastikan
pembangunan dan perancangan negeri dilaksanakan dengan efisien dan efektif,
serta memastikan suara dan keperluan rakyat didengari dan ditangani dengan
baik.
16.16 PERINGKAT PENTADBIRAN NEGERI DI SEMENANJUNG
MALAYSIA
Pentadbiran
Peringkat Daerah di Semenanjung Malaysia merupakan tulang belakang pentadbiran
awam negara, memastikan pembangunan dan perancangan dilaksanakan dengan lancar
dan efektif.
Di setiap daerah, Pejabat Daerah dan Tanah memegang peranan utama
dalam mengurus dan menyelaraskan projek-projek pembangunan, serta memastikan
pematuhan kepada dasar-dasar kerajaan.
Dengan adanya Jawatankuasa Pembangunan
dan Tindakan Daerah serta Jawatankuasa Keselamatan Daerah, pentadbiran ini
tidak hanya memajukan infrastruktur tetapi juga menjamin keselamatan dan
kesejahteraan rakyat.
Fungsi
Utama Pejabat Daerah dan Tanah
- Perancangan
Pembangunan Daerah:
Pejabat Daerah dan Tanah memainkan peranan penting dalam merancang
pembangunan daerah, termasuklah pembangunan infrastruktur, ekonomi, dan
sosial.
- Pelaksanaan
Projek Pembangunan:
Pejabat ini juga bertanggungjawab dalam melaksanakan projek-projek
pembangunan yang telah dirancang, memastikan setiap projek dilaksanakan
mengikut jadual dan memenuhi standard yang ditetapkan.
- Pengurusan
Agensi Negeri dan Penghulu:
Pejabat Daerah dan Tanah memastikan agensi negeri dan penghulu
melaksanakan projek pembangunan dengan efisien, serta memantau kemajuan
projek tersebut.
- Bantuan
dari Agensi Negeri dan Persekutuan: Pejabat ini juga berperanan mendapatkan bantuan
dari agensi-agensi Negeri dan Persekutuan untuk mempercepatkan pembangunan
di daerah.
- Pertanggungjawaban
kepada Setiausaha Kerajaan Negeri: Pejabat Daerah dan Tanah bertanggungjawab
melaporkan kemajuan dan isu pembangunan kepada Setiausaha Kerajaan Negeri.
Jawatankuasa
Penting dalam Pentadbiran Daerah
- Jawatankuasa
Pembangunan dan Tindakan Daerah:
Jawatankuasa ini bertugas merancang dan menyelaraskan pelbagai inisiatif
pembangunan daerah, memastikan pembangunan berjalan lancar dan manfaatnya
sampai kepada rakyat.
- Jawatankuasa
Keselamatan Daerah:
Jawatankuasa ini memastikan keselamatan rakyat terjaga, melalui
pelaksanaan dasar-dasar keselamatan dan pemantauan keadaan daerah.
Pentadbiran
Peringkat Daerah di Semenanjung Malaysia adalah kunci kepada pembangunan yang
berterusan dan inklusif, memastikan setiap rakyat dapat menikmati hasil
pembangunan negara.
Pentadbiran Peringkat Mukim di Malaysia
Pentadbiran
Peringkat Mukim merupakan salah satu aspek penting dalam struktur pentadbiran
di Malaysia.
Ia melibatkan pengurusan dan koordinasi aktiviti pembangunan di
peringkat mukim, yang merupakan sub-divisi daripada daerah.
Di peringkat ini,
Penghulu atau Penggawa di Kelantan memainkan peranan penting sebagai penghubung
antara komuniti dengan pihak berkuasa daerah dan negeri.
1.
Struktur Pentadbiran Peringkat Mukim
Pejabat Penghulu yang diketuai oleh seorang kakitangan awam, yang dikenali
sebagai Penghulu atau Penggawa di Kelantan, adalah nadi utama dalam pentadbiran
mukim.
Penghulu ini dilantik oleh Ketua Negeri dan memegang tanggungjawab yang
signifikan dalam menguruskan hal ehwal mukim.
2.
Tanggungjawab Penghulu
Penghulu bertanggungjawab untuk membantu Pejabat Daerah dan Tanah serta
agensi-agensi kerajaan lain dalam melaksanakan projek pembangunan di peringkat
mukim.
Ini termasuklah merancang, menyelaraskan, dan memantau pelaksanaan
projek-projek pembangunan serta memastikan kegiatan-kegiatan kampung di bawah
jagaannya berjalan dengan lancar.
3.
Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Mukim
Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Mukim (JKKK)
merupakan badan penting yang membantu Penghulu dalam menjalankan tugasnya.
Jawatankuasa ini terdiri daripada wakil-wakil komuniti dan berfungsi sebagai
platform untuk mendiskusikan dan melaksanakan inisiatif pembangunan serta
keselamatan di mukim.
4.
Peranan Praktikal Penghulu
Penghulu memainkan peranan praktikal dalam memastikan pembangunan mukim selaras
dengan dasar-dasar negeri dan negara.
Contohnya, dalam projek pembangunan
infrastruktur, Penghulu akan bekerja sama dengan Jabatan Kerja Raya untuk
memastikan projek tersebut memenuhi keperluan dan piawaian yang ditetapkan.
5.
Kepentingan Pentadbiran Peringkat Mukim
Pentadbiran Peringkat Mukim penting kerana ia memastikan
bahawa suara dan keperluan komuniti di peringkat akar umbi didengari dan
ditangani.
Ini membantu dalam memastikan pembangunan yang inklusif dan berkesan
yang memenuhi keperluan rakyat.
Pentadbiran
Peringkat Kampung/Taman di Malaysia merupakan suatu sistem yang terstruktur
dengan baik, memastikan pengurusan dan pembangunan komuniti setempat dapat
dilaksanakan secara efisien.
Sistem ini dibina atas beberapa lapisan
pentadbiran yang berbeza, yang masing-masing memainkan peranan penting dalam
memastikan keperluan dan aspirasi rakyat di peringkat akar umbi dipenuhi.
Pentadbiran Peringkat
Kampung/Taman
1.
Peranan Ketua Kampung dan Pengerusi Persatuan Penduduk Taman
Ketua Kampung dan Pengerusi Persatuan
Penduduk Taman memegang tanggungjawab yang signifikan dalam memastikan
pembangunan dan kesejahteraan komuniti.
Mereka ini bukanlah kakitangan
perkhidmatan awam tetapi mereka diberikan elaun sebagai pengiktirafan atas
peranan mereka.
Mereka ini adalah penghubung utama antara rakyat dan
agensi-agensi kerajaan, memastikan suara dan keperluan komuniti didengari dan
ditindaklanjuti.
2.
Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) dan Persatuan Penduduk
Taman
JKKK dan
Persatuan Penduduk Taman berfungsi sebagai platform untuk penduduk setempat
melibatkan diri dalam proses perancangan dan pembangunan kampung atau taman
mereka.
Ini memberikan peluang kepada penduduk untuk berpartisipasi secara
aktif dalam pembangunan komuniti mereka, memastikan bahawa inisiatif yang
diambil adalah sesuai dengan keperluan dan kehendak mereka.
3.
Pembangunan dan Penyelarasan Projek
Ketua Kampung dan Pengerusi Persatuan Penduduk Taman memainkan peranan penting
dalam pembangunan dan penyelarasan projek di peringkat komuniti.
Mereka
bekerjasama dengan agensi-agensi kerajaan untuk melaksanakan projek-projek yang
dapat meningkatkan kualiti hidup penduduk, seperti pembinaan infrastruktur,
peningkatan kemudahan pendidikan dan kesihatan, serta inisiatif pembangunan
ekonomi.
4. Penglibatan Komuniti
Penglibatan komuniti adalah kunci dalam pentadbiran peringkat kampung dan
taman. Melalui JKKK dan Persatuan Penduduk Taman, penduduk diberi peluang untuk
menyuarakan pendapat dan memberi sumbangan idea dalam perancangan pembangunan.
Ini memastikan bahawa setiap projek yang dilaksanakan adalah berorientasikan
komuniti dan memenuhi keperluan sebenar penduduk.
5. Contoh Praktikal
Sebagai contoh praktikal, di kampung A, Ketua Kampung telah mengambil inisiatif
untuk membangunkan sebuah taman permainan kanak-kanak dengan kerjasama JKKK dan
agensi kerajaan.
Projek ini tidak hanya menyediakan ruang rekreasi untuk
kanak-kanak tetapi juga menjadi titik pertemuan sosial yang memperkukuhkan
hubungan komuniti.
Kesimpulan
Pentadbiran Peringkat Kampung/Taman
adalah asas kepada pembangunan komuniti yang berkesan dan inklusif.
Melalui
kerjasama antara pemimpin komuniti dan agensi kerajaan, serta penglibatan aktif
penduduk, pembangunan yang berterusan dan bermakna dapat dicapai untuk
kesejahteraan semua.
16.8 Peringkat Pentadbiran di Sarawak: Kepimpinan Residen
dan Temenggung
Peringkat Bahagian
Pentadbiran
di Sarawak, sebuah negeri yang kaya dengan kepelbagaian budaya dan adat
istiadat, adalah unik dan berbeza dari negeri-negeri lain di Malaysia.
Di
peringkat bahagian, pentadbiran Sarawak diketuai oleh seorang Residen yang
memainkan peranan penting dalam memastikan pembangunan dan keharmonian sosial
di setiap bahagian.
- Peranan
Residen:
Residen bertindak sebagai pentadbir utama di peringkat bahagian, memastikan pelaksanaan dasar-dasar kerajaan dan pembangunan infrastruktur berjalan lancar.
Residen juga memainkan peranan penting dalam mengekalkan keharmonian antara pelbagai etnik dan budaya yang wujud di Sarawak. - Sokongan
Temenggung:
Dalam struktur pentadbiran ini, Residen dibantu oleh Temenggung, yang bertindak sebagai Ketua Masyarakat.
Temenggung adalah pemimpin adat yang dihormati dan mempunyai pengaruh dalam masyarakat, khususnya dalam kalangan keturunannya.
Mereka memainkan peranan penting dalam menyelesaikan isu-isu adat dan membantu Residen dalam menguruskan hal ehwal masyarakat setempat.
Peringkat Daerah
1.
Pentadbiran Peringkat Daerah
Di
peringkat daerah, Pegawai Daerah memainkan peranan sebagai pentadbir, dengan
bantuan Ketua Masyarakat yang dikenali sebagai Pemanca.
Mereka ini adalah nadi
utama dalam menghubungkan komuniti dengan kerajaan negeri, memastikan suara
rakyat didengar dan tindakan yang sesuai diambil.
2. Jawatankuasa
Penting
Dua
jawatankuasa penting dalam pentadbiran peringkat daerah ialah Jawatankuasa
Pembangunan dan Tindakan Daerah serta Jawatankuasa Keselamatan Daerah.
Jawatankuasa ini bertugas merancang dan melaksanakan pelbagai inisiatif
pembangunan, serta memastikan keselamatan dan keharmonian komuniti setempat.
Peringkat Daerah
Kecil
1.
Kepimpinan Pegawai Perkhidmatan Tadbir
Pentadbiran peringkat daerah kecil di Sarawak diketuai oleh Pegawai
Perkhidmatan Tadbir. Pegawai ini bertanggungjawab untuk memastikan bahawa
dasar-dasar kerajaan dan program pembangunan dijalankan dengan lancar dan
efektif.
Mereka juga berperanan sebagai penghubung antara kerajaan negeri dan
penduduk setempat.
2.
Jawatankuasa Pembangunan dan Tindakan Daerah Kecil
Jawatankuasa Pembangunan dan Tindakan
Daerah Kecil bertugas merancang dan melaksanakan projek-projek pembangunan yang
bertujuan meningkatkan kualiti hidup penduduk daerah tersebut.
Ini termasuk
pembinaan infrastruktur, peningkatan akses kepada pendidikan dan kesihatan,
serta pemajuan ekonomi lokal.
3.
Jawatankuasa Keselamatan Daerah Kecil
Jawatankuasa Keselamatan Daerah Kecil memastikan keamanan dan ketenteraman awam
terpelihara.
Mereka bekerjasama dengan pihak polis dan agensi keselamatan lain
untuk mengawasi dan menangani isu-isu yang boleh mengganggu keharmonian sosial.
Contoh
Praktikal
Sebagai
contoh, di daerah kecil A, Pegawai Perkhidmatan Tadbir telah memimpin sebuah
inisiatif untuk membangunkan infrastruktur asas, seperti jalan raya dan sistem
bekalan air, yang telah meningkatkan akses penduduk ke fasiliti-fasiliti
penting.
Sementara itu, Jawatankuasa Pembangunan dan Tindakan Daerah Kecil
telah melancarkan program-program untuk meningkatkan kemahiran penduduk
setempat, membolehkan mereka untuk memulakan perniagaan kecil dan memperbaiki
ekonomi keluarga.
Di samping itu, Jawatankuasa Keselamatan Daerah Kecil telah
berjaya mengekang jenayah dengan melaksanakan rondaan keselamatan dan program
kesedaran komuniti.
Peringkat
Kampung/Taman
1.
Struktur Pentadbiran Kampung/Taman
Pentadbiran
di peringkat kampung dan taman di Malaysia diketuai oleh individu yang memegang
tanggungjawab besar dalam memastikan kebajikan penduduk setempat.
Di kampung,
Ketua Kampung memainkan peranan sebagai penghubung antara penduduk dan agensi
kerajaan.
Sementara itu, di taman perumahan, Pengerusi Persatuan Penduduk Taman
bertanggungjawab untuk mewakili penduduk dalam urusan yang berkaitan dengan
pembangunan taman.
2.
Peranan dan Fungsi
Ketua
Kampung dan Pengerusi Persatuan Penduduk Taman mempunyai tanggungjawab untuk
memastikan bahawa projek pembangunan yang dilaksanakan oleh agensi kerajaan
dapat memenuhi keperluan dan kehendak penduduk setempat.
Mereka juga
bertanggungjawab dalam menyelaraskan aktiviti-aktiviti kemasyarakatan dan
memelihara nilai-nilai budaya dalam komuniti.
3.
Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan
Jawatankuasa
Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) dan Persatuan Penduduk Taman adalah
entiti yang memainkan peranan penting dalam pentadbiran peringkat kampung dan
taman.
Mereka bertugas untuk merancang dan melaksanakan inisiatif pembangunan,
serta memastikan keselamatan dan kesejahteraan penduduk.
4.
Penglibatan Komuniti
Pentadbiran
ini juga menyediakan platform untuk penduduk setempat untuk terlibat secara
aktif dalam perancangan dan pembangunan komuniti mereka.
Ini membolehkan
penduduk mempunyai suara dalam pembangunan yang berlaku di kawasan mereka,
serta memastikan bahawa pembangunan tersebut selaras dengan keperluan dan
keinginan mereka.
5.
Contoh Praktikal
Sebagai
contoh, dalam pembangunan infrastruktur di kampung, Ketua Kampung akan
bekerjasama dengan JKKK untuk mengenal pasti keperluan penduduk dan bekerjasama
dengan agensi kerajaan untuk melaksanakan projek tersebut.
Di taman perumahan,
Pengerusi Persatuan Penduduk Taman akan menguruskan isu-isu seperti
keselamatan, kebersihan, dan penyelenggaraan fasilitas bersama.
Pentadbiran
ini tidak hanya penting dalam aspek pembangunan fizikal tetapi juga dalam
memperkukuhkan tali persaudaraan dan keharmonian dalam komuniti.
Ia
mencerminkan keunikan sistem pentadbiran Malaysia yang mengutamakan penglibatan
rakyat dalam proses pembangunan negara.
No comments:
Post a Comment