Sunday, December 17, 2023

Nota Makroekonomi: Bab 5: Pengenalan kepada Makroekonomi ( 5.4 Kadar Pertukaran Asing)

5.4 Kadar Pertukaran Asing

 

1. Definisi Kadar Pertukaran Asing

Kadar pertukaran asing adalah nilai mata wang satu negara yang diukur dalam mata wang negara lain. Kadar ini berubah-ubah berdasarkan permintaan dan penawaran dalam pasaran pertukaran asing global.

2. Contoh Kadar Pertukaran

Sebagai contoh, pada tahun 2012, kadar pertukaran antara Malaysia dan Amerika Syarikat adalah US$1.00 bersamaan dengan RM3.19. Ini berarti bahwa satu Dolar Amerika bernilai RM3.19 dalam konteks pertukaran mata wang.

3. Implikasi Kadar Pertukaran dalam Pelancongan

Dalam konteks pelancongan, jika seseorang rakyat Malaysia membawa US$1000 ke Amerika Syarikat, mereka perlu menukar jumlah ini menjadi RM3190 berdasarkan kadar pertukaran. Sebaliknya, seorang pelancong dari Amerika Syarikat yang membawa US$1000 ke Malaysia akan menerima RM3190. Kadar pertukaran terbalik RM1.00 adalah kira-kira US$0.31 (1/3.19), yang bermakna RM1.00 sama dengan kira-kira US$0.31.

4. Kadar Pertukaran Asing dalam Konteks Ekonomi

Perubahan dalam kadar pertukaran asing boleh memberi impak besar pada ekonomi. Misalnya, penurunan nilai mata wang  tempatan  (depreciation) boleh menjadikan eksport lebih murah dan menarik bagi negara asing, sementara import menjadi lebih mahal. Sebaliknya, peningkatan nilai mata wang (appreciation) menjadikan import lebih murah tetapi eksport menjadi kurang berdaya saing.

5. Contoh Praktikal

Ambil contoh industri pelancongan. Jika Ringgit Malaysia menguat berbanding Dolar Amerika, pelancong dari Amerika akan mendapati kos melancong ke Malaysia menjadi lebih tinggi, yang boleh menurunkan bilangan pelancong asing. Sebaliknya, jika Ringgit Malaysia melemah, Malaysia menjadi destinasi yang lebih murah bagi pelancong asing, yang boleh meningkatkan aliran pelancong ke Malaysia.

6. Kesan Kadar Pertukaran Asing terhadap Perdagangan

Kadar pertukaran asing yang berubah-ubah juga boleh memberi impak besar pada perdagangan antarabangsa. Sebagai contoh, jika Ringgit Malaysia mengalami penurunan nilai berbanding dengan mata wang utama seperti Dolar Amerika atau Euro, ini boleh meningkatkan daya saing produk Malaysia di pasaran global, tetapi juga meningkatkan kos import, yang boleh menyebabkan inflasi.

 

Tujuan Meminta Mata Wang Asing

1. Untuk Membiayai Import

Apabila negara seperti Malaysia mengimport barang atau perkhidmatan, pembayaran perlu dilakukan dalam mata wang negara eksport. Contohnya, jika Malaysia mengimport alat ganti kereta dari Amerika Syarikat, pembayaran harus dilakukan dalam USD. Ini penting kerana transaksi antarabangsa biasanya memerlukan mata wang yang diterima secara global seperti Dolar Amerika, Euro, atau Yen Jepun.

2. Untuk Membuat Pelaburan di Luar Negeri

(a) Pelaburan luar negeri boleh dibahagikan kepada dua kategori: Pelaburan Langsung Asing (FDI) dan pelaburan portfolio. Kedua-duanya memerlukan penggunaan mata wang tempatan negara yang dilabur.

(b) Sebagai contoh, jika syarikat Malaysia ingin melabur dalam industri pelancongan di Thailand, pelaburan ini harus dibuat dalam Baht Thailand. Sebaliknya, apabila pelabur Jepun ingin melabur dalam pasaran saham Malaysia, mereka perlu menggunakan Ringgit Malaysia (RM).

3. Untuk Membiayai Bayaran Pindahan

(a) Bayaran pindahan termasuk tujuan pendidikan, perubatan, derma, dan biasiswa ke luar negara. Ini memerlukan penggunaan mata wang negara yang terlibat.

(b) Misalnya, bayaran untuk pelajar Malaysia yang belajar di United Kingdom perlu dibuat dalam Pound Sterling. Jika ada bantuan kemanusiaan dari Malaysia ke Indonesia, sumbangan ini perlu dibayar dalam Rupiah Indonesia.

4. Untuk Melancong ke Luar Negeri

(a) Perbelanjaan oleh rakyat Malaysia semasa melancong ke luar negeri perlu dibuat dalam mata wang negara tersebut. Ini termasuk perbelanjaan untuk penginapan, makanan, pengangkutan, dan aktiviti pelancongan.

(b) Sebaliknya, pelancong asing yang datang ke Malaysia akan berbelanja dalam RM untuk perkhidmatan dan produk tempatan.

5. Untuk Membayar Balik Pinjaman Luar Negeri

(a) Kerajaan atau entiti korporat dalam negara kadang-kadang mengambil pinjaman dari luar negeri, biasanya untuk pembiayaan projek pembangunan. Pinjaman ini perlu dibayar balik dalam mata wang negara pemberi pinjaman.

(b) Contohnya, jika kerajaan Malaysia mengambil pinjaman dari Jepun untuk pembinaan infrastruktur, pembayaran balik pinjaman ini harus dilakukan dalam Yen Jepun.

 

 

Permintaan dan Penawaran Mata Wang Asing

1. Faktor Permintaan Mata Wang Asing

Permintaan terhadap mata wang asing seringkali dipengaruhi oleh kekuatan mata wang tersebut. Jika mata wang sebuah negara dianggap murah, maka ia akan lebih diminati. Contohnya, jika Ringgit Malaysia dianggap lebih murah berbanding mata wang lain, ini akan meningkatkan permintaan terhadap Ringgit dari pelabur dan pelancong asing.

2. Bentuk Keluk Permintaan Mata Wang Asing

Keluk permintaan mata wang asing biasanya mencerun ke bawah. Ini bermakna apabila harga mata wang asing rendah, kuantiti diminta terhadap mata wang itu meningkat. Sebagai contoh, jika Dolar Amerika Syarikat menjadi lebih murah berbanding Ringgit Malaysia, maka permintaan terhadap Dolar AS dari Malaysia akan meningkat.

3. Hubungan Antara Harga dan Kuantiti Diminta

Apabila harga mata wang asing meningkat, kuantiti diminta mata wang tersebut biasanya menurun. Ini berarti bahawa rakyat Malaysia mungkin kurang berminat untuk menukar Ringgit ke mata wang yang lebih mahal seperti Euro atau Dolar AS.

4. Contoh Perubahan Kadar Pertukaran

Andaikan kadar pertukaran antara Malaysia dan Amerika Syarikat berubah dari US$1.00 = RM3.50 menjadi US$1.00 = RM3.80. Ini menunjukkan penguatan Dolar AS berbanding Ringgit, yang berarti lebih banyak Ringgit diperlukan untuk mendapatkan jumlah Dolar AS yang sama.

5. Implikasi Kenaikan Nilai Mata Wang

Kenaikan nilai mata wang Amerika Syarikat berbanding Ringgit Malaysia menyebabkan rakyat Malaysia perlu membayar lebih untuk mendapatkan jumlah Dolar AS yang sama. Ini mengurangkan permintaan terhadap barang dan perkhidmatan Amerika Syarikat kerana menjadi lebih mahal dalam terma Ringgit.

6. Kesan Penguatan Mata Wang AS

Penguatan nilai Dolar AS berbanding Ringgit mengurangkan permintaan Malaysia terhadap barangan Amerika Syarikat dan juga Dolar AS itu sendiri, kerana ia menjadi lebih mahal untuk ditukar.

7. Contoh Penurunan Nilai Mata Wang

Sebaliknya, jika kadar pertukaran berubah dari US$1.00 = RM3.50 kepada US$1.00 = RM3.20, ini menunjukkan penurunan nilai Dolar AS berbanding Ringgit. Dalam situasi ini, lebih sedikit Ringgit diperlukan untuk mendapatkan jumlah Dolar AS yang sama.

8. Implikasi Penurunan Nilai Mata Wang

Penurunan nilai Dolar AS berbanding Ringgit bermaksud  rakyat Malaysia boleh mendapatkan lebih banyak Dolar AS dengan jumlah Ringgit yang sama. Ini mendorong pembelian barangan Amerika Syarikat dan permintaan terhadap Dolar AS.

9. Kesan Penurunan Mata Wang AS

Penurunan nilai mata wang Amerika Syarikat berbanding Ringgit meningkatkan permintaan terhadap barangan Amerika Syarikat di Malaysia. Ini kerana dengan nilai tukar yang lebih rendah, produk Amerika menjadi lebih murah dan lebih mudah diakses oleh rakyat Malaysia.

 

10. Kesan Perubahan Harga Mata Wang AS

Apabila harga mata wang Amerika Syarikat meningkat, kuantiti diminta terhadap mata wang Amerika Syarikat menurun. Sebaliknya, apabila harga mata wang Amerika Syarikat menurun, kuantiti diminta terhadap mata wang Amerika Syarikat meningkat. Ini dapat dilihat dalam keluk permintaan mata wang AS yang mencerun ke bawah.


(a) Keluk Permintaan terhadap Dolar US

Permintaan terhadap Dolar AS bertambah apabila nilainya menurun berbanding Ringgit Malaysia, kerana ini menjadikan pembelian menggunakan Dolar AS lebih murah.

(b) Keluk Penawaran terhadap Dolar US

Keluk penawaran mata wang AS mencerun ke atas dari kiri ke kanan, menunjukkan peningkatan penawaran mata wang AS apabila nilainya meningkat berbanding Ringgit Malaysia.

11. Faktor Mempengaruhi Penawaran Mata Wang

Salah satu faktor yang meningkatkan penawaran mata wang asing adalah apabila nilai mata wang negara tersebut mahal. Dalam konteks Dolar AS, penawaran mata wang ini meningkat apabila nilainya tinggi berbanding mata wang lain.

12. Hubungan Antara Harga dan Kuantiti Ditawar

Kuantiti ditawar bagi mata wang asing meningkat apabila harga mata wang tersebut meningkat. Sebaliknya, apabila harga mata wang asing murah, kuantiti ditawar menurun.

13. Contoh Perubahan Kadar Pertukaran

Misalnya, jika kadar pertukaran asing antara Malaysia dan Amerika Syarikat berubah dari US$1.00 = RM3.50 menjadi US$1.00 = RM3.80, ini menunjukkan peningkatan nilai mata wang Amerika Syarikat berbanding Ringgit Malaysia.

14. Implikasi Perubahan Kadar Pertukaran

Dengan perubahan kadar pertukaran ini, dengan US$100, rakyat Amerika Syarikat akan mendapat lebih banyak Ringgit, iaitu RM380 berbanding RM350 sebelumnya. Ini menunjukkan peningkatan nilai mata wang AS.

15. Kesan Peningkatan Nilai Mata Wang AS

Peningkatan nilai mata wang AS menyebabkan permintaan terhadap barangan Malaysia meningkat di Amerika Syarikat. Ini kerana dengan nilai tukar yang lebih tinggi, import Amerika Syarikat dari Malaysia menjadi lebih murah, dan penawaran Dolar AS meningkat.

16. Contoh Penurunan Nilai Mata Wang AS

Jika kadar pertukaran berubah menjadi US$1.00 = RM3.20, ini menunjukkan penurunan nilai mata wang AS berbanding Ringgit Malaysia.

17. Implikasi Penurunan Kadar Pertukaran

Dengan perubahan kadar pertukaran ini, dengan US$100, rakyat Amerika Syarikat akan mendapat lebih sedikit Ringgit, iaitu RM320. Ini menunjukkan penurunan nilai mata wang AS.

18. Kesan Penurunan Nilai Mata Wang AS

Penurunan nilai mata wang AS menyebabkan import Amerika Syarikat terhadap barangan Malaysia berkurang dan penawaran Dolar AS menurun.

19. Kesimpulan Kesan Perubahan Nilai Mata Wang AS

Secara umum, apabila nilai mata wang AS meningkat, kuantiti ditawar terhadap mata wang AS akan meningkat. Sebaliknya, apabila nilai mata wang AS menurun, kuantiti ditawar terhadap mata wang AS juga menurun, seperti yang ditunjukkan dalam Rajah 5.4(b).

 

Penentuan Kadar Pertukaran Asing

Terdapat 2 sistem dalam penentuan kadar pertukaran asing iaitu:

a. Sistem Kadar Pertukaran Boleh Ubah

b. Sistem Kadar Pertukaran Tetap

 

a. Sistem Kadar Pertukaran Boleh Ubah


1. Sistem Kadar Pertukaran Boleh Ubah

Dalam sistem kadar pertukaran boleh ubah, kadar pertukaran asing ditentukan oleh interaksi antara permintaan dan penawaran mata wang asing di pasaran. Ini berbeza dengan sistem kadar pertukaran tetap, di mana kadar pertukaran ditetapkan oleh kerajaan atau bank pusat.

 

2. Kepelbagaian Pasaran Dalam Sistem Boleh Ubah


Rajah 5.5 Penentuan sistem kadar pertukaran boleh ubah

 

Rajah 5.5 menggambarkan bagaimana permintaan dan penawaran terhadap Dolar Amerika Syarikat oleh rakyat Malaysia menentukan kadar pertukaran. Keseimbangan dalam sistem ini dicapai di titik di mana permintaan dan penawaran berpotongan, contohnya pada kadar pertukaran US$1.00 = RM3.50 dengan jumlah tertentu Dolar Amerika Syarikat.

3. Kesan Perubahan Kadar Pertukaran ke Atas Nilai Mata Wang

Apabila kadar pertukaran berubah menjadi US$1.00 = RM3.80, ini menunjukkan peningkatan nilai Dolar Amerika Syarikat berbanding Ringgit Malaysia, dinamakan sebagai naik nilai Dolar AS atau susut nilai RM.

4. Keseimbangan Pasaran Setelah Perubahan Kadar Pertukaran

Peningkatan kadar pertukaran ini mengakibatkan lebihan penawaran terhadap Dolar AS. Akibatnya, tekanan ini menyebabkan kadar pertukaran menyesuaikan diri kembali ke arah keseimbangan semula, misalnya kembali ke US$1.00 = RM3.50.

5. Kesan Penurunan Kadar Pertukaran

Sebaliknya, apabila kadar pertukaran berubah dari US$1.00 = RM3.50 menjadi US$1.00 = RM3.20, ini menunjukkan penurunan nilai Dolar Amerika Syarikat berbanding Ringgit Malaysia, yang disebut sebagai susut nilai Dolar AS atau naik nilai RM.

6. Penyesuaian Keseimbangan Pasaran Akibat Penurunan Kadar Pertukaran

Dalam situasi ini, terjadi lebihan permintaan terhadap Dolar AS yang pada akhirnya mendorong kadar pertukaran kembali naik ke arah keseimbangan asal, iaitu  US$1.00 = RM3.50.

Contoh Praktikal

Sebagai contoh praktikal, dalam dunia perdagangan, peningkatan nilai Dolar AS berbanding Ringgit Malaysia akan membuat import barang dari Amerika Syarikat menjadi lebih mahal bagi Malaysia. Ini akan mengurangkan jumlah barang Amerika yang diimport, sebaliknya meningkatkan penawaran Dolar AS di pasaran. Sebaliknya, penurunan nilai Dolar AS menjadikan barang Amerika lebih murah dan meningkatkan import Malaysia dari Amerika, yang akan mengurangkan penawaran Dolar AS di pasaran.

 

b. Sistem Kadar Pertukaran Tetap

1. Definisi Sistem Kadar Pertukaran Tetap

Sistem kadar pertukaran tetap adalah di mana kerajaan atau bank pusat negara menetapkan kadar pertukaran asing pada tahap tertentu. Kadar ini boleh ditetapkan lebih tinggi atau lebih rendah daripada kadar pertukaran yang berlaku di pasaran.

2. Tujuan Sistem Kadar Pertukaran Tetap

Tujuan utama sistem ini adalah untuk memastikan kestabilan ekonomi negara. Kadar pertukaran yang stabil dapat membantu mengelakkan fluktuasi harga yang drastis yang mungkin memberi kesan negatif kepada ekonomi.

3. Rajah Kadar Pertukaran Tetap

Rajah 5.6 menunjukkan bagaimana sistem kadar pertukaran tetap beroperasi antara Malaysia dan Amerika Syarikat. Kadar pertukaran ini ditetapkan oleh kerajaan, berbeza dengan kadar yang ditentukan oleh pasaran.

Rajah 5.6 Penentuan sistem kadar pertukaran tetap

 

4. Kadar Pertukaran Pasaran

Kadar pertukaran pasaran dicapai apabila permintaan dan penawaran mata wang asing seimbang. Contohnya, kadar pertukaran pasaran antara Dolar AS dan Ringgit Malaysia mungkin US$1.00 = RM3.50.

5. Penetapan Kadar Pertukaran oleh Kerajaan

Andaikan kerajaan Malaysia menetapkan kadar pertukaran pada US$1.00 = RM3.80, ini mungkin berbeza daripada kadar pertukaran pasaran. Penetapan ini menunjukkan bahawa nilai RM lebih rendah berbanding kadar pertukaran pasaran.

6. Kesan Penetapan Kadar Pertukaran

Ketika RM ditetapkan pada nilai yang lebih rendah daripada pasaran, ini dinamakan sebagai mata wang terkurang nilai. Dalam keadaan ini, RM lebih rendah berbanding nilai sebenar di pasaran.

7. Lebihan Penawaran Mata Wang Asing

Apabila RM terkurang nilai, terjadi lebihan penawaran Dolar AS di pasaran. Untuk mengekalkan kadar pertukaran tetap, kerajaan atau bank pusat akan membeli lebihan penawaran mata wang asing tersebut.

8. Penetapan Kadar Pertukaran Tinggi oleh Kerajaan

Sekiranya kerajaan menetapkan kadar pertukaran yang lebih tinggi daripada pasaran (contohnya, US$1.00 = RM3.20), ini dinamakan sebagai mata wang terlebih nilai. Ini menunjukkan nilai RM yang lebih tinggi berbanding nilai sebenar di pasaran.

9. Lebihan Permintaan Mata Wang Asing

Dalam keadaan mata wang terlebih nilai, akan terjadi lebihan permintaan Dolar AS di pasaran. Untuk mengekalkan kadar pertukaran tetap, kerajaan atau bank pusat perlu menjual Dolar AS bagi memenuhi permintaan tersebut.

Contoh Praktikal

Contohnya, jika kerajaan Malaysia menetapkan kadar pertukaran RM lebih rendah daripada nilai pasaran terhadap Dolar AS, ini boleh menarik pelabur asing kerana mereka mendapat lebih banyak RM untuk setiap Dolar AS yang ditukar. Namun, ini juga boleh menyebabkan masalah seperti pengaliran keluar modal atau keperluan intervensi kewangan yang berterusan dari kerajaan.

 

Faktor yang Mempengaruhi Perubahan terhadap Kadar Pertukaran Asing

1. Analisis Kadar Pertukaran Asing Dua Negara

Kadar pertukaran asing sering dianalisis dalam konteks hubungan antara dua negara. Contohnya, kita boleh melihat hubungan antara Malaysia (RM) dan Amerika Syarikat (USD). Kadar pertukaran antara RM dan USD berubah secara serentak, mencerminkan hubungan timbal balik antara kedua-dua mata wang tersebut.

2. Kesan Permintaan Terhadap RM Terhadap Penawaran USD

Apabila permintaan terhadap Ringgit Malaysia (RM) meningkat di Amerika Syarikat, secara automatik penawaran Dolar Amerika (USD) juga akan meningkat. Ini disebabkan oleh keperluan untuk menukar USD ke RM. Sebagai contoh, jika sebuah syarikat Amerika ingin berdagang atau melabur di Malaysia, mereka perlu menukar USD mereka ke RM, yang meningkatkan permintaan untuk RM dan penawaran untuk USD.

3. Kesan Permintaan Terhadap USD Terhadap Penawaran RM

Sebaliknya, apabila permintaan untuk USD meningkat di Malaysia, penawaran RM di pasaran pertukaran asing juga meningkat. Ini berlaku kerana individu atau syarikat di Malaysia yang ingin membeli barang atau jasa dari Amerika Syarikat, atau melabur di sana, perlu menukar RM mereka ke USD. Permintaan yang lebih tinggi untuk USD di Malaysia akan mendorong peningkatan penawaran RM di pasaran pertukaran asing.

Contoh Praktikal

Sebagai contoh praktikal, pertimbangkan situasi di mana Malaysia meningkatkan eksportnya ke Amerika Syarikat. Ini akan meningkatkan permintaan untuk RM di Amerika Syarikat, karena pembeli Amerika perlu menukar USD mereka ke RM untuk membayar barang eksport dari Malaysia. Akibatnya, penawaran USD di pasaran pertukaran asing meningkat.

PERUBAHAN PENDAPATAN NEGARA

1. Kesan Peningkatan Pendapatan Negara

Apabila pendapatan negara meningkat, ini biasanya membawa kepada peningkatan aktiviti ekonomi dan pengeluaran oleh firma-firma domestik. Peningkatan ini mengakibatkan permintaan yang lebih tinggi terhadap input atau bahan mentah yang diimport. Akibatnya, import meningkat dan ini berarti permintaan untuk mata wang asing, seperti Dolar Amerika Syarikat (USD), juga meningkat. Secara serentak, penawaran mata wang domestik, seperti Ringgit Malaysia (RM), di pasaran pertukaran asing juga meningkat. Dalam keadaan ini, DD (Demand for Dollar) terhadap USD meningkat, dan penawaran RM juga meningkat.

2. Kesan Penurunan Pendapatan Negara

Sebaliknya, apabila pendapatan negara menurun, firma-firma domestik cenderung untuk mengurangkan pengeluaran mereka. Penurunan dalam pengeluaran ini membawa kepada pengurangan permintaan terhadap input yang diimport. Dengan berkurangnya aktiviti import, permintaan terhadap mata wang asing akan berkurang, dan serentak itu juga penawaran mata wang domestik (RM) di pasaran pertukaran asing berkurang.

3. Kepelbagaian Pasaran Mata Wang

Dalam konteks ekonomi makro, penurunan pendapatan negara akan menyebabkan DD terhadap USD berkurang dan secara serentak penawaran RM di pasaran pertukaran asing juga berkurang.

Contoh Praktikal

Contohnya, apabila Malaysia mengalami pertumbuhan ekonomi, permintaan terhadap bahan mentah dan komponen yang diimport untuk industri pembuatan akan meningkat. Ini meningkatkan permintaan terhadap mata wang asing seperti USD untuk membayar import tersebut. Sebagai hasilnya, penawaran RM di pasaran pertukaran asing meningkat kerana perlu menukar lebih banyak RM ke USD. Sebaliknya, dalam keadaan resesi atau penurunan ekonomi, permintaan terhadap bahan mentah yang diimport berkurang, mengakibatkan penurunan permintaan mata wang asing dan penawaran RM.

 

PERUBAHAN CITA RASA MASYARAKAT

1. Pengaruh Perubahan Cita Rasa Masyarakat

Perubahan cita rasa masyarakat secara langsung mempengaruhi pola penggunaan mereka terhadap barang tempatan dan barang import. Ini boleh menyebabkan pergeseran dalam permintaan antara produk tempatan dan import.

2. Dampak Pembaikan Kualiti Barang Tempatan

Peningkatan kualiti barang tempatan biasanya mengurangkan keinginan untuk mengimport. Ini menyebabkan pengurangan import, yang pada gilirannya mengurangkan permintaan terhadap mata wang asing seperti Dolar Amerika Syarikat (USD) di pasaran pertukaran asing. Akibatnya, penawaran mata wang domestik (RM) di pasaran juga berkurang.

3. Kesan Pengurangan Import

Apabila import berkurang, ini akan menyebabkan permintaan (DD) terhadap USD berkurang di pasaran pertukaran asing. Secara serentak, penawaran (SS) Ringgit Malaysia (RM) di pasaran pertukaran asing juga berkurang.

4. Pengaruh Peningkatan Eksport

Peningkatan eksport meningkatkan permintaan terhadap mata wang domestik (RM) di pasaran. Ini juga meningkatkan penawaran mata wang asing (USD) di pasaran, kerana pembeli asing perlu menukar mata wang mereka ke RM untuk membeli barang eksport.

5. Kesan Peningkatan Eksport

Dengan peningkatan eksport, permintaan (DD) terhadap RM di pasaran pertukaran asing meningkat. Ini serentak meningkatkan penawaran (SS) USD di pasaran.

6. Kesan Peningkatan Permintaan terhadap Barang Import

Jika cita rasa pengguna tempatan bergeser ke arah barangan import, ini akan meningkatkan permintaan terhadap barang-barang tersebut. Peningkatan import ini akan meningkatkan permintaan terhadap mata wang asing (USD) dan serentak meningkatkan penawaran mata wang domestik (RM) di pasaran.

Contoh Praktikal

Sebagai contoh, jika masyarakat Malaysia memulai trend untuk mengkonsumsi lebih banyak produk fesyen yang diimport dari Eropah dan Amerika, ini akan meningkatkan permintaan terhadap USD di Malaysia untuk membayar import. Ini akan meningkatkan penawaran RM di pasaran pertukaran asing. Sebaliknya, jika produk elektronik tempatan meningkat kualitinya dan menjadi lebih diminati, ini akan mengurangkan permintaan terhadap produk import dan mengurangkan permintaan RM untuk ditukar ke USD.

 

PERUBAHAN HARGA BARANG EKSPORT DAN IMPORT

1. Kesan Harga Barang Eksport yang Murah

Apabila barangan tempatan dapat dijual pada harga yang relatif murah di pasaran dunia, ini akan meningkatkan eksport. Peningkatan eksport mengakibatkan permintaan yang lebih tinggi terhadap mata wang negara tersebut, seperti Ringgit Malaysia (RM), di pasaran pertukaran asing. Secara serentak, penawaran mata wang asing, seperti Dolar Amerika Syarikat (USD), di pasaran pertukaran asing juga meningkat. Ini kerana pembeli asing perlu menukar USD mereka ke RM untuk membayar barang eksport Malaysia.

2. Kesan Harga Barang Eksport yang Mahal

Sebaliknya, jika harga barang tempatan relatif mahal di pasaran dunia, permintaan terhadap eksport akan berkurang. Ini akan mengurangkan permintaan terhadap mata wang negara (RM) di pasaran pertukaran asing. Akibatnya, penawaran mata wang asing (USD) di pasaran pertukaran asing juga berkurang.

3. Kesan Harga Barang Import yang Murah

Sekiranya harga barang import relatif lebih murah di pasaran dunia, permintaan terhadap barang import akan meningkat. Ini akan meningkatkan permintaan terhadap mata wang asing (USD) di pasaran. Secara serentak, penawaran mata wang negara (RM) di pasaran pertukaran asing juga meningkat, kerana pembeli tempatan perlu menukar RM ke USD untuk membayar barang import tersebut.

4. Kesan Harga Barang Import yang Mahal

Sebaliknya, jika harga barang import relatif lebih mahal, permintaan terhadap barang import berkurang. Ini akan mengurangkan permintaan terhadap mata wang asing (USD) di pasaran. Akibatnya, penawaran mata wang negara (RM) di pasaran pertukaran asing juga berkurang. Keadaan ini akan mempengaruhi kadar pertukaran di pasaran.

Contoh Praktikal

Sebagai contoh, jika Malaysia berhasil mengeksport elektronik dengan harga yang kompetitif di pasaran global, permintaan global untuk produk tersebut akan meningkat, yang pada gilirannya meningkatkan permintaan untuk RM. Sebaliknya, jika harga minyak sawit Malaysia meningkat di pasaran global, ini mungkin mengurangkan permintaan eksternal untuk minyak sawit, menyebabkan pengurangan permintaan RM di pasaran pertukaran asing.

 

Inflasi

1. Kesan Inflasi terhadap Permintaan Barang Import

Inflasi, yang merupakan peningkatan harga barangan secara umum dalam ekonomi, membuat barangan tempatan menjadi relatif lebih mahal berbanding dengan barang import. Ini berarti, bagi pengguna tempatan, barang import menjadi lebih menarik dari segi harga. Akibatnya, permintaan terhadap barang import meningkat, yang serentak meningkatkan permintaan terhadap mata wang asing seperti Dolar Amerika Syarikat (USD) di pasaran. Dalam situasi ini, penawaran mata wang domestik, seperti Ringgit Malaysia (RM), di pasaran pertukaran asing juga meningkat, kerana pengguna tempatan perlu menukar RM mereka ke USD untuk membeli barang import.

2. Kesan Inflasi terhadap Harga Barang Eksport dan Nilai Mata Wang

Inflasi juga menyebabkan harga barang eksport menjadi lebih mahal di pasaran dunia. Akibatnya, eksport berkurang kerana barang eksport Malaysia menjadi kurang berdaya saing dari segi harga di pasaran global. Pengurangan eksport ini mengurangkan permintaan terhadap mata wang domestik (RM) di pasaran pertukaran asing. Serentak, penawaran mata wang asing (USD) di pasaran pertukaran asing juga berkurang. Situasi ini boleh menyebabkan nilai mata wang negara (RM) menurun berbanding mata wang asing.

Contoh Praktikal

Sebagai contoh, jika Malaysia mengalami inflasi yang tinggi, harga produk seperti elektronik tempatan akan meningkat. Ini akan membuat produk serupa dari negara lain, seperti Jepun atau Korea Selatan, lebih menarik bagi pengguna Malaysia, sehingga meningkatkan import produk tersebut. Di sisi lain, inflasi yang tinggi di Malaysia juga membuat produk eksport seperti minyak sawit menjadi lebih mahal, sehingga mengurangkan permintaannya di pasaran global.

 

PENINGKATAN PELANCONGAN

1. Kesan Peningkatan Pelancongan Keluar Negara oleh Rakyat Malaysia

Apabila lebih ramai rakyat Malaysia melancong ke luar negeri, ini akan meningkatkan permintaan terhadap mata wang asing seperti Dolar Amerika Syarikat (USD). Ini disebabkan oleh keperluan rakyat Malaysia untuk menukar Ringgit Malaysia (RM) ke mata wang asing untuk berbelanja di luar negara. Akibatnya, penawaran RM di pasaran pertukaran asing meningkat, kerana lebih banyak RM ditukarkan ke mata wang asing.

2. Kesan Peningkatan Pelancongan Masuk ke Malaysia oleh Pelancong Asing

Sebaliknya, apabila lebih ramai pelancong asing datang ke Malaysia, permintaan terhadap mata wang domestik, RM, akan meningkat. Ini kerana pelancong asing perlu menukar mata wang mereka, seperti USD, ke RM untuk membiayai perbelanjaan mereka di Malaysia. Akibatnya, penawaran mata wang asing (USD) di pasaran pertukaran asing meningkat, kerana mata wang asing tersebut ditukarkan ke RM.

Contoh Praktikal

Sebagai contoh, jika Malaysia menjadi destinasi pelancongan yang popular bagi pelancong dari Amerika Syarikat dan Eropah, permintaan terhadap RM akan meningkat di kalangan pelancong ini. Mereka akan menukar USD atau Euro mereka ke RM, yang meningkatkan penawaran mata wang asing di Malaysia. Di sisi lain, jika rakyat Malaysia semakin gemar melancong ke destinasi seperti Eropah atau Jepun, ini akan meningkatkan permintaan mereka terhadap Euro atau Yen Jepun, dan meningkatkan penawaran RM di pasaran pertukaran asing.

 


PENINGKATAN BILANGAN PELAJAR YANG MELANJUTKAN PELAJARAN DI LUAR NEGERI

1. Kesan Peningkatan Bilangan Pelajar Malaysia yang Belajar di Luar Negeri

Apabila semakin ramai pelajar Malaysia memilih untuk melanjutkan pelajaran di luar negeri, permintaan terhadap mata wang asing, seperti Dolar Amerika Syarikat (USD), meningkat. Ini disebabkan oleh keperluan pelajar untuk menukar Ringgit Malaysia (RM) ke mata wang asing bagi membayar yuran pengajian, perbelanjaan hidup, dan kos lain yang berkaitan dengan pendidikan di luar negeri. Akibatnya, penawaran RM di pasaran pertukaran asing meningkat, kerana terdapat lebih banyak RM yang ditukarkan ke mata wang asing.

2. Kesan Peningkatan Bilangan Pelajar Asing yang Belajar di Malaysia

Sebaliknya, apabila semakin ramai pelajar dari luar negara memilih untuk melanjutkan pelajaran di Malaysia, permintaan terhadap mata wang domestik, RM, akan meningkat. Ini berlaku kerana pelajar asing perlu menukar mata wang mereka (seperti USD) ke RM untuk membayar yuran pengajian dan perbelanjaan lain semasa mereka belajar di Malaysia. Akibatnya, penawaran mata wang asing seperti USD di pasaran pertukaran asing meningkat, kerana mata wang asing ini ditukarkan ke RM.

Contoh Praktikal

Sebagai contoh, jika terdapat peningkatan jumlah pelajar Malaysia yang memilih untuk belajar di universiti-universiti di Amerika Syarikat, mereka perlu menukar jumlah yang besar dari RM ke USD untuk membiayai pengajian mereka. Ini meningkatkan permintaan USD di Malaysia. Di sisi lain, jika Malaysia menjadi hub pendidikan yang popular bagi pelajar dari negara-negara ASEAN atau Timur Tengah, ini akan meningkatkan permintaan RM di kalangan pelajar-pelajar ini yang perlu menukar mata wang negara mereka ke RM.

 

PERUBAHAN KADAR BUNGA DAN KADAR PULANGAN PELABURAN

1. Kesan Kadar Bunga dan Pulangan Pelaburan yang Rendah

Apabila kadar bunga dan kadar pulangan pelaburan di dalam negeri rendah, ini seringkali mendorong pelabur untuk mencari pelaburan yang lebih menguntungkan di luar negeri. Akibatnya, modal domestik akan mengalir keluar dari negara tersebut. Dalam konteks Malaysia, situasi ini akan meningkatkan permintaan terhadap mata wang asing seperti Dolar Amerika Syarikat (USD) di pasaran. Ini disebabkan oleh keperluan untuk menukar Ringgit Malaysia (RM) ke mata wang asing untuk pelaburan di luar negeri. Serentak, penawaran RM di pasaran pertukaran asing juga meningkat.

2. Kesan Kadar Bunga dan Pulangan Pelaburan yang Tinggi

Sebaliknya, apabila kadar bunga dan pulangan pelaburan di Malaysia tinggi, ini akan menarik modal dari luar negeri. Pelabur asing akan mencari peluang pelaburan yang lebih baik di Malaysia. Situasi ini akan meningkatkan permintaan terhadap mata wang domestik, RM, di pasaran pertukaran asing. Akibatnya, penawaran mata wang asing seperti USD di pasaran pertukaran asing juga meningkat, kerana pelabur asing perlu menukar mata wang mereka ke RM untuk melabur di Malaysia.

Contoh Praktikal

Sebagai contoh, jika Bank Negara Malaysia menaikkan kadar bunga, ini mungkin menarik pelabur asing yang mencari pulangan yang lebih tinggi. Mereka akan menukar USD mereka ke RM untuk melabur di Malaysia, yang meningkatkan permintaan terhadap RM dan penawaran USD di pasaran. Di sisi lain, jika kadar bunga di Malaysia rendah, pelabur Malaysia mungkin mencari peluang pelaburan di negara lain dengan kadar bunga yang lebih tinggi, seperti Amerika Syarikat, yang akan meningkatkan permintaan USD dan penawaran RM.


Pertumbuhan Ekonomi

1. Dampak Pertumbuhan Ekonomi pada Eksport dan Import

Pertumbuhan ekonomi yang kuat seringkali membawa kepada perkembangan eksport yang lebih cepat berbanding import. Ini bermakna, apabila ekonomi negara berkembang, firma-firma tempatan mampu meningkatkan penjualan produk mereka ke pasaran luar negeri. Peningkatan eksport ini akan menyebabkan permintaan yang lebih tinggi terhadap mata wang negara, seperti Ringgit Malaysia (RM), di pasaran pertukaran asing.

2. Peningkatan Nilai Mata Wang Akibat Pertumbuhan Ekonomi

Ketika permintaan terhadap eksport meningkat, ini akan meningkatkan permintaan terhadap mata wang negara (RM) lebih daripada permintaan terhadap mata wang asing (USD) di pasaran pertukaran asing. Keadaan ini akan menyebabkan peningkatan nilai mata wang negara tersebut. Dengan permintaan yang lebih tinggi untuk RM, nilai RM berbanding mata wang asing seperti USD akan meningkat.

3. Kesan Pertumbuhan Ekonomi yang Rendah atau Negatif

Sebaliknya, pertumbuhan ekonomi yang rendah atau negatif seringkali menyebabkan perkembangan import lebih cepat daripada perkembangan eksport. Dalam situasi ini, permintaan untuk barang import meningkat, yang memerlukan pembayaran dalam mata wang asing seperti USD. Ini akan meningkatkan permintaan terhadap mata wang asing (USD) lebih daripada permintaan terhadap mata wang negara (RM) di pasaran pertukaran asing. Akibatnya, nilai mata wang negara tersebut, dalam hal ini RM, akan menurun berbanding mata wang asing.

Contoh Praktikal

Sebagai contoh, jika ekonomi Malaysia tumbuh dengan cepat, syarikat-syarikat Malaysia mungkin akan mengeksport lebih banyak produk elektronik atau minyak sawit ke pasaran global. Ini akan meningkatkan permintaan terhadap RM di pasaran pertukaran asing. Sebaliknya, dalam situasi ekonomi yang lemah, Malaysia mungkin mengimport lebih banyak barang, seperti peralatan elektronik atau makanan, yang akan meningkatkan permintaan terhadap USD di pasaran pertukaran asing, dan menurunkan nilai RM.

 

Devaluasi

1. Pengertian Devaluasi

Devaluasi adalah tindakan yang dilakukan oleh kerajaan untuk menurunkan nilai mata wang negaranya berbanding dengan mata wang asing. Ini biasanya berlaku dalam sistem kadar pertukaran tetap, di mana nilai mata wang ditetapkan oleh kerajaan atau bank pusat.

2. Contoh Devaluasi

Sebagai contoh, andai kata pada mulanya kadar pertukaran antara Ringgit Malaysia (RM) dan Dolar Amerika Syarikat (USD) adalah US$1 = RM3.00. Jika kerajaan Malaysia kemudian menetapkan kadar pertukaran baru pada US$1 = RM3.50, ini bermakna Malaysia telah mendevaluasikan RM. Nilai RM turun berbanding USD, kerana sekarang lebih banyak RM diperlukan untuk mendapatkan satu USD.

3. Kesan Devaluasi

(a) Eksport Bertambah: Devaluasi membuat harga barang eksport Malaysia lebih murah di pasaran antarabangsa, yang mendorong peningkatan eksport.

(b) Import Berkurang: Sebaliknya, harga barang import menjadi lebih mahal dalam terma RM, menyebabkan pengurangan import.

(c) Imbangan Pembayaran Membaik: Dengan peningkatan eksport dan pengurangan import, imbangan pembayaran negara akan menjadi lebih baik.

(d) Pengangguran Berkurang dan Pendapatan Negara Bertambah: Peningkatan eksport meningkatkan produksi domestik untuk memenuhi permintaan antarabangsa, yang meningkatkan permintaan tenaga kerja dan mengurangkan pengangguran. Pengurangan import menyebabkan permintaan untuk produk tempatan meningkat, yang merangsang industri penggantian import dan pelaburan, seterusnya meningkatkan pendapatan negara.

(e) Potensi Inflasi: Jika negara telah mencapai guna tenaga penuh, kenaikan harga import dan upah boleh menyebabkan inflasi.

(f) Tindak Balas Internasional: Negara lain mungkin bertindak balas dengan sekatan import atau devaluasi mata wang mereka sendiri sebagai respons.

Contoh Praktikal

Contohnya, jika Malaysia mendevaluasi RM, ini mungkin akan membuat produk pertanian dan elektronik Malaysia lebih menarik di pasaran global, meningkatkan eksport. Namun, barang import seperti peralatan elektronik atau kereta mungkin menjadi lebih mahal, yang mengurangkan permintaan dan import barang-barang ini.

No comments: