2.8  Perkara 3: Agama Rasmi di Malaysia. Pengertian,
Amalan, dan Peraturannya
- Malaysia,
     sebuah negara yang kaya dengan kepelbagaian budaya dan agama, telah
     menetapkan Islam sebagai agama rasmi negara, sebagaimana yang termaktub
     dalam Perkara 3 Perlembagaan Malaysia. Walaupun Islam diangkat sebagai
     agama rasmi, Malaysia juga menghormati prinsip kebebasan beragama,
     membenarkan pengamalan agama-agama lain secara bebas dan harmoni.
i.       
Islam sebagai Agama Rasmi
- Islam,
     sebagai agama rasmi di Malaysia, memainkan peranan penting dalam kehidupan
     sosial dan budaya masyarakat Melayu yang merupakan kaum majoriti di negara
     ini. Penetapan Islam sebagai agama rasmi bukan bermakna agama lain tidak
     boleh diamalkan. Sebaliknya, ia lebih kepada pengakuan terhadap kedudukan
     Islam dalam struktur sosial dan pemerintahan negara.
ii.       Kebebasan
Beragama
- Malaysia
     mengamalkan dasar kebebasan beragama. Warganegara dan penduduk di Malaysia
     bebas untuk mengamalkan dan memeluk agama pilihan mereka. Agama-agama
     seperti Kristian, Buddha, Hindu, dan lain-lain turut diamalkan secara
     bebas tanpa sebarang halangan. Ini mencerminkan semangat kesederhanaan dan
     keharmonian yang menjadi tunjang utama dalam masyarakat Malaysia.
iii.      Peranan
Ketua Agama Islam
- Di
     setiap negeri yang beraja, Sultan atau Raja adalah ketua agama Islam.
     Manakala di negeri-negeri tanpa raja, seperti Pulau Pinang, Melaka, Sabah,
     Sarawak, dan Wilayah Persekutuan (Kuala Lumpur, Labuan, Putrajaya), Yang
     di-Pertuan Agong mengambil peranan sebagai ketua agama Islam. Peranan ini
     penting untuk memastikan urusan dan pentadbiran agama Islam dijalankan
     dengan tertib dan mengikut syariat.
iv.      Larangan
Menyebarkan Agama Lain kepada Umat Islam
- Salah
     satu aspek penting dalam konteks agama rasmi ialah larangan menyebarkan
     agama lain kepada rakyat Malaysia yang beragama Islam. Ini adalah untuk
     menjaga keutuhan dan kesucian aqidah umat Islam di negara ini.
v.       Kuasa
Dewan Undangan Negeri
- Dalam
     hal pentadbiran agama Islam, Dewan Undangan Negeri mempunyai kuasa untuk
     menggubal undang-undang yang berkaitan, bukannya Parlimen. Ini menunjukkan
     bahawa urusan agama Islam lebih cenderung diuruskan pada peringkat negeri,
     memberikan ruang kepada setiap negeri untuk menguruskan hal ehwal agama
     Islam mengikut konteks dan keperluan masyarakat setempat.
2.9  Bahasa Kebangsaan Malaysia: Peranan dan Penggunaannya
dalam Konteks Nasional
- Bahasa Melayu, sebagai Bahasa
     Kebangsaan Malaysia, memegang peranan penting dalam identiti dan perpaduan
     nasional. Perkara 152 Perlembagaan Malaysia menetapkan Bahasa Melayu
     sebagai bahasa kebangsaan, yang mencerminkan martabat dan jati diri
     bangsa. Penggunaan Bahasa Melayu tidak terhad kepada bentuk tulisan
     sahaja, tetapi juga meliputi aspek komunikasi, pendidikan, dan
     pentadbiran.
i.       
Bahasa Melayu: Bentuk dan Penggunaan
- Bahasa Melayu boleh ditulis dalam
     dua bentuk: huruf Jawi dan Rumi. Kedua-dua bentuk ini mempunyai nilai
     sejarah dan budaya yang mendalam, mencerminkan kekayaan dan kepelbagaian
     bahasa ini. Dalam konteks pendidikan dan penerbitan, kedua-dua bentuk ini
     digunakan untuk memastikan pemahaman dan penghayatan bahasa dapat
     dijangkau oleh semua lapisan masyarakat.
ii.      
Penggunaan Rasmi Bahasa Melayu
- Dalam semua urusan rasmi
     kerajaan, sama ada di peringkat Persekutuan atau Negeri, Bahasa Melayu
     diutamakan. Ini termasuklah dalam dokumen-dokumen kerajaan, komunikasi
     rasmi, dan juga dalam perundangan. Penggunaan Bahasa Melayu dalam urusan
     rasmi ini bukan sahaja memperkukuhkan kedudukannya sebagai bahasa
     kebangsaan tetapi juga memudahkan komunikasi dan pemahaman di kalangan
     rakyat.
iii.      Peranan
Bahasa Inggeris
- Walaupun Bahasa Melayu adalah
     bahasa kebangsaan, Bahasa Inggeris masih memainkan peranan penting dalam
     beberapa aspek. Ini termasuklah dalam hubungan dengan negara asing,
     latihan yang dianjurkan oleh pakar-pakar luar negara, serta dalam
     bidang-bidang tertentu seperti perubatan, sains, dan teknologi. Pindaan
     pada tahun 1995 kepada Perkara 152 telah memperluas penggunaan Bahasa
     Inggeris dalam sistem pendidikan, terutamanya dalam pengajaran
     bidang-bidang ini, menunjukkan fleksibiliti dan adaptasi bahasa dalam
     menghadapi cabaran globalisasi.
2.10 Takrifan "Melayu" dalam Perlembagaan
Persekutuan Malaysia
i.       
Pengenalan
- Dalam konteks Malaysia, identiti
     etnik "Melayu" didefinisikan dengan jelas dalam Perlembagaan
     Persekutuan, khususnya dalam Perkara 160 (2). Definisi ini bukan sekadar
     label etnik tetapi membawa implikasi penting dalam konteks sosial,
     politik, dan kebudayaan negara.
ii.       Definisi
"Melayu" Menurut Perlembagaan
- Perkara 160 (2) Perlembagaan
     Persekutuan Malaysia menyatakan bahawa seseorang itu dianggap sebagai
     Melayu jika memenuhi tiga kriteria utama:
- Menganut Agama Islam: Kepercayaan
     ini merupakan elemen utama dalam identiti Melayu, menandakan kesatuan
     dalam kepercayaan dan amalan keagamaan.
- Lazim Bercakap Bahasa Melayu:
     Bahasa bukan sekadar alat komunikasi tetapi juga medium untuk
     mengekspresikan nilai, adat, dan warisan budaya.
- Mengamalkan Adat Istiadat Melayu:
     Ini merujuk kepada pengamalan tradisi dan budaya yang telah lama menjadi
     sebahagian daripada warisan Melayu.
iii.      Syarat
Tambahan
- Selain daripada tiga kriteria
     utama, seseorang itu juga perlu memenuhi salah satu daripada syarat
     berikut:
- Kelahiran: Seseorang itu perlu
     dilahirkan di Persekutuan atau Singapura sebelum Hari Merdeka, atau ibu
     bapanya telah dilahirkan di Persekutuan atau Singapura.
- Keturunan: Seseorang itu adalah
     berketurunan daripada individu yang memenuhi syarat kelahiran tersebut.
iv.      Implikasi
dan Pentingnya Takrifan
- Takrifan ini penting kerana ia
     berkait rapat dengan hak-hak istimewa yang diperuntukkan kepada orang
     Melayu dalam Perlembagaan, seperti dalam bidang pendidikan, pekerjaan, dan
     lain-lain. Ia juga membantu dalam memelihara dan mempromosikan budaya
     serta warisan Melayu dalam masyarakat majmuk Malaysia.
2.11 Kedudukan Istimewa Orang Melayu dan Bumiputera di
Sabah dan Sarawak
i.       
Pengenalan
- Kedudukan istimewa Orang Melayu
     dan Bumiputera di Sabah dan Sarawak merupakan salah satu aspek penting
     dalam Perlembagaan Malaysia, khususnya yang dinyatakan dalam Perkara 153.
     Aspek ini mencerminkan komitmen dan pengakuan negara terhadap keperluan
     khusus dan hak-hak istimewa komuniti ini.
ii.       Peruntukan
Perkara 153
- Jawatan Perkhidmatan Awam:
     Sekurang-kurangnya tiga perempat (3/4) daripada jawatan dalam perkhidmatan
     awam diperuntukkan khusus untuk Orang Melayu dan Bumiputera di Sabah dan
     Sarawak. Ini menunjukkan usaha kerajaan dalam memastikan penyertaan mereka
     dalam pentadbiran negara.
- Lesen Perdagangan: Lesen-lesen
     perdagangan tertentu diberikan keutamaan kepada Orang Melayu dan
     Bumiputera di Sabah dan Sarawak, sebagai langkah untuk meningkatkan keusahawanan
     dan pembangunan ekonomi dalam kalangan mereka.
- Kuota Pendidikan: Kuota khusus
     disediakan bagi Orang Melayu dan Bumiputera di Sabah dan Sarawak untuk
     peluang pendidikan di Tingkatan Enam, Kursus Matrikulasi, dan peringkat
     universiti. Ini bertujuan untuk meningkatkan akses dan kualiti pendidikan
     dalam kalangan komuniti ini.
- Biasiswa: Pemberian biasiswa
     kepada Orang Melayu dan Bumiputera di Sabah dan Sarawak dilakukan setakat
     kemampuan kerajaan, menunjukkan sokongan terhadap pembangunan modal insan
     mereka.
- Peranan Yang di-Pertuan Agong:
     Yang di-Pertuan Agong memainkan peranan penting dalam melindungi hak-hak
     istimewa Bumiputera serta memastikan hak-hak yang sah bagi rakyat bukan
     Bumiputera juga terpelihara.
iii.      Implikasi
dan Pentingnya
- Kedudukan istimewa ini bukan
     sahaja penting dalam konteks pembangunan sosioekonomi Orang Melayu dan
     Bumiputera di Sabah dan Sarawak tetapi juga dalam memastikan keseimbangan
     dan keharmonian antara pelbagai kaum di Malaysia. Ia merupakan refleksi
     daripada sejarah, perjanjian, dan komitmen bersama antara kaum di
     Malaysia.
2.12 Tanah Rizab Orang Melayu
i.       
Pengenalan
- Tanah Rizab Orang Melayu,
     sebagaimana yang diperuntukkan dalam Perkara 89(6) Perlembagaan Malaysia,
     merupakan tanah yang dikhaskan untuk dimiliki oleh orang Melayu atau
     Bumiputera di negeri tempat tanah tersebut berada. 
- Konsep ini memainkan peranan
     penting dalam memelihara identiti dan warisan budaya masyarakat Melayu dan
     Bumiputera di Malaysia.
ii.       Peraturan
dan Proses
- Pemilikan Eksklusif: Tanah rizab
     ini tidak boleh dijual atau dipindahmilik kepada orang bukan Melayu,
     menegaskan keutamaan pemilikan dalam kalangan masyarakat Melayu dan
     Bumiputera.
- Pengisytiharan oleh Kerajaan
     Negeri: Kerajaan Negeri mempunyai kuasa untuk mengisytiharkan mana-mana
     tanah sebagai tanah rizab Melayu. Proses ini boleh berlaku melalui
     perjanjian dengan pemilik tanah atau atas permohonan pemilik tanah yang
     mempunyai hak atau kepentingan terhadap tanah tersebut.
- Penggantian Tanah Rizab: Jika
     suatu tanah berhenti menjadi tanah rizab Melayu, Kerajaan Negeri
     bertanggungjawab untuk mengisytiharkan tanah lain yang serupa jenisnya dan
     tidak melebihi luas tanah asal sebagai pengganti.
iii.      Kepentingan
dan Implikasi
- Tanah Rizab Orang Melayu bukan
     hanya tentang pemilikan tanah, tetapi juga tentang pemeliharaan identiti
     dan warisan budaya.
-  Ia membantu dalam pembangunan ekonomi dan
     sosial masyarakat Melayu dan Bumiputera, serta memastikan keseimbangan
     dalam pembangunan hartanah dan tanah di Malaysia.
2.13  Bidang Kuasa Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri
dalam Konteks Malaysia (Jadual Kesembilan)
i.       
Pengenalan
- Bidang kuasa antara Kerajaan
     Persekutuan dan Kerajaan Negeri di Malaysia merupakan aspek penting yang
     terangkum dalam Jadual Kesembilan Perlembagaan Persekutuan. 
- Pembahagian ini menentukan skop
     tanggungjawab dan kuasa yang dipegang oleh kedua-dua entiti pemerintahan
     ini, memastikan pengurusan negara berjalan lancar dan efisien.
ii.       Bidang
Kuasa Kerajaan Persekutuan
- Kerajaan Persekutuan, sebagai
     pemerintah pusat, memegang tanggungjawab utama dalam banyak aspek penting
     negara. Ini termasuklah hal-ehwal luar negara, pertahanan, keselamatan
     dalam negeri, undang-undang, acara sivil dan jenayah, serta pentadbiran
     keadilan.
-  Contoh praktikalnya, dalam konteks
     pertahanan, Kerajaan Persekutuan bertanggungjawab untuk memelihara
     kedaulatan negara daripada ancaman luar dan dalam, seperti melalui
     pengurusan Angkatan Tentera Malaysia.
iii.      Bidang
Kuasa Kerajaan Negeri
- Di sisi lain, Kerajaan Negeri
     mempunyai kuasa penuh terhadap bidang-bidang yang lebih lokal dan spesifik
     kepada negeri masing-masing. Ini termasuklah pengurusan hukum Syarak dan
     hal-ehwal agama Islam, tanah, pertanian, perhutanan, dan kerajaan
     tempatan. 
- Sebagai contoh, dalam hal
     pengurusan tanah, Kerajaan Negeri bertanggungjawab untuk mengeluarkan hak
     milik, permit, dan lesen berkaitan tanah dan pembangunan.
iv.      Senarai
Bersama
- Senarai Bersama pula merangkumi
     bidang-bidang yang menjadi tanggungjawab bersama antara Kerajaan
     Persekutuan dan Kerajaan Negeri. Ini termasuklah kebajikan masyarakat,
     biasiswa, perlindungan binatang dan burung liar, serta perancangan bandar
     dan kampung.
-  Dalam konteks perancangan bandar,
     kedua-dua kerajaan bekerjasama dalam merancang dan membangunkan
     infrastruktur serta kemudahan awam untuk meningkatkan kualiti hidup
     rakyat.
v.       Kesimpulan
- Pemahaman mendalam tentang
     pembahagian bidang kuasa ini penting bagi memastikan keharmonian dan
     efisiensi dalam pengurusan negara. 
vi.      Bekalan
dan Perkhidmatan Air
- Pindaan ini membolehkan Kerajaan
     Persekutuan mengambil alih tanggungjawab pengurusan air, yang merangkumi
     aspek rawatan, pengagihan, dan pengebilan air, daripada Kerajaan Negeri.
     Ini termasuklah pembinaan infrastruktur, penyelenggaraan, dan peningkatan
     sistem bekalan air untuk memastikan kestabilan dan keberkesanan pengurusan
     sumber air di Malaysia. 
- Contohnya, projek penambahbaikan
     sistem saluran air di beberapa negeri telah dilaksanakan untuk
     meningkatkan kualiti bekalan air kepada rakyat.
vii.      Pemeliharaan
Warisan
- Pindaan ini juga memperkenalkan
     peranan Kerajaan Persekutuan dalam pemeliharaan warisan negara. Ini
     melibatkan usaha-usaha pemuliharaan dan pengekalan warisan budaya dan
     sejarah Malaysia, termasuk tapak warisan, bangunan bersejarah, dan tradisi
     kebudayaan. 
- Sebagai contoh, kerjasama antara
     Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri dalam pemuliharaan warisan
     seperti Georgetown di Pulau Pinang dan Melaka Bandaraya Bersejarah
     menunjukkan pentingnya usaha bersama dalam memelihara identiti dan warisan
     negara.
- Pindaan ini menandakan satu
     langkah penting dalam usaha memperkukuhkan kerjasama dan pembahagian
     tanggungjawab antara Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri. 
- Ia juga menunjukkan komitmen
     Malaysia dalam memastikan pengurusan sumber yang berkesan dan pemeliharaan
     warisan negara untuk generasi akan datang.
Maklumat Tambahan: Pindaan Perlembagaan Persekutuan
- Pindaan Jadual Kesembilan Perlembagaan Persekutuan pada awal tahun 2005 merupakan langkah penting dalam evolusi pentadbiran dan pengurusan negara Malaysia.
- Pindaan ini secara khusus menambah dua perkara penting dalam Senarai Bersama, yang melibatkan kerjasama antara Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri. Perkara pertama adalah mengenai "Bekalan dan Perkhidmatan Air", manakala yang kedua adalah "Pemeliharaan Warisan".
2.14: Suruhanjaya di Malaysia: Pengertian, Fungsi, dan
Peranannya
i.       
Pengenalan
- Suruhanjaya di Malaysia memainkan
     peranan penting dalam pelbagai aspek pentadbiran dan pengurusan negara.
     Istilah "suruhanjaya" merujuk kepada sebuah badan atau lembaga
     yang ditubuhkan oleh kerajaan dengan tujuan tertentu, biasanya untuk
     mengawal selia, menyiasat, atau memberi nasihat dalam bidang tertentu. 
- Suruhanjaya ini sering kali
     dilantik dan diatur oleh perlembagaan atau undang-undang tertentu,
     memastikan fungsi dan operasinya berjalan dengan lancar dan sesuai dengan
     dasar negara.
ii.       Jenis-Jenis
Suruhanjaya
- Suruhanjaya
     Pilihan Raya: 
- Ditubuhkan pada tahun 1957,
      Suruhanjaya Pilihan Raya bertanggungjawab untuk menjalankan pilihan raya
      bagi Dewan Rakyat dan Dewan Undangan Negeri.
-  Tugas utamanya termasuklah menyediakan
      dan menyemak senarai pemilih, memastikan proses pilihan raya berjalan
      dengan adil dan lancar. Suruhanjaya ini juga memastikan setiap
      warganegara yang layak menerima hak undian mereka.
- Suruhanjaya Perkhidmatan:
- Terdiri daripada lima buah suruhanjaya, iaitu Suruhanjaya Perkhidmatan Awam, Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran, Suruhanjaya Perkhidmatan Kehakiman dan Undang-undang, Suruhanjaya Pasukan Polis, dan Majlis Angkatan Tentera.
- Suruhanjaya ini memastikan
      kesaksamaan dalam hal-ehwal pentadbiran awam seperti pelantikan,
      pengesahan jawatan, kenaikan pangkat, dan mengawal tatatertib kakitangan
      awam.
- Suruhanjaya
     Hak Asasi Manusia (SUHAKAM):
- Ditubuhkan untuk memupuk kesedaran dan menyediakan pendidikan berkaitan hak asasi manusia. SUHAKAM berperanan sebagai pengawal dan pemantau hak asasi manusia di Malaysia, memastikan setiap individu dilindungi dan dihormati hak-hak asasinya.
- Suruhanjaya Khas: Bersifat
      sementara dan ditubuhkan untuk tujuan-tujuan khas seperti menyiasat salah
      guna kuasa, malapetaka alam, dan penyelewengan. Contohnya, Suruhanjaya
      Khas Penambahbaikan Perjalanan dan Pengurusan Polis Diraja Malaysia yang
      ditubuhkan untuk mengkaji dan memperbaiki operasi dan pengurusan dalam
      pasukan polis.
iii.      Contoh
Praktikal
- Dalam konteks praktikal,
     Suruhanjaya Pilihan Raya memainkan peranan penting dalam memastikan
     pilihan raya dijalankan dengan adil dan bebas. 
- Misalnya, dalam pilihan raya
     umum, Suruhanjaya bertanggungjawab untuk memastikan semua calon dan parti
     politik mematuhi peraturan dan undang-undang pilihan raya, serta
     memastikan pengiraan undi dilakukan dengan teliti dan tepat.
- Suruhanjaya Perkhidmatan,
     khususnya Suruhanjaya Perkhidmatan Awam, memastikan proses pelantikan
     kakitangan awam dilakukan berdasarkan merit dan kelayakan, bukan atas
     dasar nepotisme atau favoritisme. Ini membantu dalam mencipta sebuah
     pentadbiran awam yang efisien, berintegriti, dan profesional.
- SUHAKAM, melalui program
     pendidikannya, membantu meningkatkan kesedaran masyarakat tentang
     pentingnya hak asasi manusia. Ini termasuklah hak untuk hidup, kebebasan
     beragama, dan hak untuk mendapat pendidikan.
- Suruhanjaya Khas, seperti
     Suruhanjaya Penambahbaikan Perjalanan dan Pengurusan Polis Diraja
     Malaysia, membantu dalam mengidentifikasi kelemahan dalam sistem dan
     mencadangkan penambahbaikan. Ini termasuklah cadangan untuk meningkatkan
     keberkesanan polis dalam menangani jenayah dan meningkatkan hubungan
     antara polis dengan masyarakat.
 
 
 
iv.      
Ciri-ciri
Suruhanjaya di Malaysia
- Suruhanjaya di Malaysia memainkan
     peranan penting dalam pelbagai aspek pentadbiran dan perundangan negara.
     Mereka berfungsi untuk memastikan keadilan, ketelusan, dan keberkesanan
     dalam pelaksanaan tugas-tugas tertentu. 
v.      
Keadilan
dan Kebebasan dari Pengaruh Politik
- Suruhanjaya di Malaysia harus
     bersifat adil dan berkecuali. Ini penting untuk memastikan bahawa
     keputusan yang dibuat adalah berdasarkan merit dan bukan atas dasar
     politik atau preferensi peribadi. Kebebasan dari pengaruh politik dicapai
     melalui beberapa mekanisme:
- Pelantikan
     Anggota: 
- Anggota suruhanjaya dilantik
      oleh Yang di-Pertuan Agong, berdasarkan nasihat Perdana Menteri dan
      selepas berunding dengan Majlis Raja-Raja. Ini memastikan bahawa pelantikan
      dibuat oleh pihak yang berkecuali dan adil.
- Komposisi
     Anggota: 
- Anggota suruhanjaya biasanya
      terdiri daripada penjawat awam, hakim, dan golongan profesional, yang
      menjamin keberkecualian dan integriti mereka.
vi.      Proses
Pemecatan Anggota dan Saraan
- Anggota suruhanjaya hanya boleh
     dipecat melalui proses tribunal. Yang di-Pertuan Agong akan bertindak
     mengikut syor tribunal, yang bersifat muktamad. 
- Ini menjamin bahawa tiada campur
     tangan politik dalam proses pemecatan.
-  Saraan semua anggota suruhanjaya
     ditetapkan oleh Parlimen dan ditanggung oleh Kumpulan Wang Persekutuan
     yang Disatukan, memastikan kemandirian kewangan mereka.
vii.      Suruhanjaya
Perkhidmatan Awam
- Suruhanjaya Perkhidmatan Awam
     mempunyai peranan penting dalam menguruskan hal-ehwal pentadbiran awam di
     Malaysia. Mereka bertanggungjawab untuk:
- Pelantikan dan Pengurusan
     Jawatan: Termasuk melantik, mengesahkan jawatan, menaikkan pangkat, dan
     menukar anggota-anggota perkhidmatan awam.
- Kawalan Tatatertib: Menjalankan
     kawalan tatatertib terhadap anggota-anggota perkhidatan awam, memastikan
     integriti dan profesionalisme dalam perkhidmatan awam.
viii.     Contoh
Praktikal
- Sebagai contoh praktikal,
     Suruhanjaya Perkhidmatan Awam sering terlibat dalam proses pemilihan dan
     promosi pegawai-pegawai kanan dalam sektor awam. Mereka memastikan bahawa
     proses ini dilakukan dengan adil dan berdasarkan kriteria yang telah
     ditetapkan, tanpa pengaruh atau tekanan politik.
 
 
ix.      Suruhanjaya
Perkhidmatan Pelajaran
- Suruhanjaya Perkhidmatan
     Pelajaran, yang ditubuhkan mengikut Perkara 141A Perlembagaan Persekutuan,
     mengawal selia perkhidmatan pelajaran di Malaysia. Suruhanjaya ini terdiri
     daripada seorang pengerusi, seorang timbalan pengerusi, dan enam belas
     anggota lain. 
- Tugas-tugas utama suruhanjaya ini
     termasuk melantik, mengesahkan jawatan, menaikkan pangkat, dan menukar
     anggota-anggota perkhidmatan pelajaran. Suruhanjaya ini juga
     bertanggungjawab menjalankan kawalan tatatertib terhadap anggota-anggota
     perkhidmatan pelajaran.
- Contoh Praktikal: Sebagai contoh,
     jika terdapat aduan tentang salah laku seorang guru, Suruhanjaya
     Perkhidmatan Pelajaran akan menyiasat dan mengambil tindakan tatatertib
     jika perlu. Ini memastikan bahawa semua guru mematuhi kod etika dan
     menjaga integriti profesion perguruan.
x.       Suruhanjaya
Perkhidmatan Kehakiman dan Undang-undang
- Suruhanjaya Perkhidmatan
     Kehakiman dan Undang-undang, yang ditubuhkan mengikut Perkara 138
     Perlembagaan Persekutuan, mempunyai bidang kuasa ke atas semua anggota
     perkhidmatan kehakiman dan undang-undang. 
- Suruhanjaya ini terdiri daripada
     Pengerusi Suruhanjaya Perkhidmatan Awam, Peguam Negara atau Peguam Cara
     Negara, dan seorang atau beberapa orang anggota lain yang dilantik. 
- Tugas-tugasnya termasuk melantik
     dan mengesahkan jawatan anggota-anggota perkhidmatan kehakiman dan
     undang-undang, serta menjalankan kawalan tatatertib terhadap mereka.
- Contoh Praktikal: Misalnya, jika
     seorang majistret didakwa melakukan kesalahan, Suruhanjaya Perkhidmatan
     Kehakiman dan Undang-undang akan menyiasat dan mengambil tindakan yang
     sesuai. Ini menjamin bahawa semua anggota perkhidmatan kehakiman
     menjalankan tugas mereka dengan adil dan tanpa prasangka.
 
 
xi.      Suruhanjaya
Pasukan Polis Malaysia
- Suruhanjaya Pasukan Polis
     Malaysia (SPP) memainkan peranan penting dalam struktur pentadbiran dan
     pengurusan pasukan polis di Malaysia. 
- Berdasarkan Perlembagaan
     Persekutuan, SPP bertanggungjawab dalam pelbagai aspek termasuk
     pelantikan, pengesahan jawatan, kenaikan pangkat, pertukaran, dan kawalan
     tatatertib anggota pasukan polis.
xii.      Struktur
dan Keahlian SPP
- SPP terdiri daripada beberapa
     anggota utama:
- Menteri Keselamatan Dalam
      Negeri: Sebagai Pengerusi.
- Ketua Polis Negara: Bertindak
      sebagai pemerintah seluruh pasukan polis.
- Ketua Setiausaha Kementerian
      Keselamatan Dalam Negeri.
- Seorang anggota Suruhanjaya
      Perkhidmatan Awam: Dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong.
- Dua hingga enam orang anggota
      lain: Juga dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong.
xiii.     Tugas
dan Fungsi
- Tugas utama SPP meliputi:
- Pelantikan: Memilih dan melantik
      anggota pasukan polis.
- Pengesahan Jawatan dan Kenaikan
      Pangkat: Menentukan kelayakan dan kesesuaian anggota untuk jawatan atau
      pangkat yang lebih tinggi.
- Pertukaran: Menguruskan
      pergerakan anggota dalam pasukan polis.
- Kawalan Tatatertib: Menjalankan
      kawalan disiplin terhadap anggota pasukan polis, termasuk tindakan
      disiplin jika perlu.
- Contoh
     Praktikal
- Sebagai contoh praktikal, SPP
      memainkan peranan penting dalam pengurusan krisis atau situasi kecemasan.
      Dalam situasi ini, SPP akan menilai dan mengatur penempatan anggota
      polis, memastikan mereka ditempatkan di lokasi yang paling memerlukan
      kehadiran polis. Ini termasuk mengambil kira faktor-faktor seperti
      keperluan keselamatan, keahlian, dan pengalaman anggota tersebut.
 
 
 
xiv.     Majlis
Angkatan Tentera Malaysia: Struktur, Anggota, dan Tugas
- Majlis Angkatan Tentera Malaysia
     (ATM) memainkan peranan penting dalam menjamin keselamatan dan pertahanan
     negara. Dibentuk mengikut Perkara 137 Perlembagaan Persekutuan, Majlis ini
     mengawal selia semua aspek berkaitan dengan anggota angkatan tentera.
Struktur dan Anggota
Majlis
- Majlis ATM terdiri daripada beberapa
     anggota penting:
- Pengerusi: Biasanya dipegang
      oleh Menteri Pertahanan.
- Wakil Raja-Raja: Dilantik oleh
      Majlis Raja-Raja untuk mewakili mereka.
- Panglima Angkatan Tentera:
      Bertanggungjawab atas pemerintahan tentera.
- Setiausaha Kementerian
      Pertahanan: Memainkan peranan penting dalam aspek pentadbiran dan
      logistik.
Tugas dan Peranan
- Pegawai Turus Kanan: Mewakili
      setiap cabang tentera - darat, laut, dan udara.
Majlis ATM
bertanggungjawab untuk:
- Pemerintahan dan Pentadbiran:
      Menguruskan semua aspek operasi dan pentadbiran angkatan tentera.
- Kawalan Tatatertib: Memastikan
      disiplin dan tatasusila anggota tentera dijaga.
Contoh Praktikal
- Dalam konteks keamanan negara,
     Majlis ATM memainkan peranan strategik dalam merancang dan melaksanakan
     operasi pertahanan. Sebagai contoh, dalam menghadapi ancaman keganasan,
     Majlis ATM akan merancang strategi pertahanan dan mengkoordinasikan
     operasi bersama agensi keselamatan lain.
- Majlis ATM juga bertanggungjawab
     dalam perancangan strategik termasuk pembangunan kemahiran dan teknologi
     pertahanan. Ini termasuk latihan anggota tentera dan pembelian peralatan
     pertahanan.
 
 
 
xv.      Suruhanjaya
Hak Asasi Manusia (SUHAKAM)
- Suruhanjaya Hak Asasi Manusia
     Malaysia, lebih dikenali sebagai SUHAKAM, merupakan institusi hak asasi
     manusia yang penting di Malaysia. 
- Ditubuhkan melalui Akta
     Suruhanjaya Hak Asasi Manusia 1999 (Akta 597), SUHAKAM memulakan
     operasinya pada April 2000. Institusi ini memainkan peranan kritikal dalam
     memupuk kesedaran dan pendidikan berkaitan hak asasi manusia di Malaysia.
Fungsi dan Peranan
SUHAKAM
- Pemupukan Kesedaran dan
     Pendidikan: SUHAKAM berusaha untuk meningkatkan kesedaran masyarakat
     mengenai hak asasi manusia. 
- Melalui program, seminar, dan
     bengkel, SUHAKAM menyebarkan informasi dan hasil penyelidikan mengenai hak
     asasi manusia.
- Nasihat dan Bantuan kepada
     Kerajaan: Salah satu tugas utama SUHAKAM adalah menasihati dan membantu
     kerajaan dalam merumuskan perundangan dan arahan yang berkaitan dengan hak
     asasi manusia. 
- Ini termasuk mengesyorkan
     langkah-langkah yang perlu diambil untuk mematuhi standard hak asasi
     manusia antarabangsa.
- Penyiasatan Aduan: SUHAKAM juga
     bertanggungjawab untuk menyiasat aduan berkaitan dengan pencabulan hak
     asasi manusia. Ini termasuk melawat tempat-tempat tahanan dan membuat syor
     yang perlu untuk memperbaiki keadaan.
Keanggotaan dan
Bidang Kuasa
- Keanggotaan SUHAKAM terdiri
     daripada seorang Pengerusi dan tidak melebihi 20 orang anggota panel. 
- Mereka ini adalah individu yang
     berpengalaman dan berwibawa dalam bidang hak asasi manusia. Bidang kuasa
     SUHAKAM meliputi pelbagai aspek hak asasi manusia, termasuk pemupukan
     kesedaran, penyelidikan, dan penyiasatan aduan.
Contoh Praktikal
- Sebagai contoh praktikal, pada
     Januari 2009, SUHAKAM telah menjalankan siasatan terhadap kejadian di
     Bandar Mahkota Cheras, di mana anggota polis dan Unit Simpanan Persekutuan
     (FRU) didakwa menggunakan kekerasan.
- Laporan SUHAKAM mendapati hak
     asasi manusia telah dilanggar dalam insiden tersebut, walaupun tidak dapat
     mengenal pasti pegawai yang terlibat.
 
 
xvi.     Suruhanjaya
Khas Penambahbaikan Perjalanan dan Pengurusan Polis Diraja Malaysia
- Suruhanjaya Khas Penambahbaikan
     Perjalanan dan Pengurusan Polis Diraja Malaysia, yang ditubuhkan pada 4
     Februari 2005, merupakan langkah penting dalam usaha memperkukuhkan
     integriti dan disiplin dalam Polis Diraja Malaysia (PDRM). 
- Suruhanjaya ini memainkan peranan
     strategik dalam mengaudit dan menilai fungsi serta tanggungjawab PDRM,
     dengan fokus utama pada peningkatan etika kerja, pengurusan sumber
     manusia, dan pematuhan terhadap hak asasi manusia.
Fungsi dan Tanggungjawab
PDRM
- Suruhanjaya ini bertanggungjawab
     untuk menyiasat secara terperinci fungsi dan tanggungjawab PDRM dalam
     pelbagai aspek.
-  Ini termasuklah penilaian terhadap
     keperluan sumber manusia yang mencukupi dan sesuai untuk menjalankan tugas
     dengan efektif. 
- Selain itu, suruhanjaya juga
     meneliti etika kerja dan prosedur yang diikuti oleh kakitangan PDRM,
     memastikan mereka beroperasi dalam kerangka undang-undang dan moral yang
     tinggi.
xvii.    Isu
Hak Asasi Manusia
- Salah satu fokus utama Suruhanjaya
     Khas ini adalah untuk menyiasat dan menangani isu-isu hak asasi manusia
     yang berkaitan dengan tugas-tugas PDRM.
-  Ini termasuklah penanganan aduan dan kes
     pencabulan hak asasi manusia, serta memastikan bahawa semua tindakan PDRM
     selaras dengan prinsip-prinsip hak asasi manusia yang diiktiraf secara
     global.
xviii.   Laporan
dan Cadangan
- Laporan Suruhanjaya Khas
     Penambahbaikan Perjalanan dan Pengurusan Polis Diraja Malaysia, yang
     diumumkan pada Mei 2005, mengandungi 125 cadangan penting. 
- Cadangan-cadangan ini dirancang
     untuk meningkatkan perkhidmatan PDRM, dengan menekankan pada penurunan
     kadar jenayah, peningkatan persepsi publik terhadap isu rasuah dalam PDRM,
     dan penanganan isu pencabulan hak asasi manusia.
xix.     Kesimpulan
- Pendirian Suruhanjaya Khas ini
     menunjukkan komitmen Malaysia dalam memastikan bahawa badan penguatkuasaan
     undang-undangnya, khususnya PDRM, beroperasi dengan integriti,
     profesionalisme, dan menghormati hak asasi manusia. 
- Ini adalah langkah penting dalam
     memperkukuhkan kepercayaan masyarakat terhadap institusi kepolisian dan
     menjamin keamanan serta keadilan untuk semua.
 
 
 
2.15 Peranan dan
Tanggungjawab Ketua Audit Negara
i.       
Pengenalan
- Ketua Audit Negara merupakan
     jawatan yang amat penting dalam struktur pentadbiran negara Malaysia.
     Jawatan ini diamanahkan dengan tanggungjawab besar dalam mengaudit dan
     menilai pengurusan kewangan negara.
-  Peranan ini penting bagi meningkatkan
     kebertanggungjawaban pengurusan awam. Ketua Audit Negara Malaysia yang
     terkini ialah Datuk Wan Suraya Wan Mohd Radzi.
ii.       Pelantikan
dan Kuasa
- Ketua Audit Negara dilantik oleh
     Yang di-Pertuan Agong atas nasihat Perdana Menteri dan selepas berunding
     dengan Majlis Raja-raja. Ini menunjukkan kepentingan dan kebebasan jawatan
     ini dari pengaruh politik. 
- Ketua Audit Negara mempunyai
     kuasa penuh dalam melaksanakan tugasnya, termasuk kuasa memanggil
     mana-mana individu untuk mengemukakan apa-apa keterangan atau maklumat
     berkaitan perakaunan. 
- Contohnya, dalam kes pengauditan
     Terminal 2 KLIA dan pampasan tanah untuk jambatan kedua Pulau Pinang,
     Ketua Audit Negara memainkan peranan penting dalam memastikan transparansi
     dan akauntabiliti.
iii.      Tugas
dan Tanggungjawab
- Ketua Audit Negara
     bertanggungjawab melaksanakan pengauditan terhadap urusan kewangan
     kementerian-kementerian dan jabatan-jabatan kerajaan Malaysia. 
- Beliau mengemukakan laporan
     tahunan yang memerinci pengurusan wang setiap kementerian. 
- Misalnya, dalam laporan ketua
     audit negara bagi tahun 2021, isu-isu penting seperti pengurusan kewangan
     di beberapa kementerian dan jabatan telah dibincangkan secara terperinci,
     memberikan gambaran jelas tentang pengurusan kewangan negara.
iv.      Kewajipan
dan Akauntabiliti
- Ketua Audit Negara menjalankan
     tugas pengauditan secara profesional dan bebas serta mengemukan laporan
     yang adil dan seimbang kepada Parlimen dan Dewan Perundangan bagi menjamin
     akauntabiliti pengurusan awam. 
- Sebagai contoh, dalam
     pembentangan laporan kepada Parlimen, Ketua Audit Negara memastikan semua
     pihak dapat mengakses dan menilai prestasi kewangan negara, mempromosikan
     transparansi dan integriti dalam pengurusan awam.
v.       Kesimpulan
- Peranan Ketua Audit Negara adalah
     kritikal dalam memastikan pengurusan kewangan negara dilakukan dengan cara
     yang bertanggungjawab dan transparan. Melalui pelantikan yang bebas dan
     tugas yang dijalankan secara profesional, Ketua Audit Negara memainkan
     peranan penting dalam memastikan integriti dan akauntabiliti dalam
     pengurusan kewangan negara.
 
 
 
Laporan Ketua Audit
Negara: Pengawasan dan Transparansi Kewangan Negara
i.       
Pengenalan
- Laporan Ketua Audit Negara
     merupakan dokumen penting yang menyediakan gambaran menyeluruh tentang
     pengauditan akaun-akaun bagi Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri. 
- Dilantik oleh Yang di-Pertuan
     Agong, Ketua Audit Negara memainkan peranan kritikal dalam memastikan
     penggunaan sumber kewangan negara dilakukan dengan cara yang
     bertanggungjawab dan telus.
ii.       Peranan
dan Tanggungjawab
- Ketua Audit Negara
     bertanggungjawab untuk mengaudit akaun-akaun Kerajaan Persekutuan dan
     Kerajaan Negeri serta membuat laporan tentangnya. 
- Ini termasuk melaksanakan
     kewajipan dan menjalankan kuasa berhubung dengan akaun-akaun Kerajaan
     Persekutuan, Kerajaan Negeri, pihak berkuasa awam, dan badan-badan yang
     ditentukan. 
- Laporan ini kemudian dihantar
     kepada Yang di-Pertuan Agong dan dibentangkan dalam Dewan Rakyat atau
     Dewan Undangan Negeri.
iii.      Kepentingan
Laporan
- Laporan Ketua Audit Negara
     memainkan peranan penting dalam memastikan akaun-akaun kerajaan diaudit
     dengan teliti, membantu meningkatkan kecekapan dan keberkesanan pengurusan
     kewangan awam. 
- Laporan ini juga membantu dalam
     mengenal pasti kelemahan dan memberikan saranan untuk penambahbaikan.
iv.      Contoh
Praktikal
- Sebagai contoh, dalam laporan
     tahun 2021, terdapat penemuan tentang kelewatan pembekalan dan pengagihan
     jentera pertanian yang bernilai jutaan ringgit, yang belum digunakan atau
     telah rosak. 
- Ini menunjukkan keperluan untuk
     proses kerja yang lebih baik dalam perancangan, penggunaan, pemantauan,
     dan penguatkuasaan terma perjanjian konsesi.
v.       Kesimpulan
- Laporan Ketua Audit Negara adalah
     alat penting untuk memastikan akaun-akaun kerajaan diaudit dengan teliti
     dan transparan.
-  Ia membantu dalam memastikan penggunaan
     sumber kewangan negara dilakukan dengan cara yang bertanggungjawab dan
     berkesan.
 
 
 
Suruhanjaya
Perkhidmatan: Pengertian, Peranan, dan Kepentingannya
i.       
Pengenalan
- Suruhanjaya Perkhidmatan, sebuah
     entiti penting dalam struktur pentadbiran awam Malaysia, memainkan peranan
     kritikal dalam pengurusan dan pembangunan sumber manusia sektor kerajaan.
-  Institusi ini bertanggungjawab dalam
     pelbagai aspek termasuk pengambilan, promosi, dan pengurusan prestasi
     kakitangan awam.
ii.       Konsep
dan Peranan Suruhanjaya Perkhidmatan
- Suruhanjaya Perkhidmatan dibentuk
     khusus untuk mengawal selia dan menguruskan perkhidmatan awam di Malaysia.
     
- Ia melibatkan diri dalam proses
     pengambilan kakitangan awam, memastikan proses ini berjalan dengan adil
     dan berintegriti. 
- Suruhanjaya ini juga
     bertanggungjawab dalam menetapkan syarat-syarat perkhidmatan, gaji, dan
     faedah bagi pegawai-pegawai kerajaan.
- Contoh praktikal: Dalam proses
     pengambilan, Suruhanjaya Perkhidmatan mengadakan temu duga untuk
     calon-calon yang layak, memastikan hanya individu yang berkelayakan dan
     berintegriti yang dilantik dalam sektor awam.
iii.      Kepentingan
Suruhanjaya Perkhidmatan
- Suruhanjaya Perkhidmatan
     memastikan bahawa setiap pengambilan atau promosi dalam sektor awam
     dilakukan berdasarkan merit dan kecemerlangan. 
- Ini penting untuk memastikan
     keberkesanan dan keefisienan pentadbiran awam, serta memelihara
     kepentingan-kepentingan sah kaum-kaum lain di Malaysia, sejajar dengan
     Perkara 153(1) Perlembagaan Persekutuan.
iv.      Contoh
praktikal: 
- Dalam mengekalkan keadilan dan
     kepelbagaian dalam sektor awam, Suruhanjaya Perkhidmatan memastikan
     pelbagai kaum diwakili secara adil dalam pelantikan jawatan, selaras
     dengan prinsip-prinsip Perlembagaan.
Peranan dalam Pindaan
Status Tanah Rizab
- Suruhanjaya Perkhidmatan turut
     terlibat dalam proses pindaan status tanah rizab Melayu, yang memerlukan
     sokongan majoriti dua pertiga ahli Dewan Undangan Negeri dan kedua-dua
     Majlis Parlimen. 
- Ini menunjukkan peranannya tidak
     hanya terhad kepada pengurusan sumber manusia, tetapi juga dalam aspek
     pentadbiran dan perundangan yang lebih luas.
- Contoh praktikal: Jika terdapat
     cadangan untuk mengubah status tanah rizab Melayu untuk projek
     pembangunan, Suruhanjaya Perkhidmatan perlu memastikan proses ini
     dilakukan mengikut garis panduan yang ditetapkan dalam Perlembagaan
     Persekutuan dan Perlembagaan Negeri.
Kesimpulan
- Suruhanjaya Perkhidmatan
     memainkan peranan penting dalam memastikan pengurusan sumber manusia dalam
     sektor awam dilakukan dengan adil, berintegriti, dan efisien. Institusi
     ini tidak hanya penting dalam konteks pengambilan dan pengurusan
     kakitangan awam, tetapi juga dalam aspek perundangan dan pentadbiran
     negara.
2.16 Majlis-Majlis dalam
Perlembagaan Persekutuan
i.       
Pengenalan
- Majlis-majlis yang termaktub
     dalam Perlembagaan Persekutuan Malaysia memainkan peranan penting dalam
     pentadbiran dan tadbir urus negara. 
- Majlis-majlis ini, termasuk
     Majlis Raja-raja Melayu, Majlis Negara bagi Kerajaan Tempatan, Majlis Tanah
     Negara, dan Majlis Kewangan Negara, bertujuan untuk menyelaraskan
     pentadbiran antara Kerajaan Persekutuan dengan Kerajaan Negeri. 
- Kehadiran majlis-majlis ini
     menjamin pelaksanaan dasar dan undang-undang dilakukan dengan lancar,
     teliti, dan sesuai dengan keperluan rakyat.
ii.       Majlis
Raja-raja Melayu
- Majlis Raja-raja Melayu terdiri
     daripada raja-raja Melayu dan Yang di-Pertuan Agong sebagai ahli. Majlis
     ini mempunyai peranan dalam pemilihan Yang di-Pertuan Agong, serta dalam
     perkara yang berkaitan dengan agama Islam dan adat resam Melayu. 
- Sebagai contoh praktikal, Majlis
     Raja-raja Melayu memainkan peranan penting dalam penentuan polisi agama
     Islam di Malaysia, memastikan amalan dan upacara agama Islam yang
     disetujui oleh Majlis Raja-raja meliputi seluruh Persekutuan.
iii.      Majlis
Negara bagi Kerajaan Tempatan
- Majlis Negara bagi Kerajaan
     Tempatan ditubuhkan untuk membentuk dasar pembangunan dan pentadbiran
     kerajaan tempatan di seluruh Persekutuan.
- Majlis ini terdiri daripada
     wakil-wakil dari setiap negeri dan wakil Kerajaan Persekutuan. 
- Contoh praktikalnya termasuklah
     pembentukan dan pelaksanaan dasar-dasar pembangunan bandar dan desa, serta
     pengurusan sumber dan kemudahan awam.
iv.      Majlis
Tanah Negara
- Majlis Tanah Negara berfungsi
     untuk mengawal dan mengurus penggunaan tanah di Malaysia. 
- Majlis ini memainkan peranan
     penting dalam menentukan dasar penggunaan tanah, termasuk tanah rizab
     Melayu. 
- Sebagai contoh, pindaan status
     tanah rizab Melayu memerlukan sokongan majoriti 2/3 ahli Dewan Undangan
     Negeri dan kedua-dua Majlis Parlimen, menunjukkan betapa pentingnya
     peranan Majlis Tanah Negara dalam pengurusan tanah rizab.
v.       Majlis
Kewangan Negara
- Majlis Kewangan Negara, yang
     terdiri daripada Perdana Menteri, wakil-wakil negeri, dan wakil-wakil
     Kerajaan Persekutuan, mempunyai tugas untuk berunding mengenai isu-isu
     kewangan antara Persekutuan dan Negeri. 
- Contoh praktikal termasuklah
     perbincangan mengenai pembahagian hasil cukai, pinjaman, dan pembangunan
     ekonomi. Majlis ini memastikan bahawa keperluan kewangan setiap negeri dan
     Persekutuan dipenuhi dengan adil dan berkesan.
vi.      Kesimpulan
- Majlis-majlis dalam Perlembagaan
     Persekutuan memainkan peranan penting dalam memastikan pentadbiran negara
     berjalan dengan lancar dan efisien. Kehadiran majlis-majlis ini menjamin
     bahawa kepentingan semua pihak, termasuk rakyat, kerajaan negeri, dan
     Persekutuan, diambil kira dalam membuat keputusan penting yang berkaitan
     dengan pentadbiran dan tadbir urus negara.
2.17 Pindaan Perlembagaan
Persekutuan
- Pindaan Perlembagaan Persekutuan
     merupakan satu proses penting dalam sistem perundangan Malaysia.
-  Ia memerlukan sokongan majoriti dua
     pertiga ahli Majlis Parlimen dan perkenan Majlis Raja-raja. 
- Proses ini menjamin bahawa setiap
     perubahan yang dibuat ke atas Perlembagaan Persekutuan dilakukan dengan
     teliti dan mengambil kira pandangan pelbagai pihak.
i.       
Kedudukan Istimewa Orang Melayu dan
Bumiputera di Sabah dan Sarawak
- Pindaan yang berkaitan dengan
     kedudukan istimewa orang Melayu dan bumiputera di Sabah dan Sarawak adalah
     penting untuk memastikan bahawa hak-hak istimewa ini terus dipelihara. Ini
     termasuklah hak-hak dalam pendidikan, pekerjaan, dan pelbagai aspek
     sosioekonomi lain. 
- Sebagai contoh, dalam bidang
     pendidikan, pindaan ini memastikan bahawa kuota untuk pelajar bumiputera
     di institusi pendidikan tinggi awam terus dikekalkan.
ii.       Kepentingan
Sah Kaum-Kaum Lain
- Pindaan juga perlu
     mempertimbangkan kepentingan sah kaum-kaum lain di Malaysia. Ini
     termasuklah hak-hak asasi manusia dan kebebasan beragama. 
- Sebagai contoh praktikal, pindaan
     yang memperkenalkan atau mengubah undang-undang berkaitan dengan kebebasan
     beragama harus dilakukan dengan mempertimbangkan kesan kepada semua
     komuniti agama di Malaysia.
iii.      Hak-Hak
dan Kedaulatan Raja-Raja
- Pindaan yang berkaitan dengan
     hak-hak dan kedaulatan raja-raja Melayu harus dilakukan dengan
     berhati-hati. Ini termasuklah peranan mereka dalam pelantikan
     pemimpin-pemimpin politik dan peranan mereka dalam Majlis Raja-raja. 
- Contoh praktikalnya adalah
     pindaan yang mempengaruhi cara pelantikan Menteri Besar atau Ketua Menteri
     harus mendapat persetujuan Majlis Raja-raja.
iv.      Tugas
dan Kuasa Majlis Raja-Raja
- Majlis Raja-raja mempunyai
     peranan penting dalam proses pindaan Perlembagaan, terutama dalam
     hal-ehwal yang berkaitan dengan agama Islam dan adat istiadat Melayu. 
- Sebarang pindaan yang berkaitan
     dengan kuasa dan tugas Majlis Raja-raja harus dibuat dengan
     mempertimbangkan kesan kepada struktur pemerintahan dan tadbir urus
     negara.
v.       Hal-Ehwal
Islam
- Pindaan yang berkaitan dengan
     hal-ehwal Islam, seperti undang-undang syariah atau pendidikan agama,
     harus dilakukan dengan mengambil kira pandangan dan keperluan umat Islam
     di Malaysia. 
- Contohnya, pindaan berkaitan
     dengan pelaksanaan hukum hudud harus dibincangkan dan dipersetujui oleh
     semua pihak yang terlibat sebelum dilaksanakan.
vi.      Kedudukan
Bahasa Kebangsaan
- Bahasa Melayu sebagai bahasa
     kebangsaan mempunyai kedudukan yang penting dalam Perlembagaan. Sebarang
     pindaan yang berkaitan dengan penggunaan atau kedudukan bahasa Melayu
     harus dilakukan dengan mempertimbangkan kesan kepada identiti nasional dan
     perpaduan kaum. 
- Contoh praktikalnya adalah
     pindaan yang mempengaruhi penggunaan bahasa Melayu dalam pendidikan dan
     pentadbiran kerajaan.
vii.      Kewarganegaraan
- Isu kewarganegaraan adalah
     penting dalam konteks perlembagaan. 
- Pindaan yang berkaitan dengan kewarganegaraan,
     seperti syarat-syarat pemberian atau penarikan balik kewarganegaraan,
     harus dilakukan dengan teliti untuk memastikan tidak ada pihak yang
     teraniaya.
viii.     Keistimewaan
Parlimen
- Parlimen mempunyai peranan
     penting dalam proses pembuatan undang-undang. Pindaan yang berkaitan
     dengan kuasa dan fungsi Parlimen harus memastikan bahawa institusi ini
     dapat berfungsi dengan efektif dan efisien.
ix.      Pengubahan
Sempadan Antara Negeri di Semenanjung Malaysia
- Pindaan yang berkaitan dengan
     pengubahan sempadan antara negeri di Semenanjung Malaysia harus dilakukan
     dengan mempertimbangkan kesan kepada penduduk setempat dan pentadbiran
     negeri. 
- Contoh praktikalnya adalah
     pindaan yang mempengaruhi pengagihan sumber dan pembangunan infrastruktur
     antara negeri.
Kaedah Pindaan untuk
Hak Warga Sabah dan Sarawak
- Untuk pindaan yang berkaitan
     dengan hak warga Sabah dan Sarawak menjadi warganegara Malaysia,
     pelantikan hakim, dan kuasa Mahkamah Tinggi di Sabah dan Sarawak, serta
     soal agama, bahasa, dan keistimewaan bumiputera, diperlukan sokongan
     majoriti dua pertiga ahli Majlis Parlimen dan persetujuan Yang di-Pertua
     Negeri Sabah dan Sarawak. 
- Ini menunjukkan betapa pentingnya
     kedua-dua negeri ini dalam struktur perundangan dan pentadbiran Malaysia.
     Sebagai contoh, pindaan yang berkaitan dengan pelantikan hakim di Mahkamah
     Tinggi harus mempertimbangkan keunikan dan keperluan khusus Sabah dan
     Sarawak.
i.       
Kaedah Pindaan dengan Sokongan
Majoriti Mudah
- Untuk pindaan yang melibatkan
     bentuk sumpah dan ikrar, pelantikan dan persaraan ahli Dewan Negara,
     peruntukan tambahan kewarganegaraan, dan persempadanan kawasan pilihan
     raya, cukup dengan sokongan majoriti mudah ahli Majlis Parlimen. 
- Ini termasuk juga perkara-perkara
     dalam Senarai Persekutuan dan Senarai Bersama dalam Senarai Perundangan. 
- Contoh praktikalnya adalah
     pindaan yang memudahkan proses pemberian kewarganegaraan kepada individu
     tertentu, yang dapat membantu mempercepatkan integrasi sosial dan ekonomi.
ii.       Pindaan
Lain yang Memerlukan Sokongan Majoriti 2/3
- Pindaan lain yang tidak termasuk
     dalam dua kaedah di atas memerlukan sokongan majoriti dua pertiga ahli
     Majlis Parlimen. Ini termasuklah pindaan yang berkaitan dengan struktur
     perundangan dan pentadbiran yang lebih kompleks dan memerlukan
     pertimbangan yang lebih mendalam. 
- Sebagai contoh, pindaan yang
     berkaitan dengan perubahan dalam struktur pemerintahan atau pembahagian
     kuasa antara Persekutuan dan Negeri memerlukan sokongan yang lebih luas
     untuk memastikan kestabilan dan keadilan dalam pentadbiran negara.
Perlembagaan
Negeri
i.       
Pengenalan kepada Perlembagaan Negeri
- Perlembagaan Negeri di Malaysia
     memainkan peranan penting dalam menentukan struktur dan fungsi
     pemerintahan di peringkat negeri. 
- Ia merupakan dokumen yang
     menggariskan bidang kuasa dan tanggungjawab pihak berkuasa negeri,
     memastikan pengurusan negeri dilaksanakan dengan efisien dan berkesan.
ii.       Isi
Kandungan Perlembagaan Negeri
- Isi kandungan Perlembagaan Negeri
     merangkumi aspek-aspek penting berikut:
- Kedudukan,
     Pelantikan, dan Kuasa Raja atau Yang di-Pertua Negeri: Raja atau Yang di-Pertua Negeri
     memegang peranan sebagai ketua negeri dan mempunyai kuasa dalam pelantikan
     Menteri Besar atau Ketua Menteri serta dalam pembubaran Dewan Undangan
     Negeri.
- Kedudukan,
     Pelantikan, dan Bidang Kuasa Menteri Besar atau Ketua Menteri: Menteri Besar atau Ketua
     Menteri, sebagai ketua kerajaan negeri, bertanggungjawab dalam pentadbiran
     negeri dan pelaksanaan dasar-dasar kerajaan negeri.
- Fungsi
     dan Kuasa Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (Exco): Exco negeri berperanan dalam
     pembuatan keputusan penting negeri dan membantu Menteri Besar atau Ketua
     Menteri dalam pentadbiran negeri.
- Fungsi
     dan Kuasa Dewan Undangan Negeri:
     Dewan Undangan Negeri bertugas membuat undang-undang negeri dan mengawasi
     pelaksanaan dasar-dasar kerajaan negeri.
iii.      Penyelarasan
dengan Perlembagaan Persekutuan
- Perlembagaan Negeri harus
     diselaraskan dengan Perlembagaan Persekutuan untuk mengelakkan
     percanggahan. 
- Contohnya, isu tanah rizab Melayu
     dan kuasa raja yang tercatat dalam Perlembagaan Persekutuan juga diambil
     kira dalam Perlembagaan Negeri. Ini memastikan kesinambungan dan
     konsistensi dalam pentadbiran dan perundangan di Malaysia.
iv.      Contoh
Praktikal
- Sebagai contoh praktikal, dalam
     isu tanah rizab Melayu, Perlembagaan Negeri memainkan peranan penting
     dalam menentukan bagaimana tanah tersebut dikelola dan dilindungi. 
- Ini termasuk proses pelantikan
     dan kuasa Menteri Besar dalam membuat keputusan berkaitan tanah rizab ini,
     yang harus selaras dengan garis panduan yang ditetapkan dalam Perlembagaan
     Persekutuan.
Pindaan Perlembagaan Negeri
- Dalam konteks Pengajian Am STPM,
     pemahaman mendalam tentang pindaan Perlembagaan Negeri adalah penting. 
- Pindaan ini melibatkan proses dan
     syarat tertentu yang perlu dipatuhi untuk memastikan kelancaran
     pentadbiran dan pengurusan negeri-negeri di Malaysia.
- Proses Pindaan Perlembagaan
      Negeri
- Pindaan terhadap Perlembagaan
     Negeri adalah proses yang memerlukan kehati-hatian dan pematuhan kepada
     prosedur yang ditetapkan. Proses ini melibatkan beberapa langkah utama:
                
i.       
Sokongan
Majoriti: Sebarang
pindaan memerlukan sokongan majoriti dua pertiga ahli Dewan Undangan Negeri.
Ini menunjukkan bahawa pindaan tersebut harus mendapat persetujuan yang luas
dari wakil rakyat di negeri berkenaan.
               
ii.      
Perkenan
Raja atau Persetujuan Yang di-Pertua Negeri: Selain daripada sokongan ahli dewan, pindaan juga
memerlukan perkenan atau persetujuan dari pihak beraja atau Yang di-Pertua
Negeri. Ini menegaskan peranan dan kedudukan istimewa institusi beraja atau
gubernur dalam sistem pentadbiran negeri.
a.     Perkara yang Tidak Boleh Dipinda
               
iii.      
Terdapat
beberapa aspek dalam Perlembagaan Negeri yang dilindungi dan tidak boleh
dipinda oleh Dewan Undangan Negeri. Ini termasuk:
a.     Warisan Takhta Kerajaan: Ini melibatkan kedudukan dan warisan
takhta kerajaan yang merupakan asas kepada sistem monarki berperlembagaan di
Malaysia.
b.     Kedudukan Pembesar Istana dan Adat: Ini termasuk kedudukan para pembesar
istana dan adat Melayu, yang memainkan peranan penting dalam menjaga tradisi
dan budaya.
c.     Pelantikan dan Sifat Waris Takhta: Aspek ini menekankan pentingnya
proses pelantikan dan sifat waris takhta, permaisuri, dan pemangku raja yang
harus dijaga integritinya.
d.     Pemecatan dan Penurunan Takhta: Ini melibatkan proses pemecatan atau
penurunan takhta raja atau waris, yang harus dilakukan dengan penuh pertimbangan
dan mengikut prosedur yang betul.
              
iv.     
Contoh Praktikal
- Sebagai contoh praktikal, kita
     boleh melihat kepada pindaan yang berkaitan dengan tanah rizab Melayu.
     Pindaan seperti ini memerlukan proses yang teliti dan pertimbangan
     mendalam, memandangkan ia melibatkan hak dan kepentingan komuniti
     tertentu. Proses ini harus melalui perbincangan dan persetujuan yang luas
     di peringkat negeri sebelum ia dapat dilaksanakan.
- Perkara 38(4) dan Perkara 75
- Perkara 38(4): Menekankan bahawa sebarang
     pindaan yang menyentuh keistimewaan, kedudukan, kemuliaan, atau kebesaran
     raja-raja tidak boleh diluluskan tanpa persetujuan Majlis Raja-raja. Ini
     menunjukkan pentingnya menjaga kedudukan dan martabat institusi raja-raja
     dalam sistem pentadbiran negara.
- Perkara 75: Menyatakan bahawa jika
     undang-undang negeri bertentangan dengan undang-undang Persekutuan, maka
     undang-undang Persekutuan akan mengatasi dan undang-undang negeri tersebut
     akan terbatal. Ini menunjukkan hubungan dan interaksi antara perundangan
     negeri dan perundangan persekutuan, serta pentingnya memastikan keserasian
     antara keduanya.
.jpg)
 
.jpg) 
.jpg) 
.jpg)