Monday, March 15, 2021

NOTA EKONOMI MALAYSIA (BAB 6: KEMISKINAN DAN AGIHAN PENDAPATAN)

I.         Kemiskinan dan Agihan Pendapatan


  • Kemiskinan adalah isu global yang melibatkan keadaan di mana individu atau kelompok tidak dapat memenuhi keperluan asas hidup. Ini termasuk kekurangan dalam aspek makanan, pakaian, tempat tinggal, kesihatan, dan pendidikan.

  • Fenomena ini mencerminkan ketidakseimbangan dalam agihan pendapatan dan sumber ekonomi, yang sering kali mengakibatkan jurang yang besar antara kaya dan miskin dalam masyarakat.

Konsep Kemiskinan

  • Kemiskinan bukan hanya tentang kekurangan wang atau pendapatan. Ia lebih luas, merangkumi ketidakupayaan untuk menikmati taraf hidup yang minimum.

  • Dalam konteks ini, kemiskinan boleh dibahagikan kepada dua, iaitu kemiskinan mutlak dan kemiskinan relatif. Kemiskinan mutlak merujuk kepada keadaan di mana seseorang itu gagal memenuhi keperluan asas fizikal, seperti makanan dan tempat tinggal.

  • Sebaliknya, kemiskinan relatif pula berkaitan dengan individu yang pendapatannya jauh lebih rendah daripada purata pendapatan masyarakat setempat, menyebabkan mereka tidak dapat mengakses gaya hidup yang dianggap normal oleh masyarakat tersebut.

Ukuran Kemiskinan

  • Pengukuran kemiskinan adalah kompleks dan sering kali subjektif. Tiada satu ukuran universal yang dapat menerangkan sepenuhnya apa itu kemiskinan. Ini kerana definisi kemiskinan bergantung kepada konteks sosioekonomi dan budaya setempat.

  • Biasanya, garis kemiskinan ditetapkan berdasarkan norma dan nilai masyarakat, serta mengambil kira pendapatan selepas cukai dan perbelanjaan pengguna. Ini bermakna, apa yang dianggap miskin di satu negara mungkin berbeza dengan negara lain.

Agihan Pendapatan

  • Agihan pendapatan merujuk kepada cara pendapatan dibahagikan dalam kalangan individu atau kumpulan dalam masyarakat. Ketidakseimbangan dalam agihan pendapatan sering kali dianggap sebagai punca utama kemiskinan.

  • Masyarakat dengan agihan pendapatan yang tidak seimbang biasanya mempunyai kadar kemiskinan yang tinggi. Ini kerana individu atau kelompok yang berada di bahagian bawah skala pendapatan sering kali terpinggir dari akses kepada sumber dan peluang yang boleh meningkatkan kualiti hidup mereka.

Contoh Praktikal

  • Sebagai contoh, negara A mungkin mempunyai pendapatan per kapita yang tinggi, tetapi jika kebanyakan pendapatan itu terkumpul di tangan segelintir orang, maka agihan pendapatan dianggap tidak seimbang

  • Ini boleh menyebabkan peningkatan kadar kemiskinan walaupun pada pandangan kasar, negara tersebut kelihatan makmur.

  •  Sebaliknya, negara B dengan pendapatan per kapita yang lebih rendah mungkin mempunyai agihan pendapatan yang lebih seimbang, yang membawa kepada kadar kemiskinan yang lebih rendah.

 

II.         Jenis Kemiskinan

Kemiskinan Mutlak

  • Kemiskinan mutlak merujuk kepada keadaan di mana seseorang atau keluarga tidak mempunyai sumber kewangan yang cukup untuk memenuhi keperluan asas hidup. Ini termasuk makanan, pakaian, dan tempat tinggal.

  • Pendapatan Garis Kemiskinan (PGK) digunakan sebagai ukuran dalam menentukan kemiskinan mutlak. PGK ini adalah anggaran pendapatan minimum yang diperlukan untuk memastikan keperluan asas dapat dipenuhi. Jika seseorang gagal mencapai pendapatan pada tahap ini, mereka dianggap hidup dalam kemiskinan mutlak.

Kemiskinan Relatif

  • Berbeza dengan kemiskinan mutlak, kemiskinan relatif tidak semata-mata diukur berdasarkan keperluan asas.

  • Sebaliknya, ia lebih tertumpu pada perbandingan pendapatan seseorang atau keluarga dengan pendapatan purata dalam masyarakat mereka.

  • Kemiskinan relatif ini menunjukkan ketidaksamaan pendapatan dan sering kali berkaitan dengan perbezaan status sosioekonomi, proses pembangunan yang tidak seimbang antara kawasan, migrasi dari luar bandar ke bandar, akses kepada pasaran, modal, teknologi, dan taraf pendidikan.

  • Ini menunjukkan bahawa kemiskinan relatif lebih kepada ukuran ketidakadilan sosial dan ekonomi dalam masyarakat.


III.         Punca Kemiskinan Relatif

Beberapa faktor yang menyumbang kepada kemiskinan relatif termasuklah:

  1. Perbezaan Status Sosioekonomi: Jurang pendapatan antara golongan kaya dan miskin yang semakin melebar.

  2. Pembangunan Tidak Seimbang: Kawasan yang kurang mendapat manfaat dari pembangunan ekonomi, seperti kawasan luar bandar berbanding bandar.

  3. Migrasi Luar Bandar ke Bandar: Migrasi ini sering kali meninggalkan penduduk luar bandar dalam keadaan ekonomi yang lebih teruk.

  4. Akses Pemasaran: Kekurangan akses ke pasaran yang boleh membataskan peluang ekonomi.

  5. Modal: Kekurangan modal untuk memulakan atau mengembangkan perniagaan.

  6. Teknologi: Ketiadaan akses kepada teknologi terkini yang boleh meningkatkan produktiviti.

  7. Taraf Pendidikan: Pendidikan yang rendah sering kali berkait rapat dengan pendapatan yang rendah.

 

IV.         Prinsip Penentuan Garis Kemiskinan

  • Garis Kemiskinan (PGK) merupakan suatu ukuran penting dalam menentukan tahap kemiskinan sesebuah isi rumah atau individu.

  • Ia adalah batas pendapatan yang menentukan sama ada seseorang itu hidup dalam kemiskinan atau tidak, berdasarkan keupayaan mereka untuk memenuhi keperluan asas hidup.

Konsep PGK

  • PGK adalah anggaran pendapatan yang diperlukan oleh seseorang atau isi rumah untuk memperoleh keperluan asas seperti makanan, pakaian, dan tempat tinggal. PGK ini terbahagi kepada dua komponen utama: PGK makanan dan PGK bukan makanan.

  • PGK makanan merujuk kepada pendapatan minimum yang diperlukan untuk memenuhi keperluan asas makanan, manakala PGK bukan makanan pula merangkumi keperluan asas lain seperti pakaian, tempat tinggal, dan keperluan hidup lain.

Penentuan PGK

Penentuan PGK dilakukan secara berasingan bagi setiap isi rumah, dan ini diukur melalui Penyiasatan Pendapatan Isi Rumah (HIS). Faktor-faktor yang diambil kira dalam penentuan PGK termasuklah:

  1. Saiz Isi Rumah: Besar atau kecilnya jumlah ahli dalam sebuah isi rumah.

  2. Komposisi Demografi: Umur dan bilangan tanggungan dalam isi rumah.

  3. Lokasi: Perbezaan kos hidup antara negeri dan antara kawasan luar bandar dan bandar.

 

 

V.         Kriteria Kemiskinan

  • Sebuah isi rumah dianggap miskin jika pendapatan bulanan mereka kurang daripada PGK yang ditetapkan.

  •  Ini bermakna, pendapatan mereka tidak mencukupi untuk memenuhi keperluan asas makanan dan bukan makanan yang diperlukan untuk berfungsi dengan baik dalam masyarakat. Dengan kata lain, jika pendapatan purata bulanan isi rumah itu kurang daripada jumlah PGK (makanan dan bukan makanan), maka isi rumah tersebut dikategorikan sebagai miskin.

Contoh Praktikal

  • Sebagai contoh, sebuah keluarga dengan lima ahli yang tinggal di kawasan bandar mungkin memerlukan pendapatan yang lebih tinggi untuk mencapai PGK berbanding dengan keluarga yang sama besar di kawasan luar bandar.

  • Ini disebabkan oleh perbezaan kos hidup dan keperluan asas antara kedua-dua lokasi tersebut. Jika keluarga ini hanya memperoleh pendapatan yang lebih rendah daripada PGK yang ditetapkan, mereka akan diklasifikasikan sebagai keluarga miskin.

 

VI.         Kemiskinan Tegar: Pengertian, Penentuan, dan Realiti di Malaysia

  • Kemiskinan tegar adalah isu yang serius dan memerlukan perhatian khusus dalam usaha pembasmian kemiskinan.

  • Ia merujuk kepada keadaan di mana pendapatan bulanan sebuah isi rumah adalah kurang daripada Pendapatan Garis Kemiskinan (PGK) makanan.

  • Ini bermakna, pendapatan yang diperolehi tidak mencukupi bahkan untuk memenuhi keperluan asas nutrisi yang diperlukan untuk mengekalkan kesihatan tubuh badan.

Konsep Kemiskinan Tegar

  • Kemiskinan tegar difokuskan pada ketidakcukupan pendapatan dalam memenuhi keperluan asas makanan.

  • Isi rumah yang berada dalam kategori ini hidup dalam keadaan yang sangat memprihatinkan, di mana mereka tidak mampu menyediakan makanan yang mencukupi atau berkhasiat untuk ahli keluarga.

  • Secara ringkas, isi rumah dianggap miskin tegar apabila pendapatan purata bulanan mereka adalah kurang daripada PGK makanan.

Penentuan PGK Makanan dan Bukan Makanan

  • Penentuan PGK makanan dan bukan makanan adalah proses yang kompleks dan memerlukan pertimbangan pelbagai aspek.

  •  PGK makanan ditentukan berdasarkan kos minimum yang diperlukan untuk diet asas yang mencukupi dari segi nutrisi.

  • Sementara itu, PGK bukan makanan merangkumi aspek lain seperti pakaian, tempat tinggal, dan keperluan asas lain yang diperlukan untuk hidup bermartabat dalam masyarakat.


VII.         Kemiskinan di Malaysia

  • Di Malaysia, kemiskinan tegar menjadi fokus utama dalam pelbagai program pembangunan sosial dan ekonomi.

  • Kerajaan dan organisasi bukan kerajaan (NGO) melaksanakan pelbagai inisiatif untuk mengurangkan dan akhirnya membasmi kemiskinan tegar.

  • Ini termasuk program bantuan langsung, pembangunan infrastruktur di kawasan miskin, pendidikan, dan latihan kemahiran untuk meningkatkan pendapatan isi rumah.

Contoh Praktikal

  • Sebagai contoh, sebuah keluarga di kawasan pedalaman Sabah yang hanya bergantung pada pendapatan harian dari kerja kasar mungkin berhadapan dengan kemiskinan tegar.

  • Mereka mungkin tidak mampu menyediakan makanan yang cukup dan berkhasiat untuk anak-anak, yang seterusnya mempengaruhi kesihatan dan pembangunan anak tersebut.

  • Program intervensi kerajaan dan NGO yang menyediakan bantuan makanan, pendidikan, dan peluang pekerjaan dapat membantu keluarga seperti ini keluar dari kemiskinan tegar.

 

VIII.         Punca Kemiskinan di Malaysia:

  • Kemiskinan di Malaysia merupakan isu yang kompleks dan dipengaruhi oleh pelbagai faktor.

  • Antara punca utama kemiskinan di negara ini termasuklah akses pasaran, modal, teknologi, dan pendidikan.

  • Pemahaman mendalam terhadap faktor-faktor ini penting untuk merancang strategi yang efektif dalam mengatasi masalah kemiskinan.

1. Akses Pasaran

  • Akses ke pasaran merupakan elemen kritikal dalam menentukan kejayaan ekonomi sesebuah firma atau individu. Pasaran adalah tempat di mana urus niaga berlangsung dan harga serta kuantiti barang ditentukan melalui mekanisme permintaan dan penawaran.

  • Kekangan dalam akses pasaran, seperti kekurangan maklumat, input, dan modal, boleh menghalang firma daripada menjual produk mereka dengan efektif. Ini seterusnya mempengaruhi pendapatan dan kestabilan ekonomi firma tersebut, yang boleh membawa kepada kemiskinan.

2. Modal

  • Modal adalah wang atau sumber kewangan yang diperlukan untuk memperoleh sumber ciptaan manusia seperti jentera, kilang, peralatan, dan kelengkapan pengangkutan yang penting dalam proses pengeluaran.

  • Tanpa modal yang mencukupi, individu atau firma akan menghadapi kesukaran untuk memulakan atau mengembangkan aktiviti pengeluaran, yang seterusnya membatasi potensi pendapatan dan pertumbuhan ekonomi mereka.

3. Teknologi

  • Teknologi memainkan peranan penting dalam meningkatkan produktiviti dan efisiensi dalam industri.

  • Kekurangan akses kepada teknologi terkini atau kekurangan pengetahuan untuk mengoperasikan teknologi tersebut boleh menyebabkan hasil pengeluaran menjadi terhad dan tidak optimum.

  • Ini boleh meningkatkan kos pengeluaran dan mengurangkan keuntungan, yang akhirnya menyebabkan firma berisiko tersingkir dari industri.

4. Pendidikan

  • Pendidikan adalah faktor kunci dalam memerangi kemiskinan. Tanpa pendidikan yang mencukupi, individu akan menghadapi kesukaran untuk mendapatkan pekerjaan yang berpendapatan tinggi.

  • Mereka sering kali terpaksa bekerja sebagai pekerja tidak mahir dengan gaji yang rendah. Pendidikan yang baik menyediakan kemahiran dan pengetahuan yang diperlukan untuk meningkatkan peluang pekerjaan dan pendapatan.

Contoh Praktikal

  • Sebagai contoh, seorang petani di kawasan luar bandar mungkin menghadapi kesukaran untuk mengakses pasaran bagi menjual hasil taninya akibat kekurangan maklumat atau infrastruktur pengangkutan.

  • Tanpa modal yang cukup untuk membeli peralatan moden atau teknologi pertanian, hasil taninya mungkin tidak maksimum, menyebabkan pendapatannya rendah. Jika petani tersebut tidak mempunyai pendidikan yang cukup, dia mungkin tidak dapat mengambil peluang pekerjaan lain yang lebih menguntungkan.

 

IX.         Agihan Pendapatan: Pengukuran dan Implikasinya di Malaysia

  • Agihan pendapatan adalah proses pembahagian jumlah Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) di kalangan penduduk sebuah negara. Ini merupakan aspek penting dalam menilai kesaksamaan ekonomi dan kesejahteraan sosial dalam sesebuah negara. Terdapat beberapa kaedah pengukuran agihan pendapatan yang digunakan untuk menilai dan memahami dinamika ekonomi ini.

1. Kaedah Persentil

  • Kaedah persentil adalah teknik statistik yang digunakan untuk mengira nilai pemboleh ubah yang kurang daripada peratus tertentu dalam satu set data. Ini bermakna, skor persentil memberikan gambaran tentang berapa peratus nilai dalam satu set data yang kurang daripada nilai tertentu.

  • Contohnya, jika kita menyatakan pendapatan persentil ke-20, ini bermakna 20% penduduk memperoleh pendapatan yang kurang daripada nilai tersebut. Kaedah ini membantu dalam memahami pembahagian pendapatan dan menilai ketidaksamaan dalam pendapatan.

2. Pekali Gini

  • Pekali Gini adalah ukuran yang digunakan untuk menilai ketidaksamaan dalam pengagihan pendapatan.

  • Nilai pekali Gini berkisar antara 0 hingga 1, di mana nilai 0 menunjukkan agihan pendapatan yang sangat saksama (semua orang memperoleh pendapatan yang sama), manakala nilai 1 menunjukkan ketidaksamaan yang sangat tinggi dalam agihan pendapatan.

  • Sebagai contoh, negara dengan pekali Gini 0.34 akan mempunyai agihan pendapatan yang lebih adil berbanding negara dengan pekali Gini 0.73.

Agihan Pendapatan di Malaysia

  • Di Malaysia, agihan pendapatan telah menjadi topik perbincangan hangat, terutamanya dalam konteks pembangunan ekonomi dan sosial.

  •  Isu-isu seperti ketidaksamaan pendapatan antara bandar dan luar bandar, serta antara berbagai etnik dan kumpulan sosioekonomi, sering menjadi tumpuan dalam analisis agihan pendapatan.

Contoh Praktikal

  • Sebagai contoh, dalam konteks Malaysia, kaedah persentil mungkin menunjukkan bahawa 20% penduduk termiskin mungkin hanya memperoleh sebahagian kecil dari keseluruhan pendapatan negara.

  •  Sementara itu, pekali Gini yang tinggi mungkin menunjukkan adanya jurang besar antara golongan kaya dan miskin, yang mencerminkan ketidaksamaan pendapatan yang tinggi.

X.         Perbezaan Pengukuran Kemiskinan Mutlak dan Relatif: Analisis dan Implikasi

  • Pemahaman tentang perbezaan antara kemiskinan mutlak dan relatif adalah penting dalam merancang dan melaksanakan dasar-dasar sosial dan ekonomi.

  • Kedua-dua konsep ini memberikan perspektif yang berbeza dalam mengukur dan memahami kemiskinan.

Kemiskinan Mutlak

  • Kemiskinan mutlak diukur berdasarkan pendapatan di bawah garis kemiskinan yang ditetapkan.

  • Garis kemiskinan ini biasanya ditentukan berdasarkan jumlah pendapatan minimum yang diperlukan untuk memenuhi keperluan asas hidup seperti makanan, pakaian, dan tempat tinggal.

  • Pendekatan ini menganggap kemiskinan sebagai keadaan di mana individu atau isi rumah tidak mempunyai sumber kewangan yang cukup untuk memenuhi keperluan asas tersebut.

Kemiskinan Relatif

  • Berbeza dengan kemiskinan mutlak, kemiskinan relatif diukur berdasarkan perbandingan tingkat pendapatan antara satu kumpulan isi rumah dengan kumpulan isi rumah lain dalam masyarakat yang sama.

  • Konsep ini lebih menekankan pada ketidaksamaan pendapatan dan bagaimana pendapatan seseorang atau isi rumah dibandingkan dengan standard hidup yang umum atau purata dalam masyarakat tersebut.


XI.         Sumber Pendapatan

  • Pendapatan individu atau isi rumah boleh datang dari pelbagai sumber, termasuk:
  1. Upah: Ganjaran yang diterima atas sumbangan tenaga fizikal dan mental dalam proses pengeluaran. Upah ini biasanya merupakan sumber pendapatan utama bagi kebanyakan pekerja.

  2. Pendapatan Bukan Upah:
    • Sewa: Pendapatan yang diperoleh dari menyewakan aset seperti tanah atau bangunan.
    • Harta Pusaka: Harta yang diwarisi dari keluarga, seperti tanah atau rumah, yang boleh dijual atau disewakan untuk mendapatkan keuntungan.
    • Bayaran Pindahan: Pendapatan yang diterima tanpa memberi sumbangan langsung dalam proses pengeluaran, contohnya pencen untuk pesara atau biasiswa untuk pelajar.

Contoh Praktikal

  • Sebagai contoh, seorang pekerja di kawasan bandar dengan pendapatan bulanan yang lebih rendah daripada garis kemiskinan negara adalah contoh kemiskinan mutlak.

  • Sementara itu, seorang pekerja di kawasan yang sama yang mempunyai pendapatan yang lebih rendah daripada purata pendapatan kawasan tersebut mungkin dianggap mengalami kemiskinan relatif, walaupun pendapatannya melebihi garis kemiskinan mutlak.

 

XII.         Agensi Kerajaan Malaysia dalam Usaha Membasmi Kemiskinan

  • Pembasmian kemiskinan merupakan salah satu agenda utama kerajaan Malaysia, dengan pelbagai agensi kerajaan memainkan peranan penting dalam usaha ini.

  • Agensi-agensi ini menawarkan bantuan yang berbeza, dari bantuan kewangan hingga pembangunan kemahiran, untuk membantu mengurangkan kadar kemiskinan di negara ini.

1. Baitulmal

  • Baitulmal memainkan peranan penting dalam pengagihan zakat kepada umat Islam yang memerlukan, sebagai usaha untuk mengurangkan kemiskinan tegar.

  • Selain itu, Baitulmal juga menyediakan bantuan dalam pelbagai bentuk lain seperti bantuan perubatan, guaman, dan modal perniagaan kepada individu yang layak.

  •  Mereka turut aktif dalam meningkatkan taraf pendidikan dengan menyediakan biasiswa dan bantuan kewangan kepada golongan yang memerlukan.

2. Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM)

  • JKM menjalankan program-program yang bertujuan mengenal pasti kumpulan sasar yang memerlukan bantuan.

  • Mereka menyediakan perkhidmatan pencegahan dan pemulihan isu-isu sosial serta pembangunan masyarakat. JKM juga membantu kumpulan sasar menjadi lebih produktif melalui penguasaan kemahiran dan memberikan bantuan kewangan kepada golongan tua dan kurang upaya yang tidak bekerja.

3. Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM)

  • AIM menyediakan bantuan kredit mikro kepada golongan miskin untuk memulakan atau mengembangkan kegiatan yang boleh menambahkan pendapatan sampingan.

  • Selain itu, AIM juga memberikan bimbingan dan latihan kepada kumpulan sasar dan bersikap terbuka dalam memberikan pinjaman untuk membaiki taraf hidup mereka.

4. Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA)

  • FAMA berperanan dalam menyediakan keperluan dan peralatan pertanian asas untuk meningkatkan pendapatan golongan miskin, terutamanya di luar bandar.

  • Mereka juga membangunkan infrastruktur pemasaran dan sistem rantaian bekalan produk pertanian yang cekap, serta membangunkan pemasaran dan meningkatkan permintaan produk makanan negara di dalam dan luar negara.

Contoh Praktikal

  • Sebagai contoh, seorang petani kecil di kawasan luar bandar mungkin menerima bantuan dari FAMA dalam bentuk benih, baja, dan latihan dalam teknik pertanian moden.

  • Dengan bantuan ini, petani tersebut dapat meningkatkan hasil tanaman dan pendapatannya, yang seterusnya membantu mengurangkan kemiskinan di kawasannya.

 

XIII.         Dasar-Dasar Kerajaan Malaysia dalam Pembangunan Ekonomi dan Agensi-Agensi Berkaitan

  • Kerajaan Malaysia telah melaksanakan pelbagai dasar untuk memacu pembangunan ekonomi negara.

  •  Dasar-dasar ini dirancang untuk merangsang pertumbuhan ekonomi, mengurangkan ketidaksamaan, dan memastikan pembangunan yang inklusif dan berterusan. Berikut adalah beberapa dasar utama dan agensi kerajaan yang terlibat dalam usaha ini.

Dasar-Dasar Ekonomi Utama

  1. Dasar Ekonomi Baru (DEB): DEB dilancarkan dengan tujuan untuk memperbaiki ketidaksamaan ekonomi dan sosial yang diwarisi dari zaman penjajahan, terutamanya antara kaum.

    1. DEB bertujuan untuk meningkatkan penyertaan Bumiputera dalam semua sektor ekonomi dan mengurangkan jurang ekonomi antara kaum.

  2. Dasar Pembangunan Negara (DPN - Pembangunan): DPN adalah strategi pembangunan jangka panjang yang bertujuan untuk mengubah Malaysia menjadi negara maju dan berpendapatan tinggi.

    1. Dasar ini menekankan pada pembangunan infrastruktur, peningkatan kualiti pendidikan, dan peningkatan daya saing global.

  3. Dasar Wawasan Negara (DWN): DWN merupakan lanjutan dari Visi 2020, dengan fokus pada pembangunan berkelanjutan, inovasi, dan ekonomi berpengetahuan tinggi.
    1. Dasar ini bertujuan untuk memastikan Malaysia terus berkembang secara dinamik dan berdaya saing di peringkat global.

  4. Dasar Pembangunan Negara (DPN - Pendidikan): DPN dalam bidang pendidikan bertujuan untuk meningkatkan kualiti pendidikan dan memastikan akses pendidikan yang sama rata untuk semua lapisan masyarakat.
    1. Ini termasuk peningkatan infrastruktur pendidikan, kurikulum, dan metodologi pengajaran.


XIV.         Agensi-Agensi Kerajaan Berkaitan Ekonomi

  1. Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM): JKM memainkan peranan penting dalam menyediakan bantuan sosial dan ekonomi kepada golongan yang memerlukan, termasuk program bantuan kewangan dan pembangunan kemahiran.

  2. Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM): AIM menyediakan bantuan kredit mikro kepada usahawan kecil dan sederhana, terutamanya di kalangan golongan miskin, untuk membantu mereka memulakan atau mengembangkan perniagaan.

  3. Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA): FAMA bertanggungjawab dalam membangunkan sektor pertanian, termasuk menyediakan bantuan kepada petani, membangunkan infrastruktur pemasaran, dan meningkatkan akses ke pasaran.

  4. Baitulmal: Baitulmal menguruskan pengagihan zakat dan menyediakan bantuan kewangan serta pendidikan kepada umat Islam yang memerlukan.

  5. Agensi Pembangunan Wilayah (APW): APW bertujuan untuk merangsang pembangunan ekonomi di wilayah-wilayah tertentu, dengan memberikan fokus pada pembangunan infrastruktur, pelaburan, dan peningkatan kualiti hidup penduduk setempat.

Contoh Praktikal

  • Sebagai contoh, seorang usahawan kecil yang ingin memulakan perniagaan boleh mendapatkan bantuan kredit mikro dari AIM untuk membiayai perniagaan tersebut.

  • Sementara itu, seorang petani di kawasan luar bandar boleh mendapatkan bantuan dari FAMA dalam bentuk benih, baja, dan latihan untuk meningkatkan hasil tanaman dan pendapatannya.

 

XV.         Analisis Dasar dan Program Pemerintah Malaysia

  • Pemerintah Malaysia telah melaksanakan berbagai dasar dan program untuk memajukan negara dan meningkatkan kesejahteraan rakyatnya.

  •  Berikut adalah ulasan terperinci mengenai beberapa dasar dan program utama yang telah dilaksanakan.

1. Dasar Ekonomi Baru (DEB)

  • Tujuan: DEB diwujudkan dengan tujuan utama untuk mengurangkan ketidaksamaan ekonomi antara kaum di Malaysia, khususnya untuk meningkatkan taraf hidup komuniti Bumiputera.

  • Pelaksanaan: DEB dilaksanakan melalui strategi seperti peningkatan pelaburan dalam pendidikan dan latihan, serta memperluas peluang pemilikan dan pengurusan syarikat oleh Bumiputera.

2. Dasar Pendidikan Kebangsaan

  • Tujuan: Dasar ini bertujuan untuk mencipta sistem pendidikan yang seragam dan berkualiti tinggi, yang dapat diakses oleh semua rakyat Malaysia tanpa mengira latar belakang. 

  • Pelaksanaan: Ini termasuk pembinaan sekolah baru, peningkatan latihan guru, dan pengenalan kurikulum pendidikan yang standard dan menyeluruh.

3. Program Pembangunan Luar Bandar (PPLB)

  • Tujuan: PPLB bertujuan untuk meningkatkan taraf hidup penduduk di kawasan luar bandar, dengan memberikan akses kepada infrastruktur asas dan peluang pekerjaan yang lebih baik.

  • Pelaksanaan: Program ini melibatkan pembinaan jalan raya, penyediaan bekalan elektrik dan air bersih, serta pelaksanaan program latihan kemahiran untuk meningkatkan kebolehpasaran penduduk luar bandar.

4. Skim Bantuan Tuisyen (SBT)

  • Tujuan: SBT diadakan untuk membantu pelajar yang menghadapi kesulitan dalam subjek tertentu, dengan tujuan meningkatkan pencapaian akademik mereka.

  • Pelaksanaan: Program ini menyediakan tuisyen percuma dalam subjek utama seperti Matematik, Sains, Bahasa Melayu, dan Bahasa Inggeris.

5. Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM)

  • Tujuan: AIM ditubuhkan untuk membantu golongan miskin, terutama dalam memulakan atau mengembangkan perniagaan kecil dan sederhana.

  • Pelaksanaan: Ini termasuk pemberian pinjaman mikro tanpa faedah, latihan perniagaan, dan bimbingan kepada usahawan.

6. Program Perumahan Rakyat (PPR)

  • Tujuan: PPR bertujuan untuk menyediakan perumahan yang mampu milik bagi golongan berpendapatan rendah.

  • Pelaksanaan: Program ini melibatkan pembinaan rumah kos rendah yang dilengkapi dengan kemudahan asas seperti elektrik, air, dan saluran pembetungan.

Contoh Praktikal

  • Sebagai contoh, seorang usahawan muda yang ingin memulakan perniagaan boleh memohon pinjaman mikro melalui AIM untuk membiayai perniagaannya.

  • Sementara itu, keluarga berpendapatan rendah boleh memohon untuk mendapatkan rumah di bawah Program Perumahan Rakyat, yang menyediakan rumah dengan harga yang berpatutan dan kemudahan asas.

 


No comments: